IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 28.5.2020 08:00 |
| Koniec | 3.7.2020 15:00 |
| Miesto | Galéria Jána Koniarka |
| Adresa | Trnava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Jána Koniarka |
Výstava v Synagóge – Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave predstavuje Vlastu Žákovú (1981) – výraznú postavu slovenskej scény v osobitej experimentálnej práci s textilným materiálom, od ručnej niťokresby a látkových kolážových krajín, cez mäkké skulptúry až po žakárové digitálne vzory a ich intermediálne presahy (smerom k odevnému dizajnu, maskám, fotografii a performance). Jej retrospektívna prezentácia ukazuje jednak jej cestu textilným svetom umenia za posledné desaťročie (2010 – 2020), jednak potvrdzuje jej ojedinelú charakteristickú polohu v kombinácií molitanu, látok, stužiek a nití (potvrdené aj jej stredoškolským štúdiom odevného dizajnu na svidníckej priemyselnej škole).
Prvotne nepokojné textilné krajiny s rozličnými povrchmi a textúrami s často všívanou sivou kvetenou „mŕtvej lúky v čiernom lese“ (Odraz vnemu, 2007; Bezpečie smútku, 2010) striedala silná línia nekonečných tancov, osláv a bujarých večierkov mladistvých (rozsiahly cyklus Párty, od 2006). Postupne pribudli mäkké textilné plastiky takmer v životnej veľkosti, zobrazujúce ľudí po veľkej párty zatlačených do kúta svojej osamelosti – postavy sediace, ležiace, plačúce, ktoré „keď sa zdvihnú a pôjdu domov“ (Plačúca, Fajčiaca; obe 2010). Toto vykročenie do priestoru, vstup do 3D sveta prinieslo autorke aj posun k vytváraniu oživených figurálnych prostredí, k pohybu a performance. To všetko osvetlené UV svetlom prináša ultrafialový svet, ktorý vysáva bielu a vytvára alternatívny imaginárny svet (Vševidiaca, 2012; The Crowd, 2013). Najmä spolupráca s mladými fotografmi modeluje nového „kríženca“ médií s inscenovanou podobou výsledného diela – podmanivé ručné textilné práce a ich filtrovanie technickým aparátom (fotografie, odevy, masky). Tu sa zjavujú záhadné bytosti noci „čierne labute“ – každodenní čarodejníci nás s trochou teatrálnosti uvádzajú do bezpečného prístavu smútku, nostalgie a možno aj do sveta teroru hororu (Sisters of Mercy, 2014; Adam, Adam a jablko, 2015; V stromoch, 2018). Práve v kombinácií introvertných mäkkých plastík a tajomných textilných reliéfov vzniká u Vlasty Žákovej podivná melancholická atmosféra prísľubov zajtrajších rán aj otvorenia staronových rán...
Vlasta ŽÁKOVÁ, nar. 1981 v Rožňave, žije a tvorí v Bratislave a v obci Malá Lúč. Štúdiá: 2000 – 2006 na Katedre výtvarných umení a intermédií Fakulty umení TU v Košiciach a na VŠVU Bratislava (2013 – 17, ArtD.). Ocenenia: 2008 a 2010 – finalistka Ceny 333, NG Praha; 2009 – Cena poroty, bienále Skúter II GJK Trnava. V roku 2013 absolvovala rezidenčný pobyt v Red Gallery v Londýne s následnou výstavou. Samostatné výstavy (výber): 2018 – Zošité dievča, Mestská galéria Levoča; 2017 – Uletela biela srna, Ateliér XIII Bratislava; 2017 – Coppy Error, Múzeum Vojtecha Löfflera Košice; 2017 – Sladká temnota, Galéria Schemnitz Banská Štiavnica; 2016 – Tiene raja, GMB Bratislava; Z kolektívnych výstav: 2018 – Maľbou vanie, sochou mrazí, GUS Sp. Nová Ves; 2017 – Ko-shické metro, Galéria Emila Fillu Ústí nad Labem; viac informácií na webe.