IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Podľa Global Construction Review to v druhej polovici mesiaca oznámila francúzska ministerka pre ekológiu a energie, Ségolène Royal.
Krajina už odštartovala tendre na dodávky a na jar by sa mal uskutočniť test technológie. Projekt sa má financovať okrem iného z plánovaných zvýšených spotrebných daní na benzín.
Keďže na projekt sú uskutočňované výberové konania, dodávateľ technológie zrejme ešte nie je oficiálne vybraný. Vážnym kandidátom majú byť ale panely Wattway francúzskej spoločnosti Colas, ktorá ich predstavila na konci uplynulého roka.
Tieto panely hrubé cca 7 mm využívajúce polykryštalický kremík a majúce články o veľkosti 15 cm majú podľa údajov výrobcu efektívnosť 15% a mali by v závislosti na premávke vydržať 10 až 20 rokov.
Fotovoltaické články sú v paneloch zapúzdrené v substráte obsahujúcom pevné polyméry, na rozdiel od konkurenčnej technológie SolaRoad nie je použitá vrstva skla. Panely Wattway sa inštalujú na existujúci asfaltový povrch cesty, majú byť dostatočne pevné aj pre najväčšie vozidlá a majú zdrsnený povrch zabraňujúci šmykom.
Hoci účinnosť týchto panelov je len o niečo nižšia ako účinnosť panelov inštalovaných na strechy, solárne panely na cestách majú ďalšie nevýhody a výslednú nižšiu reálnu účinnosť. Sú totiž samozrejme viac zašpinené a najmä sú uložené horizontálne a nie v ideálnom uhle, slnečné žiarenie tak na ne dopadá pod väčším uhlom a na jednotku plochy dopadá menej žiarenia. Ich veľkou nevýhodou bude nepochybne tiež cena.
Podľa údajov výrobcu Wattway by 20 m2 jeho panelov, teda cca štyri metre cesty širokej päť metrov, malo reálne dokázať pokryť energetické nároky jednej priemernej francúzskej domácnosti okrem nákladov na kúrenie. 1000 km solárnych ciest by tak malo zabezpečiť okrem kúrenia energetické potreby 250 tisíc domácností.
Colas v súčasnosti panely už dodáva záujemcom na pilotné testy. Po spustení predaja očakáva cenu na úrovni 6 eur za inštalovaný Watt výkonu, ktorá sa s masovou výrobou má výrazne znižovať. 6 eur za Wp je ale násobne viac ako u panelov na strechy, ktoré aj pri individuálnom predaji v prípade väčších panelov už majú cenu pod euro za Wp.
Pokrytím ciest solárnymi panelmi ale takýto projekt samozrejme nekončí a vyžaduje tiež infraštruktúru pre zber a dodávku generovanej elektrickej energie, ktoré sú vzhľadom na úzky profil a veľkú dĺžku plochy pokrytej panelmi výrazne náročnejšie ako v prípade veľkých solárnych elektrární pokrývajúcich celé veľké plochy v jednej lokalite.
Zdroj: Dsl.sk