Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Vojtech Erdélyi - Paríž v Užhorode

SRdečne Vás pozývame na vernisáž výstavy Vojtech Erdélyi - Paríž v Užhorode, ktorá sa uskutoční 22. júa o 16:00 hod. v Šarišskej galérii v Prešove
Kalendárium
Red 422.06.2017
2770+0
Začiatok22.6.2017
16:00
Koniec10.9.2017
17:00
MiestoŠarišská Galéria
AdresaHlavná 51,
Prešov,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktŠarišská Galéria
051/772 54 23
sg.po@centrum.sk

Miesto: Šarišská galéria v Prešove, Malá výstavná sieň – Hlavná 53
Trvanie: 22.6. – 10.9. 2017
Sprístupnenie: vo štvrtok 22.6. 2017
Kurátor: Mgr. Jozef Ridilla

Početné dielo užhorodského maliara Vojtecha Erdélyiho si privlastňuje hneď niekoľko národných kultúr – ukrajinská, rusínska, maďarská, slovenská i česká. „Ja som taký Ukrajinec s francúzskou kultúrou a nemeckým materinským jazykom, ktorý najviac ovláda maďarčinu,“ objasnil raz Erdélyi zložitosť národnostných pomerov vtedajšej strednej Európy. V medzivojnovom období tvorilo jeho dielo integrálnu súčasť československej, a teda i slovenskej výtvarnej kultúry. Z perspektívy vyspelých regiónov Československa bola Podkarpatská Rus vnímaná ako malebná krajina plná poézie, ako „orient za Košicami“, „československé Tahiti“. Pri kritickom hodnotení aktuálnej podkarpatskej maliarskej tvorby sa okrem iného konštatovalo: „Dnešní umělci z Podkarpatské Rusi mají úlohu daleko obtížnější, neboť zde nebylo té tradice a těch vztahů, jako u slovenského umění. Tito malíři chtějí zachovati krok s uměním ostatním, a proto snad ta poněkud neukázněná barevnost, často divokost celku, jakési štětcové siláctví. Leč, to jsou vlastnosti, které mohou prospěti dalšímu vývoji“ (České slovo, február 1937).

Tvorba scestovaného Vojtecha Erdélyiho je syntézou postimpresionizmu (cézannizmu), francúzskeho fauvizmu, nemeckého expresionizmu a kubizmu oblých tvarov. Oblé kubizujúce formy prezrádzajú vplyv maďarskej moderny (Károly Kernstok, János Kmetty).
Erdélyi nasledoval príklad Maurica de Vlamincka, ktorý sa po období plamenných farieb pokúsil spojiť fauvizmus so cézannizmom. Oboch spája i záľuba vo výrazných, melancholických farbách. Ich fauvizmus nepôsobí hedonisticky, skôr zádumčivo, niekedy až trudnomyseľne. U Erdélyiho zaiste nezostal nepovšimnutý ani Auguste Herbin, najmä jeho chladne elegantná, vznikajúcim kubizmom ovplyvnená fauvistická tvorba z obdobia 1908-1909.

Neprehliadnuteľnou črtou Erdélyiho tvorby je veľká intenzita farby. Čiastočne je zaiste odkazom na lásku Rusínov a Ukrajincov k farebnosti uplatňujúcej sa vo výšivkách, ľudovej maľbe či maľovaní veľkonočných vajíčok („pisanky“). Olena Prykhodko a Galina Ryzhova, autorky umelcovej monografie (2007), hovoria v súvislosti s týmto majstrom kompozícií plných farieb o „polyfonickej maľbe“. Mal vypracovanú symboliku farieb: zelená znamená vážnosť, modrá krásu, žltá hrejivosť zeme, červená „plamienok, ktorý vždy vzbĺkne a mučí“.

Začiatkom 20. rokov Erdélyi objavil jeden zo svojich najobľúbenejších motívov – vodu. Voda bola pre hlboko veriaceho umelca nielen poetickým symbolom, ale i odrazom božského v realite. Priezračnú a krištáľovo čistú vodu, tak ako ju poznáme z jeho zátiší so sklenenými pohármi i krajinomalieb znázorňujúcich východokarpatské rieky chápal ako stelesnenie krásy a dokonalosti, čistoty a harmónie. „Len čo sa slnečný lúč dotkne pohára, môžete vidieť monogram mojej duše“ (Erdélyi).

Odraz, zrkadlenie ako božský princíp uplatnil „saténový Erdélyi“ v množstve svojich prác, pre ktoré je typické užívanie výrazných vertikálnych štetcových ťahov na reflexných plochách (zrkadlo, rieka, leštená dyha, kovový podnos).

Načrtnúť presnú chronológiu vývinu Erdélyiho maliarskej tvorby je neľahké, umelec datuje len zriedka a často sa vracia k starším výrazovým prostriedkom, takže paralelne maľuje odlišným spôsobom. Erdélyi čerpe z rôznych zdrojov a v snahe dospieť k syntéze v krátkom časovom slede maľuje množstvo obrazov, v ktorých prevláda raz jeden, raz onen výtvarný záujem. Všeobecne možno zhrnúť: Dvadsiatym rokom dominujú fauvistické a expresionistické inšpirácie, pretrvávajú odkazy na luministickú maľbu. Farebnosť je pestrá, v porovnaní s ďalšou dekádou však tlmenejšia, farby sú nanášané voľnými, širokými ťahmi štetca.

Na konci dvadsiatych rokov badať väčší záujem o cézannovskú štylizáciu, ktorá prevládne v tridsiatych rokoch, kedy silnejú podnety kubizmu. Farebné tóny sa stávajú jasnými a svietivými. Maliarska pasta sa vytráca, vrsty farby sú natoľko transparentné, že môžeme vidieť plátno. V 30. rokoch často zvýrazňoval farebné škvrny kontúrou.

Prešovská výstava prezentuje 28 obrazov, ktoré pochádzajú z troch zbierkotvorných inštitúcií (Šarišská galéria v Prešove, Východoslovenská galéria v Košiciach, Východoslovenské múzeum v Košiciach) a jednej súkromnej zbierky. Obraz „Klaun“ (1931) z majetku košickej galérie bolo pri príprave výstavy identifikovaný ako dielo Ferenca Erdélyiho (1904-1959), menovca a rovesníka Vojtecha Erdélyiho. Výstava je príležitosťou na znovuzhodnotenie Erdélyiho tvorby a upresnenie datovaní jednotlivých diel.

Mapa podujatia

Vložené
22. jún 2017
0
277
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím