IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 24.1.2019 17:00 |
| Koniec | 31.3.2019 18:00 |
| Miesto | GMB - Mirbachov palác |
| Adresa | Františkánske nám. 11, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | GMB - Mirbachov palác +421 2/5443 1556 pr@gmb.sk |
Kurátor výstavy: József Sárkány kunsthistorik (JPM)
Výstava v Bratislave sa uskutočňuje pri príležitosti stého výročia úmrtia dvoch pozoruhodných osobností výtvarného umenia na prelome XIX. a XX. storočia.
László Mednyánszky a Tivadar Csontváry Kosztka sa narodili – s odstupom jedného roka – v Hornom Uhorsku, v „kráľovstve“ Karpát a Tatier. Kým László Mednyánszky študoval na Akadémii výtvarných umení v Mníchove už ako osemnásťročný, Csontváry začal na rovnakej škole študovať takmer ako štyridsaťročný. Mednyánszky po sebe zanechal mnohotisícové výtvarné dielo, kým v Csontváryho prípade je nám známa menej ako stovka jeho malieb – je pravda, že bol výtvarne aktívny iba jedno desaťročie.
Obaja maliari sú si blízki tvorivou filozofiou. Obaja verili vo vznešenosť prírody a vo všadeprítomnú vôľu duchovného/božského stvoriteľa. Kým Mednyánszky ju sprítomňoval v podobe bukolických, tajuplných lesov a mystických odtieňov, Csontváry volil intenzívne, žiarivé farby „slnečnej cesty“, pričom vychádzal zo štyroch elementárnych živlov a z kľúčových historických dejísk (Jeruzalem, Babylon, Atény, Taormina). Podobnosť ich životného osudu potvrdzuje aj skutočnosť, že obaja žili na periférii spoločnosti a ich nepochopené, geniálne umenie sa dočkalo uznania až po ich smrti.
Šestnásť obrazov z Mednyánszkeho a Csontváryho tvorby pochádza z vyše štrnásťtisícovej zbierky výtvarného umenia Múzea Janusa Pannoniusa v Pécsi. Výstava aj napriek menšiemu počtu diel prináša nezabudnuteľný zážitok a vzdáva hold dvom velikánom výtvarného umenia – priamo v ich rodnej krajine.