IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 7.3.2017 17:00 |
| Koniec | 23.4.2017 17:00 |
| Miesto | Stredoslovenská galéria |
| Adresa | Dolná 8, Banská Bystrica, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Stredoslovenská galéria 048/470 16 15 ssgbb@ssgbb.sk |
8.marec – 23.apríl 2017
vernisáž výstavy: utorok, 7.marec 2017 o 17:00
Bethlenov dom, Banská Bystrica
iniciátor projektu: Svätopluk Mikyta
organizátor: Banská St a nica Contemporary
vystavujuci autori: Jan Čumlivski, Tomáš Džadoň, Juraj Gábor, Dominika Jackuliaková, Nico Krebs, Peter Krupa, Svätopluk Mikyta, Michal Moravčík, Štefan Papčo, Lucia Papčová, Rastislav Podoba, Johana Pošová, Peter Puklus, Luděk Rathouský, Jakub Roček
grafický dizajn Tatrahundert: Ondrej Jób
spolupráca: Ján Kralovič
"Výstavný projekt TATRAHUNDERT v sebe nesie príbeh. Veta znie vágne, ale napriek tomuto riziku som sa ju rozhodol napísať. Projekt sa premieňal a vyvíjal v čase. Okrem hlavnej "dejovej" osnovy mal mnoho odbočiek, epizód a situačných momentov. Dôležitým sa pre neho stali udalosti, ktoré mu predchádzali a ešte podstatnejšie zážitky a situácie, ktoré sa odohrali v rámci krátkodobých návštev oslovených umelcov vo Vysokých Tatrách. Príbeh je čímsi, čo má vždy začiatok, ale môže mať nejasný, otvorený koniec. Ak vnímam projekt ako formu sujetu, jeho vyvrcholením by mala byť výsledná prezentácia. TATRAHUNDERT má formu nomádskej výstavy. Podoba expozície nenadobúda fixnú podobu, ale má rôzne varianty. Tie sú reprezentované formami inštalácie diel, ale aj prácou s galerijným alebo priestorovým dispozitívom. " Ján Kralovič z textu Tatranský profil pre katalóg Tatrahundert
Podnetom k vzniku projektu Tatrahundert bol objav skicára s 10 akvarelmi a 13 perokresbami s krajinnými motívmi Vysokých Tatier, datovaný vojnovým rokom 1916. „100 ročné výročie“, presná datácia aj lokalizácia kresieb, Tatry ako príťažlivý nie len vizuálny impulz ale aj symbol s možnými súčasnými konotáciami naštartovali happening 15tich jednodňových rezidencií autorov a autoriek, ktorí boli na miesta vysielaní „moderátorom“ celého projektu Svätoplukom Mikytom. ...a to presne na deň po 100 rokoch.
Komplikovaná logistika projektu, striedanie rôznych názorov, rukopisov, médií, časová limitácia fyzickej prítomnosti (jedna noc a jeden deň) rámcujú východisko Tatrahundert. Každý z oslovených autorov/autoriek využil tento podnet individuáne. To isté platí aj o rozsahu a intenzite participácie.“Z tohto pohľadu sa to najdôležitejsie udialo už v Tatrách. Všetko, čo nasledovalo neskôr, práca v ateliéroch, editovanie fotografií, písanie textu atď. je len sprievodným javom. Tatrahundert to je suma hodín a dní, ktoré v Tatranslej Lomnici vo februári a marci 2016 autori a autorky strávili.“ vysvetľuje iniciátor projektu, vizuálny umelec Svätopluk Mikyta.
Tento príťažlivý, romantický koncept (byť presne na deň po 100 rokoch na mieste) a nostalgia "strateného, zabudnutého a znovu objaveného" sa stali východiskom pre vznik kolekcie nových diel, prezentovaných postupne na troch miestach. V lete 2016 priamo v Tatranskej Lomnici (work in progress fáza), následne v galérii TIC v Brne a aktuálne (od 8.marca) v Stredoslovenskej galérii v Banskej Bystrici. Každá z výstavných situácií je iná, akcentuje iné roviny projektu. Pre Banskú Bystricu v galerijnom prostredí inštitúcie Tatrahundert prezentujú jednotlivé diela. Situáciu (tatranský zážitok) prekrývajú artefakty (maľby, fotografie, 3D objekty, grafiky, video) starostlivo inštalované v historickom rámci architektúry Bethlenovho domu. Sprievodným vodítkom pre diváka je textová línia autorskej reportáže jedného zo zápojených umelcov, Jana Čumlivskeho.
produkcia Vysoké Tatry: Lucia Okoličányová
podpora projektu: Fond na podporu umenia, GRAND HOTEL PRAHA, Horská záchranná služba, antikvariatik.sk.
partneri: TIC Brno a Stredoslovenská galleria Banská Bystrica