IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 27.9.2018 17:00 |
| Koniec | 18.11.2018 18:00 |
| Miesto | Považská galéria umenia v Žiline |
| Adresa | M. R. Štefánika 2, Žilina, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Považská galéria umenia v Žiline 041/562 25 22 |
Veronika Rónaiová - DEDIČSTVO
kurátorka: Mira Sikorová-Putišová
vernisážová performancia: Vladimír Kordoš
otvorenie výstavy: štvrtok 27.9.2018 o 17.00
výstava potrvá do 18.11.2018
Veronika Rónaiová vstupuje na pôdu Považskej galérie umenia v Žiline s väčším projektom Dedičstvo po pätnástich rokoch, ktoré prešli od jej výstavy (malá) retrospektíva v roku 2003, a práve táto výstava v mnohom predznačila smerovanie tvorby autorky - jej ďalšie formáty i koncepcie.
Veronika Rónaiová sa v poli intermedializovanej maľby/intermedializovaného obrazu suverénne pohybuje už takmer dve desaťročia. To, čo sa pre jej tvorbu na začiatku milénia stalo príznačným a pretrváva dodnes, je predovšetkým situovanie obrazu do „rozšíreného“ poľa, no nielen v zmysle narúšania jeho prirodzených hraníc – vytváraním mixmediálnych inštalácií pozostávajúcich z malieb, PC printov, kresieb na papieri, fóliách alebo uhľom priamo na stenu, ktoré realizuje in-situ, ale aj stratégiou tzv. „mapovania priestoru“ (termín autorky), kde prostredníctvom kresieb komentuje spravidla nevýstavné priestory. Druhým koncepčným ťažiskom jej tvorby je citácia, ktorej práve rozšírené pole obrazu pridáva nové súvislosti. V tom čase sa v citáciách začala sústreďovať na vlastnú tvorbu, jej projekty – mixmediálne obrazové inštalácie, sú opätovnými reflexiami, v ktorých sa odkrývajú a prelínajú, a tým znova sprítomňujú, vrstvy jej uvažovania, viazané s konkrétnym časovým momentom.
Tento aspekt, ktorý prirodzene navádza k úvahám o pozícii autorstva a vzťahu k vlastnej kreativite, sa v priebehu posledných rokov u V. Rónaiovej (obdobne ako v prípade formálnej stránky tvorby) otvára, výtvarníčka komentuje svoju autorskú pozíciu v štruktúrach, kde je súčasťou privátnej rodinnej sféry, a v širšom ponímaní - výtvarnej a umeleckej komunity (projekty Sociálna sonda I – III). Vzťah – výtvarný i osobný s najbližšími i kolegami, chápe ako dialóg, no i prieskum, vzorku spodobujúcu jej umelecký status.
Za priesečník, v ktorom sa uvedené línie autorkinho uvažovania a koncepcií stretávajú, a je nasmerovaný do jej privátna, je staršia séria premalieb obrazov jej otca, maliara Juliána Fila (vystavená v roku 2012 v Roman Fecik Gallery). V súvislosti s aktuálnym projektom sa dá pokladať za jeho ideové východisko. Ťažiskom projektu Dedičstvo je osobná i umelecká komunikácia so svojím otcom, no i matkou umelkyňou – maliarkou Máriou Filovou. Výtvarníčka pracuje reálnymi artefaktmi so zdedenej kolekcie diel rodičov, ktoré inštaluje tak, aby boli v konfrontácii s jej vlastnými dielami. Artefakty zo zdedenej zbierky prostredníctvom inštalovania, a v kontexte s autorskými zásahmi V. Rónaiovej, majú zmenený alebo dopovedaný obsah, no mení sa aj ich vizuálny význam. Ide tak o pokračovanie dialógov, ktoré s rodičmi autorka viedla počas ich života, ale súčasne je aj vedomou formou herézy z jej strany, keďže tým vedome posúva ich významy a obsahy.
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu
www.fpu.sk
ilustračné foto: archív autorky