Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
20. január 2024
0
21

Haus-Rucker-Co: Atemzonen

Haus-Rucker-Co: Atemzonen

Lentos Kunstmuseum v Linzi dnes organizujú výstavy, ktorých cieľom je prezentovať a sprostredkovať kľúčové témy a prístupy súčasnej umeleckej tvorby vo vzťahu k dejinám umenia 20. storočia. Ich najnovšia výstava, ktorá je nemenej vzrušujúca pre všetkých, ktorí sa zaujímajú o utópie a kontrakultúru, je venovaná práci rakúskeho architektonického kolektívu Haus-Rucker-Co. V zostave Laurids a Manfred Ortner, Günter Zamp Kelp a Klaus Pinter si získali medzinárodnú pozornosť medzi koncom šesťdesiatych a začiatkom osemdesiatych rokov, keď navrhovali odvážne interpretácie urbánnej krajiny v mnohých dočasných inštaláciách ("Provisional Structures") v rôznych mestách a galerijných priestoroch. Vytvorili aj veľké množstvo tzv. papierovej architektúry. V roku 2020 získalo Lentos Kunstmuseum archív Güntera Zampa Kelpa, vrátane výkresov, ktoré ešte predtým prezentované nikde neboli. Kelp zároveň spolu s Hemmou Schmutz kurátoruje výstavu s názvom Atemzonen o Haus-Rucker-Co.

Výstava potrvá do 25. februára a je ukážkou rôznych projektov pokrývajúcich celú ich tvorbu, od nábytku až po celé budovy - všetky bohato zdokumentované prostredníctvom fotografií, skíc, výkresov, koláží a modelov. Organické tvary, syntetické materiály, zmyselné budúcnosti: to, čím je Haus-Rucker-Co známe, je dobre zastúpené, ale je tu aj jedinečný pohľad do teórie a koncepcií, ktoré podporovali ich projekty.

Vesmírny vek nebol len Sputnik a Jetsonovci: priniesol aj viac teoretického skúmania vesmíru. Avšak tentoraz nie ako liminálny svet, v ktorom sa môže voľne pohybovať netrpezlivá predstavivosť dospelého človeka, ale ako nejednoznačné prostredie, v ktorom sa stretáva telesnosť s kultúrami a praktikami - priestor Fontanových akcií, Foucaultovej geografie a Lefebvrovej spravodlivosti.

Epocha budúceho vesmírneho veku mala byť epochou priestoru; oslobodený od nepredvídateľnosti dejín, oslobodený od viny a zodpovednosti, architekt mohol konečne experimentovať pre experimentovanie: "Jeho návrh je oslobodený od lokálnej politiky a utilitárneho tlaku, pretože provizórna architektúra nie je zaťažená hypotékou, že musí vydržať ďalších sto rokov," hovorí Laurids Ortner, jeden zo zakladajúcich členov kolektívu.

A skutočne, myšlienka dočasných štruktúr, konštrukcií, ktoré sú navrhnuté a vyrobené tak, aby vydržali obmedzený čas, priamo rieši toto prvenstvo priestoru pred časom: kým dovtedy sa architektúra, otvorenejšie ako ktorákoľvek iná oblasť navrhovania, zdala byť zaoberajúca sa históriou alebo jej odmietnutím, tu možno našla v efemérnosti svoju plnú avantgardnú realizáciu.

Naopak, ústrednými sa stali otázky týkajúce sa priestoru, a to najmä verejného. Priestory interakcie, výmeny, kde spoločenský život potenciálne vstupuje do sféry experimentu:

"V rámci mestských oblastí už 'prirodzene vyrástli' provizórne štruktúry, ktoré do veľkej miery formujú celkový vzhľad: 'každodenná' architektúra semaforov, náterov, dopravných značiek, stožiarov a rozvodov už dávno prekonala klasickú architektúru."

Laurids Ortner

Veľa prác tohto rakúskeho kolektívu sa skutočne zaoberá mestským, spoločným priestorom, jeho využívaním a privlastňovaním - čo je určite najzjavnejší politický prvok v ich praxi. Mnohé z ich diel, pohybujúcich sa na tenkej hranici medzi verejnou a súkromnou sférou, by sa slovami Jürgena Habermasa zaoberali naším vzťahom k druhému, ale aj k sfére verejnej moci.

Experimenty skupiny s mäkkými štruktúrami, modulárnou architektúrou a transparentnými povrchmi dostatočne naznačujú ich očakávania, zatiaľ čo neskoršie diela ako Insel Hamburg, Schrage Ebene alebo Wellenweise naznačujú ich obskúrne stratégie a otázky týkajúce sa inkluzívnosti a delimitačnej úlohy architektúry.

Viaceré diela Haus-Rucker-Co. prezentované na výstave sa zaoberajú otázkami environmentalizmu (ako "Grune Lunge" alebo "Natur Inszenierung") a priestorom, ktorý zaberá príroda v meste: celý návrh "Berg in der Stadt" (1973-74) naznačuje konštrukciu veľkých fasád z falošných horských povrchov, osadených na kovovom skelete, simulujúcich z jednej strany výsek surovej, prírodnej krajiny a na druhej strane zobrazujúcich úplnú umelosť jej konštrukcie.

Tu je zreteľný odklon od vyleštenej a industrializovanej estetiky vesmírneho veku: odhalením základnej štruktúry sa architektúra mení z tovaru na proces. Mnohé z ich projektov sa zaoberajú klasickými tropmi modernistického až postmodernistického prelomu: skryté sa stáva zjavným, štruktúra sa stáva vonkajšou a umelo vytvorenou, technickosť sa stáva súčasťou celkovej estetiky.

Bez ohľadu na spoločnú fascináciu strojom je jedným z kľúčových rozdielov medzi estetikou vesmírneho veku a talianskym futurizmom ich vzťah k telu: päťdesiat rokov, ktoré delia tieto dve hnutia, zanechalo stopy na novom poňatí budúcnosti. Kým Marinetti vehementne vyzýval k zrieknutiu sa fyzického, k premene tela na stroj, šesťdesiate roky a najmä Haus-Rucker-Co. naopak pracujú na premene stroja na telo.

Mnohé zo štruktúr skupiny (Balón pre dvoch, Oase no7, Gelbes Herz...) sú navrhnuté tak, aby ponúkali pocit intimity vo vnútri verejného priestoru: plastová membrána izoluje návštevníka od okolitého sveta, účasť si možno predstaviť pri opätovnom privlastnení si verejnej sféry - ale paradoxne, všetky tieto moduly, všetky priestory zdanlivo určené na obnovenie ľudských interakcií v ich dokonalom, edenickom zmysle, sú tvorené väčšinou priehľadnými membránami.

Šesťdesiate roky priniesli do tohto odvekého sna o Gesamtkunstwerku radikálny presun pozornosti z demiurgového umelca na publikum: vzťahy v ňom a jeho vzťah k svetu vnútri aj mimo umeleckého diela. Celkom charakteristické je, že "Mind Expanders" sú určené pre dve sediace osoby, podobne ako boli Happeningy alebo Kybernetické mesto zamýšľané ako priestory výmeny - nielen medzi umelcom a publikom, ale aj v rámci publika samotného.

Mnohé z diel Haus-Rucker-Co. sa podobne ako mnohí ich súčasníci pokúšajú prehodnotiť náš vzťah k priestoru a jeho účel: priestor vyňatý z histórie a umiestnený do niečoho, čo sa v tom čase muselo zdať ako bezčasová budúcnosť. Neustály dôraz na pominuteľnosť považovali za kľúč k experimentovaniu, nestabilnému stavu, v ktorom sa architektúra oslobodzuje od obmedzení pevnosti, komodity a pôžitku. Oslobodení od nepredvídateľnosti účelu a trvanlivosti sa snažili prepisovať interakcie medzi ľuďmi navzájom a samozrejme aj interakcie ľudí s ich prostredím.  Oslobodení tak mohli povzniesť hranice svojich vízií.  

Záverečná fotogaléria za článkom

Autor článku

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím