Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Bořislavka Centrum, Praha

Nové administratívne a obchodné centrum v mestskej časti Praha 6.
Diela
Red 308.07.2022
8950+17
Bořislavka Centrum, Praha
Autori: Jan Aulík, Leoš HorákSpolupráca: Jakub Fišer, Jakub Hemzal, Gabriela Králová, David Zalabák, Alena Sedláková, Petra Coufal Skalická, Eva Mašková, Jan DluhošInvestor: KKCG Real Estate GroupPlocha pozemku: 17 000 m²Zastavaná plocha: 10 780 m²Podlažná plocha: 69 735 m² Obostavaný objem: 303 100 m3Investičný náklad: 141,5 mil. €Návrh: 2012 - 2018Realizácia: 2018 - 2021Adresa: Evropská 866/65, Praha 6, Česká republikaPublikované: 8. júl 2022

Štyri kancelárske bloky nepravidelného kryštalického tvaru, spojené spoločnou podnožou, ktorá zastrešuje obchody, administratívne plochy a parkovanie.

Pozemok leží pri významnej, ale súčasne  rušnej mestskej radiále, vedúcej z centra Prahy na letisko, priamo pri stanici metra. Parcelu s nepravidelným tvarom a prevýšením až 14 metrov obklopuje rôznorodá zástavba - od mestských víl, cez menšie bytové domy, až po panelové domy sídliska.

Aj vzhľadom na komplikované východiská usporiadala developerská KKCG REG v roku 2012 medzinárodný architektonický workshop. Výzvou pre všetkých účastníkov workshopu sa stalo optimálne využitie priestoru pri stanici metra a električky. Zadanie spočívalo najmä v efektívnom využití morfológie pozemku. V podzemných častiach projektu na úrovni ulice Kladenská malo vzniknúť malé lokálne obchodné centrum (9 000 m2). Platforma mala slúžiť ako základ pre viacero administratívnych objektov (minimálne tri - s výmerou 26 000 m2). S požiadavkami na “A“ kvalitu kancelárskeho prostredia bola spojená udržateľnosť budúcej prevádzky.

Aj keď mestská trieda Evropská prešla v 20. storočí výrazným rozvojom, nové sídla významných spoločností urbanisticky posilňujú iba charakter mestskej radiály, menej už lokálne mestské prostredie za ňou. Projekt ateliéru Aulík Fišer architekti sa snaží zvrátiť tento trend: “Přesah záměru také do zlepšení prostředí uvnitř navazujícího území byl pro nás nejdůležitějším bodem zadání.“

Výsledná nepravidelná kompozícia priestupného mestského bloku nie je iba vonkajším dizajnom, ale vychádza najmä z logiky prevádzky. “Při studiu historických map jsme si uvědomili, že nepravidelný tvar pozemku v podobě velmi protáhlého trojúhelníku je záznamem historických cest vedoucích k Pražskému hradu. Ostrý úhel, který cesty svírají, je důsledkem jejich různé nivelety. Toto geometrické schéma jsme rozvinuli a průchod pozemkem opět umožnili. Nepravidelnou parcelu jsme strukturovali nepravidelnými segmenty,“  vysvetľujú autori. Administratívne objekty sú položené na nízkej spoločnej platforme, ktorá vyrovnáva veľké terénne rozdiely okolitých ulíc. Medzi jednotlivými administratívnymi blokmi tak vznikajú uličky a verejné priestory, evokujúce zovretú zástavbu, ktorú poznáme z historických centier miest. Príkladom je piazzetta, navrhnutá v miestach historicky doloženého obdobného priestoru. Piazzetta umožňuje bezbariérové ​​spojenie centra a jeho okolia priamo s vestibulom metra. Význam tohto miesta podčiarkuje socha Federica Díaza.

“Použití technicky komplikovaného řešení celoskleněných fasád nebylo cílem samo o sobě ani projevem suverenity kancelářské typologie, ale prostředkem pro vyjádření zvolené blokové kompozice,” pokračujú autori. Zvolené vlastnosti skiel celopresklenej štrukturálnej fasády, vrátane miery reflexie umožňujú vnímať geometrickú celistvosť tvarov, no nevytvárajú vo väčšine pozícií a svetelných podmienok silné zrkadlenie.

Vyrovnávacia platforma, na ktorú sú presklené objekty posadené, je z dôvodu integrácie do mestského prostredia ulice skôr masívneho, tradičného charakteru. Plné plochy stien medzi uličnými výkladmi sú obložené svetlými kamennými doskami.

Štrukturálne presklené fasády sú v pravidelnejších vertikálnych častiach riešené systémom blokových fasád, v zložitejších, lomených, priestorových častiach systémom rastrových fasád. Pri vývoji najkomplikovanejších nosných prvkov boli použité 3D tlačené makety v mierke 1:1. Neobvyklým riešením je transparentné zastrešenie dvorany medzi objektmi I. a II., tvorené priestorovou oceľovou konštrukciou so zapusteným inštalačným priestorom pre technické periférie v dolných pásniciach.

Verejné priestory sú z veľkej časti chránené pred dopravným ruchom mestskej radiály. Administratívne objekty sú vsadené do terasovitých záhrad, interiérom prechádza systém átrií so živou zeleňou.

V architektonickom koncepte Centra Bořislavka autori od začiatku počítali s umeleckými dielami ako neoddeliteľnou súčasťou prostredia. Prvá časť diel, umiestnená vo vopred určených pozíciách exteriéru (piazzetta, priestor pred vstupom do hlavnej budovy) aj interiéru, bola dokončená súčasne s budovami.

Umelecké diela tu boli vždy chápané ako slobodné vyjadrenie umelcov, architektonické libreto vymedzovalo iba ich umiestnenie. Nikdy neexistovalo zadanie v zmysle spoločného východiska uvažovaných diel alebo ich témy, nebola ani nijako definovaná miera integrity alebo kontrastnosti s architektúrou.

Celý komplex získal medzinárodne uznávaný certifikát environmentálnej udržateľnosti LEED Gold, okrem iného za využívanie dažďovej vody, rozsiahle zelené strechy, hospodárenie s energiou (napríklad rekuperáciu energie z výťahov alebo výmenník tepla).

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Situácia
SituáciaAutor: Aulík Fišer architekti
Pôdorys 2. PP
Pôdorys 2. PPAutor: Aulík Fišer architekti
Pôdorys 1. PP
Pôdorys 1. PPAutor: Aulík Fišer architekti
Pôdorys 1. NP
Pôdorys 1. NPAutor: Aulík Fišer architekti
Pôdorys 4. NP
Pôdorys 4. NPAutor: Aulík Fišer architekti
Pozdĺžny rez
Pozdĺžny rezAutor: Aulík Fišer architekti
Priečny rez
Priečny rezAutor: Aulík Fišer architekti
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Autori: Aulík Fišer architekti
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Jan Aulík
Leoš Horák
Vložené
8. jún 2022
0
895
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím