Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 12.12.2018 17:00 |
| Koniec | 31.3.2019 18:00 |
| Miesto | Galéria umelcov Spiša |
| Adresa | Zimná 46, Spišská Nová Ves, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria umelcov Spiša 053 417 46 21 |
Výstava je rozdelená do dvoch celkov. Prvý sa zameriava na reštaurované diela na papieri, ktoré boli ošetrené v počte 276 diel a to vďaka podpore grantového programu „Odborné ošetrenie zbierkových predmetov“ Fondu na podporu umenia. Druhá časť výstavy uvádza autorove ilustrácie, pripravované v 40. rokoch 20. storočia pre časopis Slniečko a iné knižné ilustrácie vydávané v tomto období.
Výstava je realizovaná v rámci dramaturgického cyklu ZO ZBIERKY GALÉRIE a sprevádza ju edukačný sprievodca, venovaný kresbe.
Odborné ošetrenie diel tzv. suchou cestou (povrchové čistenie kresieb špeciálnym jemným práškom na reverznej strane diel a v miestach na okrajoch mimo samotnú farebnú vrstvu – kresbu)bolo realizované z dôvodu rôznych poškodení na dielach. Najvýraznejším poškodením bolo vloženie diel do nevhodnej pasparty, prichytenie podložky ku kartónu nevhodnými glejovými páskami, zanesenie kresby, zalomenie a pokrčenie podložky s trhlinami na okrajoch a i. Umelecká hodnota diel sa tak znižovala v dôsledku ich poškodenia, to bolo prvotným impulzom prečo sa pristúpilo k ich odbornému ošetreniu. Cieľom ošetrenia bolo predísť úplnému zničeniu diel a zabrániť ich ďalšej degradácii. Táto časť výstavy uvádza vybrané ošetrené diela na papieri a zároveň dokumentuje spôsob ich reštaurovania prostredníctvom tabletov.
Detským ilustráciám je venovaná druhá časť výstavy. Makovický sa ilustráciám venoval od r. 1942, kedy sa stal ilustrátorom časopisu Slniečko a následne knižným grafikom Matice slovenskej, kde pripravoval hlavičky kapitol, knižné väzby, razidlá na obálky, návrhy značiek pre knižné edície a celkový knižný dizajn. Vytvoril takmer sedemdesiat návrhov na papierové prebaly detských kníh. Zobrazil viacerých zvieracích hrdinov – medveďa (Turul, kráľ karpatského pralesa), slona (Vodca stáda), zajaca (Mucko, alpský zajac), Tri húsky a i. V r. 1944 – 1957, kedy ilustrácie tvorili podstatnú časť Makovického tvorby, bolo vydaných 26 knižných titulov, na ktorých sa ilustračne podieľal.
Emil Makovický má svoje nezastupiteľné miesto v zbierkovom fonde galérie, kde sa nachádza spolu 397 autorových diel. Jeho kresby sú výsledkom majstrovského zvládnutia tejto techniky. Precíznosť jednotlivých ťahov a presná interpretácia detailov sú charakteristickými znakmi tvorby autora.
Kurátorka: Mgr. Mária Šabľová - GUS
Grafika: Mgr. art. Ivana Babejová
Ošetrenie diel z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.