Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Interiér STJR, Bratislava

Voľný, vzdušný interiér, ktorý necháva priestor na dotvorenie umením...
Diela
Red 315.01.2023
23080+33
Interiér STJR, Bratislava
Autori: Ing. arch. Eugen KullmanSpolupráca: Ing. arch. Peter Hubinský, Ing. arch. Ondrej StrýčekPodlažná plocha: 80 m2Návrh: 2021 - 2021Realizácia: 2021 - 2022Adresa: Trnávka , Bratislava, SlovenskoPublikované: 15. január 2023

Realizáciu architekta Eugena Kullmana predstavíme s textom Michala Lalinského. Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

 

Rozuzlenie

Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.
Prízemie malého domu sa stalo svedkom veľkolepého architektonického rozletu. Výsledok očarí mäkkou atmosférou aj napriek tomu, že je zámerne strohý.Foto: Pavel Kudiváni

Bratislavská štvrť Trnávka je svojským územím s prívetivou mierkou, hoci jej urbanizmus vychádza z príliš utilitárneho zahustenia drobnými stavbami a občas pôsobí stiesnene. Dnes však už nemá povesť robotníckej kolónie, je skôr prehliadkou a nedocenenou časťou s autentickou atmosférou, ktorá láka čoraz viac mladých obyvateľov.

Tu býva aj mladý pár so starostlivo pestovanou afinitou na nezávislú pouličnú a basketbalovú scénu. Pár, ktorý žije aktívny mestský život, má rád umenie a „street style“, vyhľadáva spoločnosť a rád si užíva. Obydlie, definované na tomto životnom pôdoryse, si zariadil na prízemí malého rodinného domu strateného v úzkych uličkách Trnávky. Jeho rekonštrukciu zveril do rúk bratislavského architekta Eugena Kullmana, ktorý si zas zavolal na pomoc kolegu Petra Hubinského.

O Eugenových architektonických realizáciách sme v Atriu písali už niekoľkokrát - zakaždým očarený pevným autorským konceptom, ktorý dokázal preniesť do reality s príkladnou ľahkosťou. Jeho interiéry sú na pohľad často jednoduché, no skrývajú v sebe množstvo úsilia venovaného koncepčnému, materiálovému i remeselnému detailu. Projekt rekonštrukcie prízemia v Trnávke - architekt ho vo svojom portfóliu vedie pod kódovým označením „STJR“ - náleží k rodu tých „redukovanejších“ a „puristickejších“. Jeho dominantným rysom je absencia akéhokoľvek vizuálneho ruchu - byt je vybielený až do krajnosti. „V pôvodnom stave som zreteľne pociťoval zomknutú dispozíciu,“ vysvetľuje architekt zámer vybieleného a vyčisteného priestoru. „Domu neprospievali malé funkčné celky, ktoré sa zauzľovali cez vstupné priestory. Miestnosti dennej časti boli oddelené predsieňou, nočnú časť spájala so zvyškom domu tmavá chodba, ktorá viedla cez hygienický uzol. Tým dochádzalo k výraznému kríženiu funkcií.“ Prevádzkovo zamotanú situáciu architekt „rozuzlil“ ráznymi stavebnými rezmi (dávkovanými, samozrejme, s chirurgickou presnosťou). Priestor uvoľnil a prevzdušnil, jednoznačnejšie zadefinoval súkromnú a verejnú zónu a zapojil do hry dominantnú bielu farbu. Ňou doslova prežiaril pôvodné ospanlivý vnútrajšok a dodal mu intenzívnu vitalitu.

Nahrávala mu celá škála priaznivých okolností - odhodlaní a neortodoxní klienti, ktorí s vďačnosťou prijali architektove nekonvenčné riešenia, uvoľnenejší rozpočet, situácia s prívetivou orientáciou na svetové strany aj prízemie so záhradným dvorom. Ak k tomu prirátame Eugenove skúsenosti, výsledok je podľa očakávania výborný. Exceluje v programovej strohosti, ktorá však neznesie najmenšie remeselné zaváhanie. Inscenuje zámernú bezvýraznosť tak, aby majitelia mohli ďalej dotvárať byt výtvarnými dielami, no súčasne pôsobí vľúdne - doslova atmosférou domáceho pohodlia.

Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkami
Pomlčka: pri čistení dispozície sa architekt rozhodol vytvoriť medzipriestor medzi exteriérom terasy a kúpelňou. Veľkorysá „kúpelňová predsieň“ pôsobí ako pomlčka medzi dvoma funkčnými celkamiFoto: Pavel Kudiváni
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.
Kvadranty prevádzky: obývacia izba, kuchyňa, jedáleň aj predsieň sú dispozične zjednotené do jedného priestoru. Jeho členeniu na štyri zákutia – kvadranty, napomáha vstavaná skriňa vztýčená uprostred.Foto: Pavel Kudiváni

Atypické riešenie bytu reaguje aj na „streetový“ životný štýl obyvateľov. Vstup sa odohráva in medias res - vchodové dvere ukryté za záclonou ústia rovno do obytného monopriestoru, ktorý delí vstavaný nábytok na funkčné celky. Prevádzkový prúd ho obteká cez kuchyňu na jednej strane a jedáleň s obývacou izbou na druhej, ďalej pokračuje cez svetlú chodbu až ku spálni a záhradnej terase. Toaleta, kúpeľňa, schodisko a priestranný sklad pod ním vytvárajú funkčnú nárazníkovú zónu medzi dennou a nočnou časťou. Architekt vylial po celom pôdoryse polyuretánovú podlahu, aby vymazal stopy pôvodne tmavých a nekonzistentných izieb. Odtieň „Moonlit Snow“, teda snehobiely, mäkčený a elastický „povlak“ značky Mellow, ktorý v projekte „STJR“ realizovala spoločnosť Liquidfloor, doslova vyhladil akékoľvek vrásky minulosti a rozjasnil aj ten najtmavší kút. V jeho estetickej tónine pokračuje biely nábytok zbavený rukovätí, ktorému občas oponuje dyha morená hlbokou čerňou. Achromatické akordy zaznievajú v kuchyni aj kúpeľni, spálni aj na schodisku.

Iný, dispozične výstredný prvok čaká pred kúpeľňou. Architekt ju chcel prepojiť s terasou a jej denným svetlom, preto ju zabudoval za sklenenú priečku. Netreba sa však báť akváriového efektu - priečka s výplňou tekutých krištáľov sa dá „vypnúť“ a úplne znepriehľadniť. Medzi kúpeľňou a východom na terasu vznikol neveľký medzipriestor, akási predsieň s miestom na obraz či kolekciu zberateľských artefaktov. Pôvodne tmavú spálňu prežiarilo svetlo terasy sprístupnené cez zväčšené francúzske okno. Citlivo rozmiestnené akcenty - napríklad nábytkové solitéry ako Vitra „Metal Side Tables“ z galvanizovanej ocele v obývačke a spálni, fungujú ako nenápadné referenčné poznámky na životný štýl majiteľov (ukotvených v spomenutom „street“ štýle).

Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.
Kvadratúra kruhu: prísny puristický ráz kúpeľne zmäkčuje okrúhle zrkadlo, cielene vymerané na stred štvorcovej obkladačky. Sklenené priečka sa dá znepriehľadniť elektrickým ovládaním.Foto: Pavel Kudiváni
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.
Čierno-biela vízia: ani v spálni sa Eugen Kullman nebál rozohrať strohý achromatický akord – bielu a čiernu rozvinul na všetkých interiérových prvkoch. Poznávacím znamením architekta je okrem iného aj prakticky členená šatníková skriňa s pásom zásuviek v spodnej časti.Foto: Pavel Kudiváni
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.
Kontinuita: biela kuchynský linka i ďalší nábytok v priestore bytu „STJR“ je organickým pokračovaním liatej bielej podlahy.Foto: Pavel Kudiváni
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.
Abstrakcia výrazu: obývacia izba je vymedzená nábytkom vyrobeným na mieru – televíznou stenou, ktorá čiastočne prekrýva kuchynskú linku. Dizajn vstavaného nábytku je zredukovaný na estetiku krajného minimalizmu.Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Pôdorys
PôdorysAutor: Eugen Kullman

Architekt: Eugen Kullman; Text: Michal Lalinský; Foto: Pavel Kudiváni

Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 6/2022.

Poloha diela

Ing. arch. Eugen Kullman
Vložené
12. január 2023
0
2308
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím