Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Archeologická expozícia „Párovské Háje v toku času“

Výtvarno-architektonický návrh expozície v historickej budove (bývalý Mestský dom – dnešné PMN) - súťažný návrh.
Diela
Ivana Naďová03.11.2025
990+12
Archeologická expozícia „Párovské Háje v toku času“
Autori: Ing. arch. Mgr. art. Ivana Naďová, Mgr. art. Ivana PalušováInvestor: Ponitrianske múzeum v NitrePodlažná plocha: 24,5 m2 Investičný náklad: 69 750.- EurNávrh: 2025 - 0Adresa: Štefánikova trieda 1, Nitra, SlovenskoPublikované: 3. november 2025

01 Východiskový stav
Ponitrianske múzeum sídli v priestoroch pamiatkovo chránenej historickej budovy bývalého Mestského domu v Nitre. Expozícia archeológie „Párovské Háje v toku času“ je lokalizovaná na 1. poschodí a disponuje 24,5 m2 inštalačnej plochy.

02 Filozofia návrhu
Archeologická zbierka je rozdelená do 4 tematických častí, ktoré prezentujú základné časové okruhy podľa scenára kurátora.

Zónovanie priestoru
Po vstupe do expozície sa návštevník ocitá v priestore, ktorý disponuje niekoľkými dominantnými prvkami. V centre miestnosti sa nachádza kruhová inštalácia replík artefaktov, ktoré sú uložené na subtílnych kovových „tanierikoch“ rôznych priemerov. Po ľavej strane od vstupu je umiestnená vitrína reprezentujúca znázornenie postupného ukladania vrstiev antropogénneho pôvodu v časových horizontoch. Je tu vystavených 60 kusov exponátov, ktoré sú umiestnené za sklom na drôtenej sieti. Oproti hlavnému vstupu sa nachádza interaktívna stena s grafickým spracovaním základných údajov o výskume lokality a plánom so zvýraznenými archeologickými objektami z jednotlivých období. V tejto časti nájdeme výsuvný systém obsahujúci fotografie a mapy archeologických nálezísk. V spodnej časti interaktívnej steny sa nachádza graficky spracovaná časová os. Súčasťou je veľkoplošná interaktívna obrazovka, kde sa návštevník podrobnejšie oboznámi s prácou archeológov. Súčasťou tejto miestnosti sú aj dva informačné panely s haptickými prvkami a dotykovými tabletmi. Tablety obsahujú jednoduché archeologické hry, informácie o exponátoch a sprievodný zvukový komentár. Návštevník na tomto mieste môže zanechať spätnú väzbu.

Druhá miestnosť je venovaná tematickým častiam 3. „Bohatstvo predkov“ a 4. „Tajomstvá archeológie“. Po ľavej strane sa nachádza vitrína, v ktorej návštevník objaví 10 najvzácnejších exponátov. Po stranách miestnosti sú umiestnené vitríny so zbierkovými predmetmi (fragmenty na policiach a na terčoch, kompletné exponáty na podstavcoch). V závere sa nachádza interaktívne archeologické nálezisko s odkrytými archeologickými nálezmi a tiež náradím, ktoré archeológ používa pri práci v teréne. Nad simulovaným náleziskom sa na stenu premieta video z výskumu. V pravej časti tohto výstavného mobiliáru je mapa náleziska s označenými bodmi nálezov. V spodnej časti celej zostavy sa nachádzajú zásuvky s ďalšími exponátmi umiestnenými pod sklom.

Systémy vystavovania
Jednotlivé časové okruhy sú odlíšené priamo pri exponátoch a to prostredníctvom grafického označenia v rôznych farbách (biele číslo na farebnom kruhu, pričom každá farba odkazuje na konkrétne obdobie z ktorého nález pochádza). Zvolené farby korešpondujú s grafikou vo vitríne „Tok času“ v miestnosti 1.01.

Prvky použité na vystavovanie:

1. TYP A Vitrína „Tok času“
Vo vitríne je odprezentované uloženie vrstiev časových horizontov zachytených na lokalite. Najstaršie obdobia sa nachádzajú na najnižšej časti rozvrstvenia a najmladšie na najvyššej, s čím korešponduje aj farebnosť grafiky v pozadí vitríny. Na prezentáciu exponátov slúži predpätá drôtená sieť so vstavaným systémom upevňovania. Rozmiestnenie jednotlivých polí siete súvisí s podkladovou grafikou zobrazujúcou postupné ukladanie vrstiev prírodného a antropogénneho pôvodu. Zbierkové predmety sú chránené zasklením, na ktorom sa nachádza popis jednotlivých období. V hornej časti vitríny je zabudované líniové muzeálne osvetlenie - rampa s nastaviteľnými reflektormi. Korpus vitríny má tenké bočnice a zvýraznenú podstavu.

2. TYP B Vitrína „Expozícia“
Zbierkové predmety sú v týchto veľkorozmerných vitrínach umiestené na podstavcoch, terčoch alebo policiach z tenkého priehľadného plexiskla. Ponúkajú možnosť v pozadí vitríny opäť použiť grafiku rozvrstvenia časových horizontov a flexibilne umiestňovať a meniť exponáty. Vitríny sú prachotesne uzatvorené a osvetlené úsporným muzeálnym osvetlením. Vitríny sú navrhované s drážkou na osadenie skla.



 
3. TYP C Vitrína „TOP 10“
Miesto pre vystavenie unikátnych exponátov. Expozícia počíta s grafickou rekonštrukciou 10 exponátov vystavených na priehľadnej doske z plexiskla, na ktorej je zachytená rekonštrukcia jeho pôvodnej podoby. Pod doskou sa nachádza textový popis. Z vonkajšej strany sa nachádza reliéfna kópia pod každou "kójou". Kópie sú farebne a materiálovo odlíšené, aby bolo návštevníkovi jasné, že ide o repliky. Tiež tu nájdeme symbol „ruka“ – haptický prvok, ktorý nabáda návštevníka k dotknutiu sa repliky. Vedľa je umiestnený QR kód. Po naskenovaní zobrazí návštevníkovi informácie o vystavovanom predmete. Vnútro každej kóje tvorí biela napínaná stena Barrisol v tvare polkruhu, napnutá do predom pripravenej upínacej lišty. Stena je podsvietená zo zadnej časti, čím vytvára jednotný podklad pre exponát a grafiku umiestnenú na doskách z plexiskla.
 
4. Centrálny prvok
Miestnosti 1.01 dispozične dominuje centrálny prvok pripomínajúci rozkvitajúcu lúku plnú replík nálezov. Každý exponát je vnímaný ako kvet, ktorý potrebuje vhodný rámec na to, aby naplno vynikla jeho jedinečnosť, detail a autenticita. Repliky slúžia ako haptické prvky, sú umiestnené na kruhových podstavcoch vo výške 800, 900 a  1000 mm. Priemer jednotlivých kruhov je 120, 160 a 200 mm. V strede podstavy je osadené logo ponitrianskeho múzea.

5. Zásuvkový systém
V miestnosti 1.02 sa pod výstavným mobiliárom so simulovaným náleziskom a grafickým plánom archeologického náleziska nachádzajú zásuvky, ktoré si návštevník môže sám otvoriť a preskúmať. Exponáty, ktoré sú uložené v týchto zásuvkách, súvisia s plánom náleziska, kde sú vyznačené miesta ich nálezu. Miesta nálezu sú na pláne zvýraznené pomocou kovového kruhu, ktorý korešponduje s kruhovým označením na jednotlivých zásuvkách.


03 Farebnosť a materialita
Piesková farba v sebe nesie odkaz na prácu archeológov v teréne a spája sa s prírodnými materiálmi ako je hlina, piesok, kameň. Zároveň odkazuje na sekundárnu farebnosť Ponitrianskeho múzea. Vrchná časť stien a stropy boli povrchovo upravené tmavohnedým náterom. Farebná paleta bola v detailoch doplnená kovom s bronzovou povrchovou úpravou (symboly, lišty, QR kódy, podstava centrálneho prvku, označenia na zásuvkách a výsuvných systémoch interaktívnej steny).
 
04 Osvetlenie
Pri navrhovaní dizajnu osvetlenia vitrín sme pracovali s aktuálnymi elektrickými rozvodmi. V prípade potreby, budú nové rozvody vedené mimo stien, bez nutnosti zásahov a to v dutinách za panelmi, ktoré boli na toto cielene ponechané. Zabezpečí sa tak neinvazívne povrchové vedenie inštalácií. Hlavné osvetlenie je riešené formou závesnej rampy kruhového tvaru s reflektorovým nastaviteľným osvetlením. Vo veľkorozmerných vitrínach je uvažované úsporné muzeálne spotlight osvetlenie inštalované na hornú dosku a menšie exponáty v zásuvkách sú osvetlené LED pásom. Osvetlenie je teplé biele 2800K, ktoré je vhodné na osvetľovanie muzeálnych priestorov.
 
05 Vizuálna identita
Dostupnosť vnímania a čítania informácií bola zabezpečená využitím jednotného fontu, rozloženia sprievodných textov a orientačného systému. Zvolená bola univerzálna bezserifová písmová rodina CO od dizajnéra Dalton Maag, ktorú dnes využíva múzeum. Font bol použitý ako nadpisové a zároveň textové písmo. Nadpisy, podnadpisy a texty boli rozlíšené veľkosťou a hrúbkou znakov. Jednotlivé rezy fontu slúžia ako nástroje pre grafické rozlíšenie významu a obsahu zalamovaného textu. Sprievodné texty budú priamo vytlačené na paneloch a to aj s využitím Braillovho písma. Navrhujeme sprievodné texty prepojiť s technológiou vďaka QR kódu s priamym odkazom na stránku alebo aplikáciu múzea a sprievodný hovorený text k vystavovaným exponátom.

Ing. arch. Mgr. art. Ivana Naďová
Mgr. art. Ivana Palušová
Vložené
3. november 2025
0
99
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím