Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
28. marec 2017
0
398

SYMFÓNIA PRE 5 ZMYSLOV

Prvá a posledné repríza unikátneho projektu v autorskej koncepcii Mgr. Martiny Martincovej spája interpretačné a edukačné.
Začiatok5.4.2017
17:00
Koniec30.7.2017
16:30
MiestoGaléria umelcov Spiša
AdresaZimná 46 ,
Spišská Nová Ves,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria umelcov Spiša
0948 882 718

Miesto / kontakt: Galéria umelcov Spiša (GUS) – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja, Zimná 46, Spišská Nová Ves
Termín výstavy: 5. 4. – 30. 7. 2017
Vernisáž výstavy: streda, 5. 4. 2017 o 17.00
Produkcia projektu: Galéria umelcov Spiša – kultúrne zariadenie Košického samosprávneho kraja v spolupráci so Stredoslovenskou galériou v Banskej Bystrici
Kurátor projektu: Mgr. Martina Martincová
Odborná spolupráca: Mgr. Kamila Paceková – GUS
Grafika: Mgr. art. Ivana Betková, Košice

Projekt je realizovaný vďaka finančnej podpore Fondu na podporu umenia. 

Prvá a posledné repríza unikátneho projektu v autorskej koncepcii Mgr. Martiny Martincovej "Symfónia pre 5 zmyslov" spája interpretačné a edukačné. Výstava uvádza maliarske diela súčasných mladých umelcov – absolventov Csudaiovho ateliéru na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave: Michala Czinegeho (SK/FIN), Jakuba Hvězdu (CZ) a Patrície Koyšovej (SK). Pre ich tvorbu je charakteris-tická  abstraktno-gestická poloha maľby a figuratívna maľba s presahmi do abstrakcie. I keď umelci pracujú s rovnakým výtvarným médiom, využívajú odlišné maliarske postupy, techniky, výtvarný jazyk a myslenie vôbec. Výstava poukazuje na rozmanité polohy práce s maliarskym médiom a úzke prepojenie vnímania „produktov umenia“ našimi zmyslami.  

Funkciu kontaktného, spojovacieho článku medzi vystavenými dielami a našimi zmyslami preberajú tematicky členené a priamo v expozícií umiestnené interaktívne zmyslové pomôcky. Za ich pomoci má divák možnosť rozvíjať nielen motorické a pamäťové zručnosti, ale cez nadobudnuté senzitívne vnemy nachádzať zmyslové ekvivalenty k daným maľbám.

„Edukačno-prezentačná výstava ponúka jeden z návodov, ako môžeme na takéto „produkty umenia“ nazerať, dekódovať ich a spoznávať práve cez naše zmysly, zmyslové impresie, pocity a asociácie. Paralelne pojednáva o tom, akú má výtvarné dielo v dnešnej dobe schopnosť plnohodnotne aktivovať naše podnetmi presýtené a otupované zmysly, pričom následne v nás utvára kvalitatívnu zmyslovú skúsenosť a zanecháva senzorickú stopu,“ vysvetľuje kurátorka výstavy Martina Martincová. "Zrak, čuch, chuť, hmat, sluch. Päť základných zmyslov, prostredníctvom ktorých sa dennodenne oboznamujeme nielen s prostredím okolo nás, no za pomoci nich sme schopní vnímať a spoznávať aj výtvarné diela. Vonkajšími zmyslami vnímame, preciťujeme, poznávame ich vonkajšiu podobu, pričom vnútornou, zmyslovou skúsenosťou a predstavivosťou sme schopní zase diela prijímať a preniknúť pod ich povrch. Prostredníctvom farebnej a kompozičnej skladby v nich dokážeme nachádzať a odkrývať rozmanité zvuky, melódie, rytmus, identifikovať  vône, chute, ako i pomenovať  štruktúry a charakteristické vlastnosti jednotlivých materiálov."

Výstava je jedinou reprízou projektu Stredoslovenskej galérie v Banskej Bystrici z roku 2016, ktorý realizovala k 60. výročiu svojho vzniku s cieľom oživiť tradíciu tzv. edukačných výstav.

 

AUTORSKÉ PROFILY

Michal Czinege (*1980) komponuje svoje obrazy pomocou digitálnej skice. Vychádza z reálneho prostredia, ktoré je niekedy čitateľné v detailoch alebo v tvarovej rekognícii a tie sa neraz pre diváka stávajú akousi vstupnou indíciou. Inokedy vrstvením, rozostieraním, clonením, „vizuálnou disipáciou“ – akoby roztekaním, odhmotňuje objekty a prostredie, odoberá im osobnostnú identitu a súčasne posúva hranice nášho vnímania do novej vizuálnej úrovne. Ponecháva tak divákovi priestor na aktivovanie jeho predstavivosti a imaginácie.

Jakub Hvězda (*1990) vo svojej tvorbe rieši vzťah hmoty, priestoru a času. Zaoberá sa témami spätými s prírodnými a neživými prírodninami. Ide mu nielen o ich vonkajšiu štruktúru a skladbu, ale najmä o procesy, ktoré pod ich povrchmi prebiehajú v permanentnom pohybe a meniacej sa forme. Energia, sila hmoty, ktorá sa transformuje v čase a priestore, akoby vystupovala, predierala sa  von,  dynamizovala a budovala celý obrazový priestor. Vďaka technike alla prima ponecháva voľný priebeh, slobodu a istú dávku náhody pri tom, ako sa hmota v jednotlivých farebných štruktúrach opticky zosynchronizuje, zhutní a chemicky zreaguje.

Patrícia Koyšová (*1985) sa vo svojom autorskom programe zrieka fyzického kontaktu „štetec – plátno“. Za pomoci kompresora v laboratóriu, ako poníma svoj ateliér, osobitým spôsobom experimentuje s maliarskymi postupmi a technikami. Pracuje s gestom, výrazom, pričom sa umelecky posúva cez rôznorodé výtvarné polohy. Či už ide o kryštalické segmenty, gestické zásahy spodobené v bakteriálnych, hadích alebo explozívnych formách alebo o stekajúcu „vodnú“ masu. Z hľadiska percepcie výtvarného diela svoje obrazy často posúva do polohy „obrazo-objektu“, kedy vnímanie samotnej maľby záleží od postavenia vnímateľa a jeho uhlu pohľadu.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím