IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 14.12.2017 18:00 |
| Koniec | 4.2.2018 17:00 |
| Miesto | Nitrianska galéria |
| Adresa | Župné námestie 3, Nitra, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Nitrianska galéria 037/ 657 96 41-3 |
I keď tvorba oboch autorov sa na prvý pohľad môže zdať odlišná, spája ich viacero vnútorných parametrov, ako aj samotný proces maľby. Obaja sa hlásia ku klasickým maliarskym vyjadrovacím prostriedkom, často maľujú alebo kreslia v plenéri a používajú tradičnú techniku oleja, čím je ich maľba výsledkom zdĺhavej, koncentrovanej činnosti. Ich maliarske diela majú spoločné úsilie o zachytenie času a jednotlivých časových vrstiev, danej prítomnosti i toho, čo bolo pred a po – prítomnosti. Pre Mezeia aj Tomana je taktiež typická fascinácia monumentalitou hmoty či matérie, ktorú zdôrazňujú v protiklade k bezvýznamnosti, malosti alebo dočasnosti človeka. Obrazy oboch maliarov sú značne kontemplatívne, obsahujú akýsi vnútorný pokoj, nútiaci diváka spomaliť a dívať sa. Názov výstavy sa odvoláva na pojem „tu a teraz“ Waltera Benjamina, hovoriaci o jedinečnosti aury umeleckého diela v prítomnom čase a priestore. Výraz „vtedy a tam“ sa vo vzťahu k predstaveným maliarskym dielam chápe práve vo význame určitého zakonzervovania časových i priestorových rovín; rovnako tento pojem možno použiť aj na označenie istej nostalgie alebo melanchólie, ktorá je príznačnou črtou prezentovaných obrazových kompozícií.
Peter Mezei sa v prezentovaných dielach venuje tematike prírodných prvkov a vzťahu k ich vlastnému prostrediu. Zaujíma ho pojem „inscape“, t.j. vnútorná krajina ako protiklad tej vonkajšej („landscape“), ktorá je pre človeka neviditeľná, skrytá; môžeme ju chápať ako určitý archetyp prvotnej formy univerza. Práve kameň alebo hornina pre Mezeia predstavuje symbol niečoho večného, čo odpočíva v zemi a prostredníctvom čoho je možné prepojiť vnútorný priestor krajiny s tým vonkajším. Jeho „portrétne“ zachytenia kameňov sa vďaka použitej jemnej, splývavej, takmer monochromatickej palete javia veľmi subtílne až krehko. Mezei akoby samotnú masívnosť hmoty zobrazovanej horniny farebnosťou úplne potláčal. Spolu s prudkými ťahmi štetca, pastóznosťou či viacnásobným prekrývaním maliarskych vrstiev výjav značne abstrahuje, čím sa prítomnosť kameňa stáva skôr niečím tušeným, intuitívnym a jeho jednotlivé zobrazenia oplývajú snovým, poetickým jazykom.
Juraj Toman tematicky čerpá z mestskej scenérie, znázorňuje architektonické, industriálne priestory alebo parky, teda zameriava sa najmä na človekom vytvorené prostredie. Kompozície často dopĺňa figurálnou štafážou, pričom figúry zobrazuje len vo veľmi malej mierke oproti zvyšnej obrazovej ploche. Motívy často nachádza pri prechádzaní sa mestom či pozeraní z okna. Často maľuje priamo v plenéri, keď ho určitý motív či prítomný okamih zaujme natoľko, že ho potrebuje ihneď zaznamenať. Hoci autor primárne vychádza z reality, výjav do veľkej miery abstrahuje. Pre Tomanove diela je typický prvok času a časových rovín, ktoré znázorňuje buď pomocou zreteľného oddelenia obrazových plánov alebo prostredníctvom postupného miznutia figúry. Vymazávanie, odchádzanie motívu v kombinácii s autorovým niekedy až gestickým maliarskym prejavom a za použitia viacnásobného prekrývania vrstiev premalieb, rôznych stekancov, šmúh či hutnej pastóznosti, vyvoláva v Tomanových maľbách silnú nostalgickú, ponurú atmosféru.
Mária Janušová
Peter Mezei (*1988, Rožňava) štúdium maľby absolvoval v roku 2013 na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde vystriedal troch pedagógov: Klaudiu Koszibu, prof. Františka Hodonského a Jána Kudličku. V roku 2012 odišiel na študijný semestrálny pobyt na Ostravskú univerzitu v Ostrave. Zúčastnil sa viacerých výtvarných sympózií a skupinových výstav. Samostatne vystavoval v Galérii Baníckeho múzea v Rožňave (2014), na Nástupišti 1-12 v Topoľčanoch (2015) a v galérii Medium v Bratislave (2015). Žije a tvorí v Rožňave.
Juraj Toman (*1985, Trenčín) študoval maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (v ateliéri Klaudie Kosziby) a na Akadémii umení v Banskej Bystrici, kde v roku 2014 absolvoval doktorandské štúdium pod vedením prof. Ľudovíta Hološku. V súčasnosti pôsobí ako odborný asistent na Katedre výtvarnej tvorby a výchovy Pedagogickej fakulty UKF v Nitre, kde vyučuje kresbu a maľbu. Pravidelne vystavuje na Slovensku aj v zahraničí, a to najmä vo dvojici alebo v rámci skupinových prehliadok. Spoločne s maliarom Jurajom Florekom dlhodobo pracuje na projekte plenérového maľovania industriálnych priestorov v rôznych mestách na Slovensku i v Čechách. Žije a tvorí v Trenčíne.