Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. október 2016
0
5406

Kaviareň na vode v Hamuliakove

Ďalší, nie celkom bežný typologický druh. Aj pri takýchto netypických zadaniach je dobré, ak sa k tvorbe dostanú šikovní autori, ktorý vedia skĺbiť technologické aj architektonické požiadavky na dobré dielo.
Kaviareň na vode v Hamuliakove
Autori: Mgr. art. Jaroslav Šmondrk, Ing. Peter Mandl, Ing. arch. Ivan KrevaZastavaná plocha: 130.00m2Podlažná plocha: 92.00m2Návrh: 2014 - 2014Realizácia: 2014 - 2014Adresa: ľavý breh Dunaja , Hamuliakovo, SlovenskoPublikované: 2. november 2016

Pristávacie mólo s kaviarňou vzniklo za účelom spojiť obec Hamuliakovo lodnou dopravou s mestom Bratislava. Kaviareň zároveň slúži ako čakáreň pre cestujúcich a predajné miesto lístkov na lodnú dopravu. Objekt kaviarne je umiestnený na plávajúcom železobetónovom pontóne, ktorý je k brehu vyviazaný pomocou sústavy vzpier, lávok a vyväzovacích lán.

Foto: Ondrej Bobek
Situácia
Situácia

Po mostíku vstupujeme na palubu plavidla na pravoboku. Vstup do nadstavby je situovaný na návodnej strane hlavnej paluby. Vstupujeme do priestoru kaviarne, ktorá predstavuje najväčiu časť objektu. Tento priestor je z troch strán presklený a je tu umiestnené sedenie. Na priestor kaviarne smerom na kormu plavidla nadväzuje zázemie. Zázemie predstavuje technická miestonosť vybavená technológiami potrebnými pre fungovanie objektu, skladový a úložný priestor a toalety.

Foto: Ondrej Bobek
Pôdorys
Pôdorys

Návodná hrana pristávacieho móla je určená na pristávanie výletných lodí. Nachádzajú sa tu prvky pre vyviazanie lodí a zábradlie s dvomi bránkami. Dispozícia móla zabezpečuje bezkolízny príchod a odchod cestujúcich z výletných lodí.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Trup plavidla je železobetónovej konštrukcie s polystyrénovým jadrom. Táto technológia zabezpečuje plavidlu vysokú pevnosť, stabilitu a životnosť bez potreby údržby. Vďaka jadru z EPS je trup nepotopiteľný. Súčasťou pontónu je aj žiarovo zinkovaná nádoba, do ktorej je vložená čistiareň odpadových vôd. Objekt kaviarne je riešený ako drevostavba s odvetranou fasádou a výrazným presklením.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Nosnú časť nadstavby tvorí drevená stĺpiková konštrukcia. Vychádzalo sa so štandardného rozmeru nosných prvkov (60x120 mm), ktoré sa používajú v stavebníctve. Opláštenie nosnej konštrukcie je tvorené OSB doskami z vonkajšej strany konštrukcie. Z vnútornej strany nosnej konštrukcie je inštalačná vrstva určená na vedenie elektroinštalácie a potrubí. Nosná konštrukcia strechy je tvorená drevenými I-nosníkmi.

Foto: Ondrej Bobek

Vzhľadom na plytký charakter dna bolo potrebné umiestniť plavidlo 30 metrov od brehu. Systém vyviazania bol preto rozdelený na dve časti. Prvú časť tvorí pevná lávka a vzpera, ktoré spájajú breh s dalbovým systémom vo vode. Zavetrovanie tejto sústavy je spravené pomocou oceľových lán s napínačmi. Na dalby sú ďalej napojené otočná lávka a otočná vzpera, ktoré sú na dalbách a pontóne uložené vo vahadlách. Aj táto sústava je zavetrovaná oceľovými lanami s napínačmi.

Rez
Rez
Foto: Ondrej Bobek

Nakoľko je objekt z brehu pripojený len na elektrickú energiu, je vybavený technológiou úpravy riečnej vody na vodu úžitkovú a vlastnou čistiarňou odpadových vôd zabudovanou v pontóne. Voda je čerpaná priamo z rieky a následne filtrovaná cez sústavu, ktorá pozostáva z dávkovača chlóru, pieskového filtra a uhlíkového filtra. Teplá voda je zabezpečená elektrickými prietokovými ohrievačmi. Na pitie sa používa balená voda. Kúrenie a chladenie objektu zabezpečuje klimatizačná jednotka. Návodná strana móla má vyvýšenú pristávaciu hranu, ktorá je vybavená odierkami a vyväzovacími bitvami pre pristávanie plavidiel.

Hlavným prvkom odpadovej sústavy je čistiareň odpadových vôd, zabudovaná do pontónu. Do nej je zvedená všetka odpadová voda z plavidla. Vyčistená voda je vypúšťaná priamo do okolitej vody. Čistiareň je prístupná priamo cez pôchodznu časť hlavnej paluby, kadiaľ je možné vykonávať kontrolu, nastavenia a pravidelné odčerpávanie kalu.

Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek
Foto: Ondrej Bobek

Podklady: Podklady: SM PONTON, s. r. o.

Poloha diela

Mgr. art. Jaroslav Šmondrk
Ing. Peter Mandl
Ing. arch. Ivan Kreva
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím