Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Turnerovu cenu 2015 získali architekti zo združenia Assemble

Najvýznamnejšiu britskú cenu pre umelcov po prvýkrát nezískal umelec. Porota sa rozhodla pre skupinu mladých architektov, ktorá dokázala vrátiť život do problémovej štvrte v Liverpoole.
Design/art
Red 114.12.2015
4630+2
Turnerovu cenu 2015 získali architekti zo združenia Assemble

Tá štvrť bola odsúdená na zánik. Keď v nej v roku 1981 vypukli masívne nepokoje, päťsto ľudí skončilo na polícii. Domy horeli. Okolo štvrte Toxteth nakreslil Liverpool pomyselnú červenú čiaru, za ktorú je lepšie nevstupovať. Väčšina obyvateľov sa z domov v dlhých radových zástavbách odsťahovala, žiadni noví neprichádzali. Z ulíc zmizol život a začal sa tam hromadiť odpad, zrazu ho nemal kto odviezť.

Snahy developerov a urbanistov zregenerovať toto územie vždy zlyhali. Až kým sem neprišla skupina architektov Assemble z Londýna. Je to partia dvadsiatnikov, z ktorých väčšina na architektúru ešte nemá ani len papier zo školy. V Toxtethe sa im však podarilo to, o čo sa profesionáli pokúšali roky – vrátili tam život.

Londýnska skupina architektov Assemble získala prestížnu cenu pre umelcov. Foto – Assemble 2014.
Londýnska skupina architektov Assemble získala prestížnu cenu pre umelcov. Foto – Assemble 2014.

Bol by to dobrý príbeh pre noviny a časopisy o architektúre a urbanizme, keby sa v pondelok večer v škótskom Glasgowe nestalo ešte čosi. Porota prestížnej Turnerovej ceny, ktorú v Británii udeľujú umelcom už tridsaťjeden rokov, sa rozhodla oceniť práve architektov Assemble. Vôbec po prvýkrát v histórii tak cenu dostal niekto, kto sa vlastne vôbec nenazýva umelcom a koho dielo by sa len ťažko dalo predať na aukcii. Je to totiž niekoľko ulíc.

Ulica v liverpoolskej štvrti Toxteth pred tým, čo s ňou začali pracovať Assemble.
Ulica v liverpoolskej štvrti Toxteth pred tým, čo s ňou začali pracovať Assemble.
Ulica v liverpoolskej štvrti Toxteth po rekonštrukcii. Foto Andrew Teebay/Liverpool Echo
Ulica v liverpoolskej štvrti Toxteth po rekonštrukcii. Foto Andrew Teebay/Liverpool Echo

Jediní, ktorí počúvali

„Assemble boli jediní, ktorí si spolu s obyvateľmi štvrte sadli vedľa seba a skutočne nás počúvali. Potom zhmotnili naše predstavy do kresieb a modelov, a tie potom preniesli aj do reality,“ hovorí pre britský denník Guardian Erika Rushton, šéfka miestnej komunity Granby Four Streets, jednej z častí Toxtethu.

Po rokoch nádejí, že o zúfalú situáciu sa postará mesto alebo súkromný investor či developer, sa obyvatelia v okolí ulice Granby rozhodli, že už nemôžu len tak čakať.

Ich územie tridsať rokov podliehalo nepísanému zákonu: žiadne investície, žiadna údržba. Riadený úpadok. Podarilo sa im získať podporu so­ciálneho investora, a ten oslovil práve ateliér Assemble, ktorý už predtým robil tak trochu inú architektúru – kino z bývalej čerpacej stanice alebo oddychovú zónu pod diaľničným mostom.

Spolu s Assemble prišiel do Granby aj nový prístup. Dovtedy im vraj každý ponúkal iba hotové riešenia – opraviť domy bez akejkoľvek pridanej hodno­ty vnútri či vonku tak, aby boli na nerozoznanie jeden od druhého, a nasťahovať nových ľudí. Tak štandardne to však nik­dy v tejto neštandardnej štvrti nemohlo fungovať.

Chýba strop? Nevadí

„Keď sa povie regenerácia územia, je to vždy príliš tupá, abstraktná a preprofesionalizovaná vec,“ vraví Erika Rushton. „Assemble ukázali, ako sa to dá urobiť aj úplne inak, prostredníctvom vecí, ktoré ľudia môžu naozaj vidieť, môžu sa ich dotýkať, rozumejú im a dokážu si ich dokonca aj sami urobiť.“

Miestna komunita odkúpila od mesta desať prázdnych budov a s pomocou Assemble urobila z Granby miesto, ktoré priťahuje pozornosť. Mladí architekti totiž do celého procesu zapojili ľudí z okolia a snažili sa využiť všetko, čo tu bolo k dispozícii – vrátane odpadu zo zdemolovaných budov a všetkých nevýhod v tých, ktoré ostali stáť: „Chýba v dome strop? Nevadí, aspoň urobíme miestnosť s dvojnásobnou výškou,“ opisuje Lewis Jones z Assemble postup, aký si zvolili. Mottom sa stalo heslo: „Osláviť všetky výstrednosti.“

„Ja ich prístup zbožňujem,“ povedala pre The Guardian Eleanor Lee, jedna z obyvateliek časti Granby Four Street, ktorá tu žije od 70. rokov a videla okolo seba všetok ten tridsaťročný úpadok. „Sú veľmi odvážni, ich návrhy sú nebojácne a ich predstava bývania nemá podobu obyčajných béžových škatúľ. Oni sú architekti, ktorí pracujú skutočne ako umelci.“

Dôležitý je výsledok

A práve to je otázka, ktorú si kládli mnohí britskí kritici, keď porota Turnerovej ceny oznámila v máji nominácie. Je toto vôbec umenie? Odpoveď prišla v pondelok večer, keď si cenu z rúk hudobníčky Kim Gordonovej neprevzali ani Bonnie Camplin, ani Nicole Wermer, ani Janice Kerbel, ale práve skupina mladých architektov.

Podľa poroty sa im podarilo nadviazať na dlhoročné tradície umeleckých a kolektívnych iniciatív, ktoré experimentujú na hraniciach umenia, dizajnu a architektúry. „Ukázali, ako inak môže spoločnosť fungovať,“ znelo v oficiálnom stanovisku poroty. Architekti podľa porotcov navyše ukázali, že aj umenie si dokáže poradiť s naliehavými problémami.

Nad tým, či naozaj robia umenie, sa vraj mladí architekti sami nikdy nezamýšľali. „A vôbec, kto je to vlastne umelec? Veď na to neexistuje odpoveď,“ hovoril počas slávnostného udeľovania cien v Glasgowe Anthony Engi-Meacock.

„Čím viac sa o tom rozprávame, tým viac si uvedomujeme, že naše postupy sú podobné s tým, čo robia umelci a dizajnéri. Ale oveľa dôležitejšie než nálepky je predsa samotná práca,“ dodala jeho kolegyňa Fran Edgerley pre Guardian.

Ako ukázať ulicu v galérii

Assemble tvorí spolu osemnásť ľudí. V histórii Turnerovej ceny ide o najmladších víťazov – nikto z nich nemá ani tridsať rokov. Projekty, na ktorých robili doteraz, nemožno označiť za štandardnú architektúru, ale rovnako ani za „štandardné umenie“.

S nomináciou na cenu sa rýchlo museli zorientovať v galérii, kde mali pripraviť svoju finálovú výstavu. So zdanlivým problémom, ako vystaviť ulicu a prácu s lokálnou komunitou, sa vyrovnali jednoducho – vyrobili verný drevený model jedného zo zrekonštruovaných domov v Granby a naplnili ho keramikou, kľučkami a rôznymi inými doplnkami, ktoré vyrábajú spolu s obyvateľmi štvrte.

Zriadili tam totiž dielňu a asi desať ľudí v nej vyrába rôzne predmety, ktoré potom využívajú v domoch pri rekonštrukcii. Môže si ich však kúpiť aj ktokoľvek iný. Peniaze potom putujú do ďalšieho rozvoja štvrte.

„Neprekvapuje ma, že Assemble vyhrali. Ich práca je plná invencie a vynaliezavosti. Má zmysel. Nebudujú si kariéru umelcov. Ich umenie ignoruje trh s umením. A to je užitočné a inšpiratívne. Ak to, čo robia, nazývajú umením, tak potom je to umenie, ale v skutočnosti je mi vlastne jedno, či to umenie je alebo nie je,“ píše kritik denníka Guardian Adrian Searle. To, čo robia, považuje za životne dôležité najmä v čase veľkého problému s dostupným bývaním nielen v Londýne.

Ich práca podľa neho pripomína viaceré umelecké iniciatívy z minulosti, v niečom dôležitom sa však líši. Assemble nezachraňujú domy a štvrte pred demolíciou sami pre seba, ako to kedysi v 70. a 80. rokoch robili umelecké skupiny v Londýne, keď osídľovali prázdne budovy. Robia to pre iných a robia to dobre.

Jana Németh, Denník N

29188
Youtube
8699
Youtube

Poloha na mape

Vložené
14. december 2015
0
463
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím