Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Rekonštrukcia trojizbového bytu K49, Bratislava

Umenie prívetivej mierky.
Diela
Red 306.07.2021
41140+26
Rekonštrukcia trojizbového bytu K49, Bratislava
Autori: Ing. arch. Eugen KullmanPodlažná plocha: 80 m2Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Staré Mesto , Bratislava , SlovenskoPublikované: 6. júl 2021

Realizáciu architekta Eugena Kullmana predstavíme s textom Michala Lalinského. Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 1/2021.

 

Mierová misia

Slovný koreň "mier" je výstižným východiskom na popis tohto trojizbového bytu. Jeho interiérová podstata je totiž založená na umiernenosti a štylistickej zmierlivosti, ale aj mierumilovnosti či definičnej miernosti.

Foto: Pavel Kudiváni

Predpokladom štylistických snáh architekta, ktorý vytvára domov s prívlastkami "umiernený" alebo citlivý k "miernosti", sú hodnoty ukryté v etymológii ku koreňu slova "mier". Mäkkosť, jemnosť a milosť síce nepatria k bežnej výbave v tvorivých prístupoch súčasnej architektúry, predsa však zásadne podmieňujú jej významové opodstatnenie. A ak by sme chceli vystúpať do neistých výšin fenomenologického výkladu obytného priestoru, v lingvistickom rozbore "mieru" môžeme vykutrať aj staroindické slovo "minóti" teda "buduje, opevňuje...". Potom je rezonancia ešte výraznejšia: čo iné ako "budovať mier" v zmysle priateľského spolužitia (medzi ľuďmi navzájom, ale aj so samotným priestorom či predmetmi, ktoré ho vypĺňajú) je tvorba bezpečného domova? O prímerie s priestorovou substanciou pôvodného bytu v jednom z dominantných mestských blokov na rozhraní Starého a Nového Mesta v Bratislave sa úspešne pokúsil aj architekt Eugen Kullman.

Nečakané konzekvencie: byt, hoci projektovaný na mustre klasického a konzervatívne zošnurovaného bytu z päťdesiatych rokov, miestami pripomína moderné «loftové» interiéry.
Nečakané konzekvencie: byt, hoci projektovaný na mustre klasického a konzervatívne zošnurovaného bytu z päťdesiatych rokov, miestami pripomína moderné «loftové» interiéry.Foto: Pavel Kudiváni
Farebná tripartita: zvolený akord (biela + zlatý oker duba + sivý tón betónu) sa konzistentne opakuje v celom byte. Surový betón v kúpeľni dopĺňa veľkoformátový obklad v totožnej štruktúre.
Farebná tripartita: zvolený akord (biela + zlatý oker duba + sivý tón betónu) sa konzistentne opakuje v celom byte. Surový betón v kúpeľni dopĺňa veľkoformátový obklad v totožnej štruktúre.Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni

Skrytými nábytkovými dverami je možné veľkopriestor rozčleniť na samostatné časti, ktoré poskytnú potrebné súkromie každému členovi domácnosti

Stará škola: swingovo roztancovaný rytmus dubovej podlahy dodáva príbytku konzervatívny, mierne tradicionalistický vzhľad.
Stará škola: swingovo roztancovaný rytmus dubovej podlahy dodáva príbytku konzervatívny, mierne tradicionalistický vzhľad.Foto: Pavel Kudiváni
Zjednotenie: kuchyňa splýva s obývacím priestorom; zabudovaná linka ustupuje do úzadia vďaka vybielenej fasáde a dominantou sa stáva nábytkovo stvárnený ostrov.
Zjednotenie: kuchyňa splýva s obývacím priestorom; zabudovaná linka ustupuje do úzadia vďaka vybielenej fasáde a dominantou sa stáva nábytkovo stvárnený ostrov.Foto: Pavel Kudiváni
Náklad minulosti: priznané železobetónové «klady» križujú byt v priečnom smere a stávajú sa stopami pôvodného usporiadania miestností.
Náklad minulosti: priznané železobetónové «klady» križujú byt v priečnom smere a stávajú sa stopami pôvodného usporiadania miestností.Foto: Pavel Kudiváni
Zapracované do stavby: prevládajúci diel nábytkovej výbavy tvoria integrované skriňové moduly, ktoré sú spracované s dôrazom na poučený úžitkový pragmatizmus a nadčasovú vizáž.
Zapracované do stavby: prevládajúci diel nábytkovej výbavy tvoria integrované skriňové moduly, ktoré sú spracované s dôrazom na poučený úžitkový pragmatizmus a nadčasovú vizáž.Foto: Pavel Kudiváni

Priaznivé východiská

Architektovi Kullmanovi šli k ruke hneď niekoľkoraké výhody pri projekte rekonštrukcie "K49". Telesná konštitúcia pôvodnej stavby mala celkom zdravý základ; konštrukcia z päťdesiatych rokov zostavená ako železobetónový skelet s výplňou tehlového muriva umožňovala ohybnejší prístup k novému usporiadaniu obytnej prevádzky. Aj samotné zadanie poskytlo impulzy k voľnejšej tvorivej sebarealizácii. Cieľom, ako to už pri takýchto rozsiahlych rekonštrukciách býva, bolo vytvoriť otvorený "priestor moderného bývania pre mladú rodinu". Zároveň architekt túžil zachovať pôvodnú autenticitu stavby. Nanovo premyslel dispozíciu príbytku: podriadil ju súčasným nárokom, ale aj overenej schéme oddelenia "dennej" a "nočnej"» zóny. Tým zároveň opravil niektoré prevádzkové mrzutosti. Napríklad spálňu presunul čo najďalej od vstupu na pokojnejší koniec bytu s výhľadom do dvora. Na jej pôvodnom mieste s oknami obrátenými do rušnej ulice vytvoril obytnú halu. Obnaženie stavebnej konštrukcie až na dreň (autor "vyradil" z hry prakticky všetky pôvodné priečky) malo za dôsledok celkové otvorenie dispozície – vzniká voľné pole úžitkových zákutí. Vďaka ich premyslenému rytmu, vloženým interiérovým prvkom či možnosti oddelenia zásuvnými dvernými krídlami však obytná hala nepôsobí "prievanom" neútulnosti. Architekt vládne umením prívetivej mierky. Preto je jeho byt umierneným útočiskom.

Obľúbený interiérový akord

Nielen šikovné členenie bytového programu, ale aj voľba interiérovej palety prispievajú k útulnosti. Eugen Kullman stavil na nadčasové spárenie bielej farby so zlatistou kresbou dubového dreva. Biela maľba na stenách pôsobí čisto a povznášajúco. Jej funkčnosť navyše vychádza z úsilia o rozjasnenie interiéru, pretože byt má síce veľké okná, no mohutná zeleň aleje stromov za nimi uberá trochu z jeho svetlosti. Druhou rozľahlou plochou, ktorá definuje interiérový výraz bytu "K49", je podlaha. Architekt v nej vzdal hold pôvodine – po celej ploche (s výnimkou kúpeľne a toalety) rozvinul jednotiacu textúru dubových vlysov v charakteristickom usporiadaní «do stromčeka». Dubová dyha sa objavuje aj na zabudovanom nábytku, kuchynskom ostrove či obložení stien so zapustenými posuvnými dverami.

Pružná flexia bytového jazyka: dispozícia pláva vo voľne nadväzujúcom usporiadaní. Otvorený priestor sa v prípade potreby dá rôzne členiť zásuvnými dvernými krídlami.
Pružná flexia bytového jazyka: dispozícia pláva vo voľne nadväzujúcom usporiadaní. Otvorený priestor sa v prípade potreby dá rôzne členiť zásuvnými dvernými krídlami.Foto: Pavel Kudiváni
Bloková pokútnosť: dojem plynulého priestoru umocňuje drevený obklad stien so zapustenými dverami, ktorý obaľuje múry hygienického jadra (kúpeľne a toalety). Vo výsledku pôsobí len ako ďalší vložený nábytkový blok.
Bloková pokútnosť: dojem plynulého priestoru umocňuje drevený obklad stien so zapustenými dverami, ktorý obaľuje múry hygienického jadra (kúpeľne a toalety). Vo výsledku pôsobí len ako ďalší vložený nábytkový blok.Foto: Pavel Kudiváni
Autorský kumšt: architekt Eugen Kullman prejavil v aranžovaných interiérových zákutiach aj mimoriadny cit pre harmóniu foriem, textúr, farieb a línií.
Autorský kumšt: architekt Eugen Kullman prejavil v aranžovaných interiérových zákutiach aj mimoriadny cit pre harmóniu foriem, textúr, farieb a línií.Foto: Pavel Kudiváni

Prímerie medzi tradíciou a inováciou

Základnú paletu zlatej a bielej oživujú neutrálne akcenty: čierne detaily alebo občasné sivé farby. Najlepšie sa vynímajú na «architektonických šperkoch» stropov – odhalených železobetónových prekladov so surovou, no výtvarne sugestívnou textúrou štrku a cementu. Práve nástojčivé línie betónu, ktoré križujú pustú plochu stropu, sú pripomienkou pôvodného dispozičného delenia a tým sa stávajú zamýšľanou kotvou autenticity stavby. Odhalené fragmenty železobetónového stropu, «stromčeková» dlážka či ďalšie prvky (napríklad zreštaurované liatinové radiátory) predstavujú jednotlivé kapitoly "zmierenia" minulosti so súčasným architektonickým názorom na bývanie. Predstavujú hodnotné dedičstvo povojnového modernizmu, na ktoré sa oplatí spomínať. V tomto prípade architekt prejavil mieru zrelosti i nadhľadu, keď sa s rekonštrukčným ošiaľom nespustil do radikálneho obrazoborectva. Byt nie je módnou manierou, ale súradnicou v časopriestore, ktorá má rovnako vektor minulosti ako aj vektor budúcnosti. V tomto šťastnom prípade sú oba vektory súhlasné, takže spoločne byt "ťahajú" k projektovanej myšlienke "umiernenosti", harmonického spolužitia trvanlivých hodnôt tradície s invenciou dneška.

Pôdorys
PôdorysAutor: Eugen Kullman
Priestorová schéma
Priestorová schémaAutor: Eugen Kullman

In medias res

Otvorený priestor bytu prispel k pocitu veľkorysého bývania; zbavil domov obmedzenej stredoeurópskej "zastrúhanosti", ktorá vychádza z obvyklej sekvencie relatívne malých izbíc. Iste, za cenu určitých kompromisov. Obyvateľom bytu neprekáža, že vstup sa otvára priamo do centra života. Priestranná obytná hala do seba integrovala pôvodnú predsieň, spálňu, obývaciu izbu s balkónom a tmavú chodbu aby v zjednotenom priestore rozvinula dobre fungujúci obytný biotop. V novej dispozícii všetko plynie "bezbariérovo", bez viditeľných dverí či ohraničujúcich priečok. Len dva vložené nábytkové bloky (obmývané zo všetkých strán plynúcim priestorom) rozdrobujú byt na jednotlivé zákutia. Jeden blok je celý biely a pozostáva zo zabudovanej kuchynskej linky či skríň na rubovej strane. Oddeľuje kuchyňu od pracovne. Druhý blok je nádhernou stolárskou prácou zo zlatistého duba, ktorý sa rozprestiera po obvode zvyškových múrov kúpeľne a toalety. Do štrbín v oboch sú šikovne ukryté posuvné dvere, ktoré v prípade potreby uzatvárajú spálňu či pracovňu do tradičnejšieho pojatia. Keď sa posuvné dverné krídla upracú do štrbín, byt so zjednotenou podlahou či fragmentami betónových trámov naskutku pripomína "loft". Nie však obvyklý "postindustriálny", ale jeho miernu a kultivovanú žánrovú interpretáciu.

Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni
Foto: Pavel Kudiváni

Architekt: Eugen Kullman; Text: Michal Lalinský; Foto: Pavel Kudiváni

Článok pôvodne vyšiel v časopise Atrium 1/2021.

Poloha diela

Ing. arch. Eugen Kullman
Vložené
6. júl 2021
0
4114
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím