Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 29.6.2016 18:00 |
Koniec | 28.8.2016 18:00 |
Miesto | Východoslovenská galéria Košice |
Adresa | Hlavná 27, Košice, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Slávka Mackaničová DiS. +421 55 68 175 21 mackanicova@vsg.sk |
Produkcia projektu:bDom fotografie o.z. a Galéria umelcov Spiša – kultúrne zariadenia Košického samosprávneho kraja
Kurátorka: Mgr. Lucia Benická
Kontakt pre médiá: Mgr. Lucia Benická, riaditel@gus.sk, 0905 288717
Repríza unikátnej výstavy z tvorby významného slovenského fotografa a intermediálneho autora Tomáša Agata Błońskeho sa zameriava na dielo posledných dvoch dekád. Výstava je realizovaná v rámci 20. výročia Domu fotografie v spolupráci s Galériou umelcov Spiša v Spišskej Novej Vsi. Repríza výstavy vo Východoslovenskej galérii v Košiciach je prvou väčšou prehliadkou Błońskeho tvorby za posledných 20 rokov v jeho rodnom meste.
Výstava v autorskej koncepcii Mgr. Lucia Benickej prezentuje rozsah diel od analógu, experimentu via digitálne médium po aplikácie v mobile a na internete s dôrazom na intermediálne interpretácie, ako aj na interakciu s návštevníkom (pri digitálnych médiách) a to v jedenástich vybraných cykloch: Agat, Camera Obscura, CD-Tom, Entries, Ja som!, Hľadanie či klamanie, Je láska umenie?, lampyris_insanus, My sme…, Veci Ameriky, Voda Duch Vzduch. Autor je “Košičanom”, ktorý roky pôsobil ako pedagóg fotografie na Škole úžitkového výtvarníctva (2007 – 2010) a bol zakladateľom Ateliéru fotografie na Fakulte umení Technickej univerzity v Košiciach (2002 – 2010). Od r. 2010 je vedúcim Ateliéru fotografie II. na Fakulte grafiky Akadémii výtvarných umení (ASP) v poľskom Krakove.
Gro autorovej tvorby spočíva v osobnej reflexii videnia sveta – mnohé z jeho cyklov sú interpre-tované ako vizuálna poézia: “Možno sa dá povedať, že báseň plynie a fotografia jednoducho je. Ale to len tak z jednej strany, pretože aj fotografia môže plynúť a báseň jednoducho byť. Možno preto z niektorých mojich prác cítiť postupy, ktoré sú príznačné pre poéziu…” (T. A. Błoński, 2009)
Autorovu tvorbu uvádza kurátorka výstavy, Mgr. Lucia Benická: “Na konci 90. rokov 20. storočia zväčšoval Błoński diela v poctivej fotografickej chémii – mnohé z nich sa vo veľkom formáte stali unikát-nym a jediným originálom (napr. v cykloch Camera Obscura, My sme…). Od r. 1996 realizoval originál-nym fotoaparátom AGAT fotopríbehy v sekvenciách (názov ktorého sa premietol do pomenovania tvori-vej skupiny výtvarníkov počas štúdia na VŠVU a neskôr si ho privlastnil v mene), v r. 2004 bol finalistom prestížnej Ceny Oskára Čepana (cyklus Voda Duch Vzduch – záznam akcií s rôznymi objektmi). Záujem o aplikáciu fotografie do takmer kinematografických sekvencií sa pretavil do niekoľkých interaktívnych sérií, napr. CD-TOM a Entries. Vo svojej poslednej tvorbe využíva nové média, ako aj experimentuje
s konzumnou formou zobrazenia, napr. cyklus v procese lampyris_insanus (fotografie mobilom,
od r. 2015) je kombináciou obrazu a poézie, dostupných aj na autorovej instagramovej adrese.”