Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 5.4.2017 17:00 |
| Koniec | 30.7.2017 16:30 |
| Miesto | Galéria umelcov Spiša |
| Adresa | Zimná 46 , Spišská Nová Ves, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria umelcov Spiša 0948 882 718 |
Miesto / kontakt: Galéria umelcov Spiša (GUS) – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, Zimná 46, Spišská Nová Ves
Termín výstavy: 5. 4. – 30. 7. 2017
Vernisáž výstavy: streda, 5. 4. 2017 o 17.00
Produkcia projektu: Galéria umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja v spolupráci so Stredoslovenskou galériou v Banskej Bystrici
Kurátor projektu: Mgr. Martina Martincová
Odborná spolupráca: Mgr. Kamila Paceková – GUS
Grafika: Mgr. art. Ivana Betková, Košice
Projekt je realizovaný vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia.
Prvá a posledné repríza unikátneho projektu v autorskej koncepcii Mgr. Martiny Martincovej "Symfónia pre 5 zmyslov" spája interpretačné a edukačné. Výstava uvádza maliarske diela súčasných mladých umelcov – absolventov Csudaiovho ateliéru na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave: Michala Czinegeho (SK/FIN), Jakuba Hvězdu (CZ) a Patrície Koyšovej (SK). Pre ich tvorbu je charakteris-tická abstraktno-gestická poloha maľby a figuratívna maľba s presahmi do abstrakcie. I keď umelci pracujú s rovnakým výtvarným médiom, využívajú odlišné maliarske postupy, techniky, výtvarný jazyk a myslenie vôbec. Výstava poukazuje na rozmanité polohy práce s maliarskym médiom a úzke prepojenie vnímania „produktov umenia“ našimi zmyslami.
Funkciu kontaktného, spojovacieho článku medzi vystavenými dielami a našimi zmyslami preberajú tematicky členené a priamo v expozícií umiestnené interaktívne zmyslové pomôcky. Za ich pomoci má divák možnosť rozvíjať nielen motorické a pamäťové zručnosti, ale cez nadobudnuté senzitívne vnemy nachádzať zmyslové ekvivalenty k daným maľbám.
„Edukačno-prezentačná výstava ponúka jeden z návodov, ako môžeme na takéto „produkty umenia“ nazerať, dekódovať ich a spoznávať práve cez naše zmysly, zmyslové impresie, pocity a asociácie. Paralelne pojednáva o tom, akú má výtvarné dielo v dnešnej dobe schopnosť plnohodnotne aktivovať naše podnetmi presýtené a otupované zmysly, pričom následne v nás utvára kvalitatívnu zmyslovú skúsenosť a zanecháva senzorickú stopu,“ vysvetľuje kurátorka výstavy Martina Martincová. "Zrak, čuch, chuť, hmat, sluch. Päť základných zmyslov, prostredníctvom ktorých sa dennodenne oboznamujeme nielen s prostredím okolo nás, no za pomoci nich sme schopní vnímať a spoznávať aj výtvarné diela. Vonkajšími zmyslami vnímame, preciťujeme, poznávame ich vonkajšiu podobu, pričom vnútornou, zmyslovou skúsenosťou a predstavivosťou sme schopní zase diela prijímať a preniknúť pod ich povrch. Prostredníctvom farebnej a kompozičnej skladby v nich dokážeme nachádzať a odkrývať rozmanité zvuky, melódie, rytmus, identifikovať vône, chute, ako i pomenovať štruktúry a charakteristické vlastnosti jednotlivých materiálov."
Výstava je jedinou reprízou projektu Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici z roku 2016, ktorý realizovala k 60. výročiu svojho vzniku s cieľom oživiť tradíciu tzv. edukačných výstav.
AUTORSKÉ PROFILY
Michal Czinege (*1980) komponuje svoje obrazy pomocou digitálnej skice. Vychádza z reálneho prostredia, ktoré je niekedy čitateľné v detailoch alebo v tvarovej rekognícii a tie sa neraz pre diváka stávajú akousi vstupnou indíciou. Inokedy vrstvením, rozostieraním, clonením, „vizuálnou disipáciou“ – akoby roztekaním, odhmotňuje objekty a prostredie, odoberá im osobnostnú identitu a súčasne posúva hranice nášho vnímania do novej vizuálnej úrovne. Ponecháva tak divákovi priestor na aktivovanie jeho predstavivosti a imaginácie.
Jakub Hvězda (*1990) vo svojej tvorbe rieši vzťah hmoty, priestoru a času. Zaoberá sa témami spätými s prírodnými a neživými prírodninami. Ide mu nielen o ich vonkajšiu štruktúru a skladbu, ale najmä o procesy, ktoré pod ich povrchmi prebiehajú v permanentnom pohybe a meniacej sa forme. Energia, sila hmoty, ktorá sa transformuje v čase a priestore, akoby vystupovala, predierala sa von, dynamizovala a budovala celý obrazový priestor. Vďaka technike alla prima ponecháva voľný priebeh, slobodu a istú dávku náhody pri tom, ako sa hmota v jednotlivých farebných štruktúrach opticky zosynchronizuje, zhutní a chemicky zreaguje.
Patrícia Koyšová (*1985) sa vo svojom autorskom programe zrieka fyzického kontaktu „štetec – plátno“. Za pomoci kompresora v laboratóriu, ako poníma svoj ateliér, osobitým spôsobom experimentuje s maliarskymi postupmi a technikami. Pracuje s gestom, výrazom, pričom sa umelecky posúva cez rôznorodé výtvarné polohy. Či už ide o kryštalické segmenty, gestické zásahy spodobené v bakteriálnych, hadích alebo explozívnych formách alebo o stekajúcu „vodnú“ masu. Z hľadiska percepcie výtvarného diela svoje obrazy často posúva do polohy „obrazo-objektu“, kedy vnímanie samotnej maľby záleží od postavenia vnímateľa a jeho uhlu pohľadu.