Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 28.5.2020 08:00 |
| Koniec | 3.7.2020 15:00 |
| Miesto | Galéria Jána Koniarka |
| Adresa | Trnava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Jána Koniarka |
Výstava v Synagóge – Centre súčasného umenia Galérie Jána Koniarka v Trnave predstavuje Vlastu Žákovú (1981) – výraznú postavu slovenskej scény v osobitej experimentálnej práci s textilným materiálom, od ručnej niťokresby a látkových kolážových krajín, cez mäkké skulptúry až po žakárové digitálne vzory a ich intermediálne presahy (smerom k odevnému dizajnu, maskám, fotografii a performance). Jej retrospektívna prezentácia ukazuje jednak jej cestu textilným svetom umenia za posledné desaťročie (2010 – 2020), jednak potvrdzuje jej ojedinelú charakteristickú polohu v kombinácií molitanu, látok, stužiek a nití (potvrdené aj jej stredoškolským štúdiom odevného dizajnu na svidníckej priemyselnej škole).
Prvotne nepokojné textilné krajiny s rozličnými povrchmi a textúrami s často všívanou sivou kvetenou „mŕtvej lúky v čiernom lese“ (Odraz vnemu, 2007; Bezpečie smútku, 2010) striedala silná línia nekonečných tancov, osláv a bujarých večierkov mladistvých (rozsiahly cyklus Párty, od 2006). Postupne pribudli mäkké textilné plastiky takmer v životnej veľkosti, zobrazujúce ľudí po veľkej párty zatlačených do kúta svojej osamelosti – postavy sediace, ležiace, plačúce, ktoré „keď sa zdvihnú a pôjdu domov“ (Plačúca, Fajčiaca; obe 2010). Toto vykročenie do priestoru, vstup do 3D sveta prinieslo autorke aj posun k vytváraniu oživených figurálnych prostredí, k pohybu a performance. To všetko osvetlené UV svetlom prináša ultrafialový svet, ktorý vysáva bielu a vytvára alternatívny imaginárny svet (Vševidiaca, 2012; The Crowd, 2013). Najmä spolupráca s mladými fotografmi modeluje nového „kríženca“ médií s inscenovanou podobou výsledného diela – podmanivé ručné textilné práce a ich filtrovanie technickým aparátom (fotografie, odevy, masky). Tu sa zjavujú záhadné bytosti noci „čierne labute“ – každodenní čarodejníci nás s trochou teatrálnosti uvádzajú do bezpečného prístavu smútku, nostalgie a možno aj do sveta teroru hororu (Sisters of Mercy, 2014; Adam, Adam a jablko, 2015; V stromoch, 2018). Práve v kombinácií introvertných mäkkých plastík a tajomných textilných reliéfov vzniká u Vlasty Žákovej podivná melancholická atmosféra prísľubov zajtrajších rán aj otvorenia staronových rán...
Vlasta ŽÁKOVÁ, nar. 1981 v Rožňave, žije a tvorí v Bratislave a v obci Malá Lúč. Štúdiá: 2000 – 2006 na Katedre výtvarných umení a intermédií Fakulty umení TU v Košiciach a na VŠVU Bratislava (2013 – 17, ArtD.). Ocenenia: 2008 a 2010 – finalistka Ceny 333, NG Praha; 2009 – Cena poroty, bienále Skúter II GJK Trnava. V roku 2013 absolvovala rezidenčný pobyt v Red Gallery v Londýne s následnou výstavou. Samostatné výstavy (výber): 2018 – Zošité dievča, Mestská galéria Levoča; 2017 – Uletela biela srna, Ateliér XIII Bratislava; 2017 – Coppy Error, Múzeum Vojtecha Löfflera Košice; 2017 – Sladká temnota, Galéria Schemnitz Banská Štiavnica; 2016 – Tiene raja, GMB Bratislava; Z kolektívnych výstav: 2018 – Maľbou vanie, sochou mrazí, GUS Sp. Nová Ves; 2017 – Ko-shické metro, Galéria Emila Fillu Ústí nad Labem; viac informácií na webe.