Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 22.6.2017 16:30 |
| Koniec | 30.7.2017 18:00 |
| Miesto | Novohradské múzeum a galéria v Lučenci |
| Adresa | Kubínyiho námestie 3, Lučenec, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Novohradské múzeum a galéria v Lučenci nmlc@stonline.sk |
Svetlá a tiene – výstava diel Júliusa Szabóa zo zbierok Novohradského múzea a galérie
(k 110. výročiu narodenia umelca)
Vernisáž: 22. 6. 2017 o 16,30 hod.
Kurátorka výstavy : Andrea Németh Bozó
Július Szabó (1907 – 1972) je jedným z najvýznamnejších umelcov Lučenca a Novohradu. Bol maliarom, grafikom, ale aj básnikom a mysliteľom, ktorého dielo ďaleko presahuje hranice regiónu. Jeho všestranná tvorba sa delí na viac umeleckých etáp, v ktorých rôznymi spôsobmi spracovával vnemy vonkajšieho a vnútorného sveta.
Novohradské múzeum a galéria v Lučenci dokumentuje prierez celoživotnej tvorby Júliusa Szabóa – takmer celkovú grafickú tvorbu a maľbu od raného obdobia do posledného desaťročia jeho života. Základ tejto kolekcie tvorí skupina diel s počtom 137, ktorá sa po autorovej smrti dostala do majetku inštitúcie z jeho pozostalosti. Časom sa táto zbierka postupne rozširovala o ďalšie hodnotné diela, nateraz pozostáva z 308 diel, z toho 185 grafických listov, 79 olejomalieb a 44 akvarelov (z ktorých časť je vytvorená autorovou vlastnou technikou, voskovou temperou).
Umelcovu ranú tvorbu (v rokoch 1935 – 1942) v zbierkach našej inštitúcie zastupuje asi 20 malieb. V tomto období sa Szabó sústreďoval na vonkajšie vnemy, pozoroval farby a svetelné efekty, svoje témy čerpal z vonkajšieho sveta a spracovával ich v rámci klasických žánrov. V hľadaní svojho rukopisu naňho silne vplývali postimpresionisti, ako Van Gogh, Gauguin, ale aj iní starší majstri. Duševné procesy vyvolané udalosťami druhej svetovej vojny v ňom otvorili bránu do vnútorného sveta plných vízií a symbolov. Táto etapa vyvrcholila počas jeho pobytu v Šahách (1942 – 1944). V povojnových rokoch sa v autorovom umení opäť zosilní optimizmus, v jeho maľbe – podobne ako v ranom období – sa znova dostávajú do popredia farby a svetlá, ktoré sprostredkujú motívy vonkajšieho sveta, a to najmä krajinomaľby a veduty. Jeho rukopis sa však stáva oveľa voľnejším, tvary sa splývajú v hýrivej farebnosti. V kolekcii autorových diel v NMG je najbohatšie zastúpené práve toto obdobie. Sám autor si svoje maliarske dielo charakterizoval ako lyrické a svoju grafickú tvorbu pokladal za epickú. Je pravdou, že v jeho grafike sa prejavuje silnejšia naratívnosť, pričom sa dostávajú do popredia otázky týkajúce sa podstaty ľudského bytia a drámy života. Szabó v jeho neskorej maľbe (1960 – 1972) sa odvracia od realistického spôsobu zobrazenia, v jeho dielach sa premnožujú symboly, zosilňuje sa dramatickosť života a myšlienka pominuteľnosti.
Názov výstavy – Svetlá a tiene – naráža na spomenuté dva póly, ktoré sa v Szabóovej tvorbe buď navzájom striedajú alebo sa prejavujú súbežne, pričom obohacujú autorovu tvorbu o nové dimenzie výšky a hĺbky.
Výstava potrvá do 30. 7. 2017. Tešíme sa na Vašu návštevu u nás :-)