IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

V priestoroch Divadla Nová Scéna sa v utorok 21. októbra uskutočnil 22. ročník udeľovania Národnej ceny za dizajn, ktorý bol tento rok venovaný produktovému dizajnu. Do súťaže sa prihlásilo spolu 195 diel.
Diela boli hodnotené v 7 kategóriách v dvojkolovom hlasovaní medzinárodnou odbornou porotou. Do druhého kola postúpilo 127 diel, z ktorých 90 bolo vystavených na online výstave na webovej stránke a počas večera bolo predstavených 27 nominácií. Udelilo sa 7 cien v hlavných kategóriách, 4 špeciálne ceny a 3 ceny pre osobnosti dizajnu.
„Slovenský produktový dizajn aj tento rok presvedčil medzinárodnú porotu o svojej zdravej rozmanitosti a dravej originalite. Žijeme neľahkú dobu, ktorá na jednej strane stimuluje schopnosť produktových dizajnérov hľadať a uvádzať do života riešenia problémov, no na strane druhej naša spoločnosť funguje v zvláštnej zotrvačnosti bez strategických rámcov a bez jasnej vízie budúcnosti, ktorá je teraz plná neistoty a strachu. O to viac si vážim každým rokom stúpajúci počet prihlásených projektov. Toto číslo nie je len odrazom záujmu o prestížne ocenenie v oblasti dizajnu, ale hlavne indikátorom životaschopnosti dizajnérskej tvorby na Slovensku. Som presvedčený, že slovenský dizajn nepotrebuje mať svoje centrum, ani dizajnérsku cenu na to aby bol kvalitný a uplatnil sa na domácej alebo svetovej scéne. Zdravú štruktúru, kde sa dizajn mapuje, podporuje, zbiera a oceňuje potrebuje najmä Slovensko. Každá Národná cena za dizajn významným spôsobom prispieva do pestrej mozaiky dejín dizajnu na našom území. Nezničme si, prosím, to, čo nám v dobrom závidí okolitý svet,“ uviedol Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu.
Prihlásené diela hodnotila medzinárodná odborná 7 - členná porota v zložení: Michala Lipková (SK), Radek Hegmon (CZ), Bibiana Zdútová (SK), Martin Šichman (SK), Eva Slunečková (CZ), Bystrík Míček (SK) a Claudia Banz (DE). Michala Lipková pôsobila aj ako predsedníčka tohtoročnej poroty.
Víťazi si počas galavečera odniesli ocenenie, ktorého autorom je Mário Coufal, absolvent Experimentálneho dizajnu VŠVU, spolu s grafickými dizajnérkami Teréziou Denkovou a Barbarou Kowalczukovou, absolventkami Ateliéru Typolab na VŠVU, ktoré sú zároveň aj autorkami tohtoročnej vizuálnej identity celého ročníka Národnej ceny za dizajn 2025.
Tohtoročné ocenenie Národnej ceny za dizajn pôsobí na prvý pohľad nenápadne, no po otvorení prekvapí zaujímavým objektom. Ide o „sample box“ – skladačku z viacerých printov, kde sa po vybratí dielov odhalí logo NCD. Samotné skladanie sa stáva súčasťou hry a prináša haptický zážitok z materiálu. Telo ocenenia má farbu formárskeho silikónu, čím nadväzuje na vizuálnu identitu súťaže aj dizajnérsku prax.
Galavečerom sprevádzala Barbara Jagušák, oblečená v modeli od Zuzany Vrábeľovej, ktorej tvorba skúma tenkú hranicu medzi telom a odevom. Prostredníctvom materiálových experimentov vytvára povrchy pripomínajúce kosť, kožu či perie a otvára otázky o tom, ako môže textil nadobúdať charakter organizmov alebo telesných štruktúr.
Ocenenia národnej ceny za dizajn 2025 – produktový dizajn
Hlavné ceny v jednotlivých kategóriách:
1/ Móda a módne doplnky
Jana Vaterková
Miesta
Projekt prepája architektúru, textil a kultúrne dedičstvo severnej Oravy do súčasného umeleckého jazyka. Inšpiruje sa miestnou tradíciou, ktorú pretvára do autorských textílií s vlastnou identitou. Tie nie sú len odevom, ale médiom pamäti, dialógu a prepojenia generácií. Udržateľnosť presahuje použitie lokálnych materiálov – ide o trvalý komunitný odkaz. Dielo predstavuje výzvu na tvorivý dialóg a ukazuje, ako môže dizajn uchovávať a rozvíjať kultúrnu identitu v súčasnom kontexte.
2/ Šport a voľný čas
Tomáš Kráľ, výrobca: JAVORINA, v.d.
Sana Gym
SANA je modulárna súprava z prvotriedneho masívneho dubového dreva na domáce cvičenie a kľúčový prvok produktovej línie JAVORINA GYM. Tento nástenný systém prináša fitness do vášho domova bez kompromisov v štýle či priestore. Srdcom SANA je nástenná hrazda s podpornou doskou. Jej tvar pripomínajúci výkričník je každodennou pripomienkou, aby ste sa zastavili, pohli a oslobodili od sedavého spôsobu života, ktorý často definuje moderný život. Súprava sa dá prispôsobiť ďalšími komponentmi, čo vám umožní vytvoriť kompletnú domácu posilňovňu, ktorá je rovnako všestranná ako krásna.
3/ Domov a verejný priestor
Adam Janečka, spoluautor: Juraj Horňák
MOKU Posteľ
MOKU Bed je ľahko zložiteľná posteľ z masívneho dreva, ktorú postavíte do 10 minút – bez náradia, bez stresu. Vďaka modulárnej konštrukcii umožňuje neskorší upgrade, je ekologicky ošetrená, opraviteľná a balená v recyklovateľnom obale navrhnutom študentmi VŠVU, ktorý je pripravený na ďalšie kreatívne využitie. Spoje do seba zapadajú hladko a presne, čím vzniká tichý, hmatateľný zážitok z remesla. Dizajn je ovplyvnený japonskou stolárskou tradíciou – stavia na čistých líniách, úcte k detailu a prirodzenej kráse dreva. MOKU Bed je pokojný objekt, ktorý stojí pevne – v priestore aj v hodnotách.
4/ Práca a mobilita
Bystrík Míček, Miloslav Melichárek, Adam Danko, Šimon Kožička (dizajnérske štúdio: WERKEMOTION s.r.o.); výrobca: SAM INDUSTRIES a.s.; klient: Balatoni Hajózási Zrt.
Bahart lode pre jazero Balaton
Lode Bahart pozostávajú z flotily dvoch katamaránov a dvoch trajektov, ktoré predstavujú moderné riešenie prepravy turistov na najväčšom jazere v strednej Európe. Nové lode prinášajú vyšší komfort pre cestujúcich, väčšiu kapacitu, ekologickú prevádzku a zároveň predstavujú ucelenú vizuálnu identitu značky Bahart. Tieto plavidlá znamenajú významný pokrok v dizajne lodí a sú prísľubom novej kapitoly v dedičstve lodnej dopravy v strednej a východnej Európe. Projekt sa začal v reakcii na zvýšený dopyt po modernej a udržateľnej doprave na Balatone a na nahradenie zastaraných lodí, ktoré už nespĺňajú súčasné normy bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti pre cestujúcich.
5/Umenie, dizajn a remeslo
Viktor Tabiš
Segment
Ako môže byť chyba zámerom a náhoda nástrojom? Segment predstavuje experimentálny keramický projekt, ktorý cielene narúša tradičné výrobné postupy. Základným princípom je vynechanie modelu pri tvorbe foriem – tento zásah otvára priestor náhode a materiálovej intuícii. Odlievacia dutina vzniká priamym vŕtaním do formy, čím vzniká jemný povrch so stopami procesu. Takto vzniknuté povrchy nie je možné zopakovať štandardnými technikami, čo každému kusu dodáva autentickosť a nepredvídateľnosť. Kolekciu tvorí päť keramických objektov radených vo veľkostnej gradácii. Každý kus nesie vizuálnu stopu procesu a uchováva si jedinečný charakter ručnej tvorby.
Špeciálna cena v kategórii Umenie, dizajn a remeslo
Zuzana Gombošová
Malai Koodai Collection
Malai Koodai Collection je séria štyroch módnych doplnkov vytvorená v spolupráci s remeselníčkami z Tamil Nadu, ktoré ovládajú tradičnú techniku koodai – pletenie pôvodne určené na výrobu košíkov z plastových pásikov. Kolekcia využíva malai – rozložiteľný biokompozit z bakteriálnej celulózy, ktorý vďaka svojej pevnosti a ohybnosti prirodzene nahrádza plast. Bezšvová konštrukcia umožňuje tvorbu 3D foriem bez potreby šitia, pričom každý produkt obsahuje odnímateľné bavlnené vnútro na jednoduchú údržbu. Projekt prepája inováciu, remeslo a sociálny rozmer – pre zúčastnené ženy predstavuje dôstojnú možnosť príjmu cez tradičné zručnosti. Kolekcia stojí na filozofii dizajnu ako nástroja vzťahu medzi človekom, prostredím a objektom a je v malosériovej výrobe.
6/ Nové horizonty
Marián Laššák; spolupráca: Vstúpte, n.o.
Workshop spájania
Workshop spájania je projekt sociálnej inklúzie, ktorý od roku 2024 cez tvorbu buduje platformu na prepájanie majority a ľudí zo sociálnym znevýhodnením. Spájanie je základný konštrukčný princíp v dizajne a zároveň nevyhnutnou spoločenskou aktivitou potrebnou pre život. Do NCD predkladáme výstupy pilotného projektu realizovaného v spolupráci so sociálnym zariadením pre ľudí s mentálnym postihnutím Vstúpte, n.o. v Malackách, ktoré prevádzkuje vlastnú chránenú dielnu. Výsledkom je séria komorných objektov vytvorených z fragmentov odpadového materiálu od lokálnych výrobcov nábytku. Náhodne pôsobiace kompozície vznikli na základe vzájomne obohacujúceho dialógu medzi autorom a prijímateľmi zariadenia. Objekty nie sú cieľom, skôr záznamom procesu a prostriedkom na spochybňovanie stereotypov.
7/ Študentský dizajn
Lucia Stümpel Krnčanová, škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave - Fakulta architektúry a dizajnu
In Good Hands
Návrh sa zameriava na sériu pomôcok určených na podporu a rozvoj jemnej motoriky a kognitívnych funkcií, zdôrazňujúc potreby staršej populácie. Zohľadňuje pritom prirodzené zmeny motorických zručností spojené s pribúdajúcim vekom, ktoré majú významný vplyv na každodenné aktivity a celkovú kvalitu života danej cieľovej skupiny. Súčasťou návrhu je aj skúmanie sociálneho aspektu, s dôrazom na význam spoločnej aktivity, komunikácie a interakcie medzi rovesníkmi, ako aj medzi staršími a mladšími generáciami. Každá pomôcka zo súpravy rozvíja iný typ úchopu, iný pohybový princíp, no zároveň umožňuje variabilitu náročnosti úloh. Súprava In Good Hands tak ponúka komplexný prístup k rozvoju jemnej motoriky, podpore kognitívnych funkcií a motivácii používateľa prostredníctvom integrovaných úloh.
Špeciálne ceny
Cena verejnosti
Cena verejnosti v rámci Národnej ceny za dizajn je špeciálne ocenenie, ktoré dáva možnosť širokej verejnosti zapojiť sa do oceňovania jedinečných diel slovenského dizajnu. Verejnosť mala po druhýkrát možnosť anonymne hlasovať za svoje obľúbené dielo z nominácií na stránke www.scd.sk v období od 1. do 15. októbra. Z celkového počtu 1 492 hlasov získalo najvyšší počet dielo GONOE od autorov Patrika Platka a Maxa Basalu, ktoré sa tak so 216 hlasmi stalo víťazom tejto špeciálnej ceny. Víťaz Ceny verejnosti získal hodnotný mediálny balík od mediálneho partnera Refresher, ktorý mu pomôže zviditeľniť svoje dielo a posunúť ho do širšieho povedomia verejnosti.
Gonoe je autorská značka Patrika Platka a Maxa Basalu, absolventov módneho dizajnu na Coventry University. Transformujú nosené oblečenie na jedinečné autorské kusy s využitím inovatívnych techník a udržateľného prístupu. Od roku 2019 sa ich tvorba objavila na prehliadkach v Anglicku a Česku, v roku 2021 spolupracovali s Adidas x Depop v Londýne. V roku 2024 predstavili svoje kolekcie na Graduate Fashion Weeku, kde Patrik získal striebro a Max ocenenie za udržateľnosť. GONOE získali cenu Best Fashion Talent 2024, ktorú udeľuje Slovak Fashion Council a MBFL! a prezentovali svoju kolekciu v Slovenskej národnej galérii.
Špeciálna cena Slovenského centra dizajnu ako partnera iniciatívy Nový európsky Bauhaus na Slovensku
Marián Laššák za projekt Workshop spájania v spolupráci so sociálnym zariadením pre ľudí s mentálnym postihnutím Vstúpte, n.o.
Ocenený projekt je výnimočným príkladom sociálneho a rešpektujúceho dizajnu, ktorý prirodzene prepája väčšinovú spoločnosť s ľuďmi so zdravotným znevýhodnením a ukazuje, že „spájanie“ nie je len konštrukčným, ale aj hlboko spoločenským princípom dizajnu.
Výsledkom je séria objektov z fragmentov odpadových materiálov, ktoré zachytávajú proces založený na dialógu, empatii a porozumení. Práve tento prístup vystihuje podstatu rešpektujúceho dizajnu: vychádza z princípu ľudskej dôstojnosti, ktorý kladie dôraz na zlepšovanie kvality života ľudí v rôznych sociálnych, ekonomických a kultúrnych podmienkach
„Rešpektujúci dizajn posúva naše chápanie udržateľnosti – pretože udržateľný svet môže vzniknúť iba tam, kde je zachovaná dôstojnosť každého človeka,“ uviedla Silvia Seneši Lutherová, zástupkyňa riaditeľa SCD pre odborné záležitosti.
SCD ocenilo projekt ako partner iniciatívy Nový európsky Bauhaus (NEB), ktorá spája vedu, technológie a umenie s cieľom podporiť udržateľnú, inkluzívnu a kultúrne bohatú budúcnosť. Deklarácia NEB Slovensko z roku 2024, ku ktorej sa SCD pripojilo, jasne hovorí: „Potrebujeme prekonať ľahostajnosť voči prostrediu, v ktorom žijeme, a voči sebe navzájom.“ Workshop spájania potvrdzuje, že dizajn dokáže prepájať komunity, podporovať porozumenie a meniť prístup spoločnosti – smerom k svetu, ktorý je udržateľný práve preto, že je rešpektujúci.
Cena za hospodársky prínos v oblasti dizajnu, tento rok odovzdávaná Slovenským centrom dizajnu
spoločnosť KARPIŠ nábytok
Spoločnosť Karpiš Nábytok s.r.o. založil v roku 1992 v Prievidzi Alojz Karpiš, ktorý nadviazal na rodinnú tradíciu stolárstva. Dôraz na poctivé remeslo, technickú precíznosť a kvalitný dizajn sa stal základom firemnej filozofie.
V priebehu desiatich rokov sa firma etablovala ako významný výrobca stolového nábytku na Slovensku. Vďaka účasti na domácich aj zahraničných veľtrhoch expandovala najmä na český, maďarský, nemecký a švajčiarsky trh.
Po vybudovaní vlastného výrobného závodu v roku 2006 a redizajne značky v roku 2012 začala spoločnosť intenzívnejšie spolupracovať s produktovými dizajnérmi. Dnes väčšinu produkcie exportuje do krajín EÚ a patrí medzi najúspešnejších slovenských výrobcov nábytku z masívneho dreva.
K najvýraznejším kolekciám patria CREATIV, DITA, OPUS, IKONA (ocenená Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor) a kolekcia GOLF od dizajnéra Dalibora Mareka, ktorá získala cenu BIG SEE WOOD DESIGN AWARDS 2021.
Ceny pre osobnosti dizajnu
Nový zjav
dizajnérske štúdio VNEM – Tímea Kepová a Georgios Somarakis
VNEM je dizajnérske štúdio, ktoré tvorí duo Tímea Kepová a Georgios Somarakis. Spojením ich mierne odlišného prístupu vzniká tvorba, ktorá vychádza z funkcie, no vždy s dôrazom na estetiku a pochopenie materiálu. Pri hľadaní rovnováhy medzi racionálnym prístupom a nekonvenčnými riešeniami vznikajú jedinečné objekty a malé série produktov, ktoré majú prinášať nielen praktickosť, ale aj emocionálny rozmer. Okrem autorských projektov sa venujú aj dizajnu na mieru v spolupráci s architektmi a interiérovými dizajnérmi. Ide o projekty priamo prispôsobené konkrétnemu priestoru či klientovi od návrhu až po realizáciu. Svoje práce predstavili na viacerých medzinárodných výstavách a získali ocenenia v domácich aj zahraničných súťažiach. Pre VNEM je dizajn prostriedok, ako prebudiť emóciu a premeniť bežný objekt na zmyslový zážitok.
Etablovaný dizajnér
Crafting Plastics studio – Vlasta Kubušová a Miroslav Král
Crafting plastics! studio je interdisciplinárne dizajnérsko-výskumné štúdio z Bratislavy, ktoré od roku 2016 vedú Vlasta Kubušová a Miroslav Král. Prepája vedu, dizajn a nové technológie s cieľom vyvíjať ekologické, kompostovateľné materiály ako alternatívu k plastom z fosílnych palív.
Prostredníctvom vlastnej značky NUATAN® štúdio vytvára biomateriály z 100 % obnoviteľných zdrojov pre produktový dizajn, módu či architektúru. Dlhodobo sa venuje výskumu udržateľných výrobných procesov a cirkulárneho dizajnu.
Spolupracuje s globálnymi značkami ako Nike, Dior či Lexus a prezentovalo sa na medzinárodných podujatiach vrátane Design Miami, Salone del Mobile či v Victoria and Albert Museum v Londýne. Je držiteľom viacerých ocenení, vrátane Národnej ceny za dizajn SR a German Design Award.
Časť výskumu prebieha aj na MIT a University of Pennsylvania v USA. Od roku 2025 vedie štúdio v spolupráci so Studio Loop Loop nové bakalárske interdisciplinárne štúdio Better Matter na prestížnej Design Academy Eindhoven v Holandsku.
Cena za kultúrny prínos v oblasti dizajnu odovzdávaná MKSR
Pavol Thurzo
Dizajnér Pavol Thurzo (1953) patrí medzi významné osobnosti slovenského produktového a priemyselného dizajnu. Vyštudoval odbor tvarovanie strojov a nástrojov na ŠUP v Kremnici. Od roku 1975 pôsobil ako vedúci výtvarného oddelenia v podniku Tesla Bratislava, kde sa zameral na zjednotenie dizajnu výrobkov spotrebnej elektroniky.
Pavol Thurzo za svoju kariéru navrhol dizajn celého radu elektronických spotrebičov, ako napríklad stolná kalkulačka OKU 104, stolné rádioprijímače Quadro 75 či Soprán 635A, prenosné rádioprijímače Tesla 2832 AB Domino a 2835 B Avanti, mikropočítač Tesla PMD 85, prototyp prvého československého digitálneho rádiobudíka Tesla 450 A Sono a rádioprijímače Tesla 2836 AB Arioso a Tesla 447 A Progresson, ktoré sa vyrábali až do roku 1991.
Za svoju prácu získal viacero domácich aj medzinárodných ocenení, vrátane Zlatej medaily (1978) a Ceny za najlepší výrobok veľtrhu v Brne (1977). Je autorom 20 chránených priemyselných vzorov, z ktorých polovica bola realizovaná a sériovo vyrábaná.
Víťazné diela si môže verejnosť pozrieť v rámci Výstavy v meste Národnej ceny za dizajn 2025, ktorá je prezentovaná na citylightoch v centre a širšom centre Bratislavy od 22. 10. do 27. 10. 2025. Zároveň je sprístupnená aj rozšírená online výstava na vylepšenom webe Národnej ceny za dizajn, kde sú okrem víťazných diel prezentované aj ďalšie diela aktuálneho ročníka, ktoré do online výstavy vybrala odborná porota.
Národná cena za dizajn je súťaž, ktorá už viac ako tri desaťročia oslavuje a oceňuje kvalitných slovenských dizajnérov a dizajnérky. Okrem ocenenia výnimočných talentov NCD vytvára cenné spojenia medzi tvorcami a klientmi a motivuje k spolupráci s profesionálmi*kami v odbore dizajn. Týmto spôsobom prispieva k šíreniu slovenskej dizajnérskej kultúry na medzinárodnej scéne a pomáha slovenskému dizajnu získať zaslúženú pozornosť vo svete.
Realizačný tím
Vyhlasovatelia súťaže
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Slovenské centrum dizajnu
Záznam z Galavečera Národnej ceny za dizajn 2025 - produktový dizajn
Fotografie z Galavečera: