Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Laureátom Ceny Oskára Čepana 2019 sa stal Erik Sikora

Dnes boli vyhlásené výsledky Ceny Oskára Čepana, ktorá je každoročne udelovaná vizuálnym umelcom a umelkyniam do 40 rokov.
Design/art
Red 429.11.2019
7410+7
Laureátom Ceny Oskára Čepana 2019 sa stal Erik Sikora

Laureátom Ceny Oskára Čepana (COČ) 2019 je Erik Sikora, rozhodla o tom dnes odborná medzinárodná komisia na čele s historičkou umenia a kurátorkou z Holandska Lorou Sariaslan. Porota ocenila, že svoju umeleckú agendu Sikora prezentuje zdanlivo neformálnym prístupom na aktiváciu politických tém, ktoré vedú k základným a nevyhnutným otázkam o tom, kto sme teraz. Víťaza čaká rezidenčný pobyt v New Yorku, finančná odmena 3000 eur a po návrate samostatná výstava. Dnes prevzal cenu - umelecké dielo - z rúk minuloročnej víťazky Emílie Rigovej. Aktuálna výstava piatich finalistov 24. ročníka Ceny Oskára Čepana Ekológia túžby potrvá vo Východoslovenskej galérii (VSG) do 1. marca 2020. COČ organizuje Nadácia - Centrum súčasného umenia (N-CSU).

"Po intenzívnych diskusiách sa medzinárodná porota rozhodla udeliť cenu Erikovi Sikorovi. Na základe jeho kreatívneho prístupu, ktorý je zakorenený v jeho každodennom živote, Sikorova práca vychádza z jeho vzťahu k rodine, domovu, dedine, krajine, dokonca vesmíru. S jemným humorom ktorý odmieta intenzívne podnety spojené s praxou. Sikora neuznáva hierarchiu medzi zverejňovaním vlogov na Youtube a vystavovaním v rámci inštitúcie. Jeho mnohoznačná tvorba presahuje kultúrne hranice a poskytuje nové príležitosti na šírenie jeho umeleckej filozofie. Svoju umeleckú agendu prezentuje zdanlivo neformálnym prístupom na aktiváciu politických tém, ktoré vedú k základným a nevyhnutným otázkam o tom, kto sme teraz," napísali dnes vo svojom vyhlásení členovia odbornej komisie: Lora Sariaslan, Rainer Fuchs, Vjera Borozan, Jaro Varga, Bartholomew Ryan.

Erik SIKORA (1986, Košice) inšpirovaný rôznymi vplyvmi nachádza najprirodzenejší spôsob vyjadrenia cez performatívne stratégie. Obsahy, ktoré touto formou tlmočí, sa týkajú problematických otázok počnúc národnou identitou, až po ekológiu a udržateľnosť. Jeho výstupy majú často podobu prednášky alebo koncertu, väčšinou mimo priestoru galérie. S divákom vtedy komunikuje naživo, v opačnom prípade prostredníctvom nahratého videa, ktorého je hlavným protagonistom. Predkladá svoje teórie, nápady, pozorovania, ktoré zväčša dospievajú k určitému záveru, napríklad aj v podobe manuálu, návodu. Má rád, keď majú ľudia k jeho výstupom voľný prístup aj mimo inštitucionálnu prevádzku umenia (preto ich sprístupňuje a šíri na webe), keď si záznam môžu pozrieť vtedy, kedy majú čas a chuť.

V rokoch 2005 až 2011 študoval na Akadémii výtvarných umení v Prahe, kde postupne prešiel ateliérmi Nových médií I. Michaela Bielického a Markusa Huemera, Maľby II. Vladimíra Skrepla, hosťujúcej pedagogičky Magdaleny Jetelové, Konceptuálnej tvorby Miloša Šejna a Tomáša Vaněka a hosťujúceho pedagóga Floriana Reithera a Gelitin Group.

Foto: Ivan Kalev
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžby
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžbyFoto: Leontina Berkova
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžby
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžbyFoto: Leontina Berkova
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžby
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžbyFoto: Leontina Berkova
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžby
Inštalácia Erika Sykoru v rámci spoločnej výstavy Ekológia túžby

"Tohtoročná Cena Oskára Čepana 2019 bola pre všetkých, ktorí sa na nej podieľali, mimoriadne intenzívnou skúsenosťou - v zmysle pracovného nasadenia, spolupatričnosti, vzájomnej pomoci - v tom najpozitívnejšom zmysle slova. Ako organizátori pevne veríme - spolu s porotou, ktorej rozhodovanie bolo tento rok extrémne ťažké -, finalistami, ako aj tímami Ceny Oskára Čepana a Východoslovenskej galérie, že to na výstave finalistov cítiť, a že každý jej návštevník bude mať zážitok, ktorý ho privedie minimálne k presvedčeniu, že súčasné umenie je jedinečným typom komunikácie, ktorej sa netreba báť - stačí sa jej otvoriť, pristúpiť na dialóg a mať z nej radosť," povedala Lucia Gavulová, riaditeľka Nadácie - Centrum súčasného umenia. 

Ocenenie je jediné svojho druhu na Slovensku; ide o podujatie s 24-ročnou tradíciou, ktoré je určené vizuálnym umelcom a umelkyniam do veku 40 rokov. Odborná medznárodná komisia v zložení Rainer Fuchs (šéfkurátor mumok | museum moderner kunst stiftung ludwig, Viedeň), Lora Sariaslan (pedagogička na University of Amsterdam, Amsterdam), Vjera Borozan (kurátorka a pedagogička na Akademii výtvarných umění, Praha), Jaro Varga (vizuálny umelec, Praha, Bratislava), Bartholomew Ryan (nezávislý kurátor, držiteľ MA titulu z Centra kuratoriálnych štúdií na Bard College, Minneapolis, USA) posudzovala 37 vizuálnych umelcov, ktorí na začiatku roku reagovali na otvorenú výzvu a prihlásili sa. V máji vybrali piatich finalistov. Okrem Erika Sykoru vo výbere boli:

Jan DURINA (1988)
V queer reflexii slovenskej krajiny a tela v nej rieši Durina otázky prirodzenosti a toho, ako je skutočnosť tvarovaná telesnosťou, performujúc telo ako vrodené, ale aj indoktrinované a slobodné.

Jan DURINA
Jan DURINA
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova

 

Dávid KORONCZI (1990)
Tvorivo (a spoločensky) aktívny ako vizuálny umelec, grafický dizajnér, vydavateľ, pedagóg, a organizátor predstavuje Koronczi mnohostranné presahy smerom k otázkam society, ktoré sú síce vo výraze efemérne, no skrývajú silný politický podtón.

Dávid KORONCZI
Dávid KORONCZI
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova

 

Milan MAZÚR (1989)
Dekonštruuje predurčené spoločenské roly. Meditatívnosť a strohosť jeho pohyblivých obrazov prináša nezvyčajné provokatívne napätie.

Milan MAZÚR
Milan MAZÚR
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova


Gabriela ZIGOVÁ
(1989)
Enigmatickosť, ale aj každodennosť autorkinho diela dávajú tušiť hľadanie sociálnej, ako aj subjektívnej rovnováhy, ktoré si vyžaduje vyrovnávanie sa so súčasnými podmienkami.

Gabriela ZIGOVÁ
Gabriela ZIGOVÁ
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistov
Inštalácia v rámci spoločnej výstavy finalistovFoto: Leontina Berkova

Vernisáž ich spoločnej výstavy Ekológia túžby bola vo VSG 8. novembra 2019, kurátorom je Václav Janoščík. Súčasťou výstavy je celý rad sprievodných podujatí - filmové projekcie, diskusie a komentované prehliadky.

Erika SIKORU (1986),

Súťaž Cena Oskára Čepana vznikla v roku 1996 a je určená vizuálnym umelcom do veku 40 rokov. Účasť v súťaži nie je obmedzená konkrétnym výtvarným médiom. Projekt realizuje od roku 2001 Nadácia - Centrum súčasného umenia, od roku 2016 v spolupráci s Residency Unlimited, Trust for Mutual Understanding a s finančnou podporou Fondu na podporu umenia, od roku 2018 v partnerstve s platformou Collective. Od roku 2018 je spoluorganizátorom ceny platforma na podporu umenia collective. Cena je súčasťou medzinárodnej siete ocenení YVAA – Young Visual Artists Awards, organizovaných v krajinách stredovýchodnej Európy.

Oskár Čepan (1925-1992) bol literárnym vedcom, výtvarným teoretikom a kritikom, umelcom, archeológom a paleontológom.

 

Súvisiace články

Vložené
29. november 2019
0
741
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím