IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 18.1.2018 16:00 |
| Koniec | 25.3.2018 17:00 |
| Miesto | Šarišská Galéria |
| Adresa | Hlavná 51, Prešov, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Šarišská Galéria 051/772 54 23 sg.po@centrum.sk |
Nové formy imaginácie sa v prípade prešovského výtvarníka Vladimíra Ganaja prelínajú s grotesknou paródiou a serióznou dvojznačnosťou. Ganajov výtvarný jazyk ustupuje súčasnej estetike kvalitného obrazu v kontextoch tradičného námetu figúry a zátišia. Barokovou výstavbou obrazovej plochy autor začína svoj agresívny, avšak v konečnom dôsledku priam poetický proces vrstvenia.
Vnímanie klasických maliarskych žánrov, akými sú portrét, figurálna kompozícia, či zátišie, reprezentujú materiálnu imanenciu, skrývajúcu sa v detailoch a vybočeniach z ideálnej abstraktnej predstavy o predmetoch a javoch, zakorenených v mentálnej pamäti. Predmety zachytené na jednotlivých obrazoch nie sú len stelesnením ich vlastnej ontológie, ale reprezentujú istú formu prostredia vyjadrenú skrze obrazové vzorce. Maliarsky proces je v Ganajovom prípade spontánnym, okamžitým, niekedy náhodným gestom, akcelerovaný časom, teda neúprosnou pominuteľnosťou nestálosti predmetov a javov. Od svojich študijných čias autor pracuje na svojom výtvarnom programe, v ktorom čerpá z filozofických obsahov existencionalizmu a postmoderných tendencií v súčasnom výtvarnom umení a literatúre. Kontrastné vnímanie klasickosti námetu prekračuje hranice kolektívneho myslenia stereotypnosti a siaha po revolte a živej inovácii, miestami až perverznej provokácii. Predmetné zobrazovanie sa časom intuitívne presúva do polohy abstrahovaných konštruktov, v snahe dosiahnutia absolútnej vizuálnej čistoty a emocionálneho náboja. Absolútnosť a archaickosť rezonujú v dvoch interpretačných rovinách, jednak ako metafyzická poetika priestoru s absenciou figúry, aby sa tá, na druhej strane mohla objaviť separátne v médiu kresby, ako štúdie rôznych mutácií a variácií fyziognomických vzťahov. Ich vizuál je inšpirovaný čiastočne infantilným kresebným prejavom a expresívnou lineárnosťou. Jazykom inej (subjektívnej) modernity autor skúma teoretické i praktické pozostatky avantgardnej evolúcie expresívneho, futuristicky dynamického a novofiguratívneho podhubia, pričom bilancuje na hranici veristického a abstraktne štylizovaného prejavu určitej nájdenej formy ľudského fragmentu (artefaktu) ako adekvátnej existenčnej výpovede. V prvej väčšej samostatnej výstave budú publiku predstavené maliarske práce v konfrontácii s kresbou, ktorá miestami nerešpektuje limity formátu, a preto umožňuje konceptuálnejšie presahy v kontexte inštalácie, čím nadobúda intermediálny charakter.
Prešovský výtvarník Vladimír Ganaj ukončil magisterské štúdium pod vedením prof. Stanislava Balka na Akadémii umení v Banskej Bystrici. Od roku 2016 pôsobí ako interný doktorand na Akadémii umení v Banskej Bystrici v ateliéri klasických maliarskych disciplín pod vedením prof. Ľudovíta Hološku. Od roku 2009 vystavoval na kolektívnych a samostatných výstavách v Prešove, Košiciach, Banskej Bystrici, Plzni a Kutnej Hore.
PhDr. Miroslav Kleban, Východoslovenská galéria Košice