Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

PREFA Slovensko s. r. o.

Ladislava Dérera 2749/2
Bratislava - mestská časť Nové Mesto

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
1. október 2015
0
999

Riadiace stredisko dopravy s centrom údržby ciest v Mníchove

Neznie to práve veľkolepo. Dva paralelné stavebné bloky uzavreté do monotónneho sivého plášťa. Novú budovu riadiaceho strediska dopravy môžme opísať v niekoľkých slovách. To by sme však urobili nespravodlivosť vzhľadom na to, že táto jednoduchosť vie premeniť bežný technický objekt na pútavý kus umenia.
Riadiace stredisko dopravy s centrom údržby ciest v Mníchove
Autori: Auer+WeberInvestor: mesto MníchovZastavaná plocha: 12 000 m2Podlažná plocha: 17 600 m2Obostavaný objem: 86 000 m3Investičný náklad: 41,2 mil €Návrh: 2011 - 2012Realizácia: 2012 - 2013Adresa: Schragenhofstraße 6 GPS: 48.173892,11.500722, Mníchov, NemeckoPublikované: 1. október 2015

Nemecké metropoly majú problém: stále rastúci objem dopravy. A Mníchov je jedno z najproblematickejších miest. Hospodársky rozvinuté mesto priťahuje mnoho ľudí dochádzajúcich za prácou. Po bývaní je dopyt a ceny za ubytovanie sú vysoké. Mnohí z pracujúcich nemajú inú možnosť, než žiť na okraji mesta, alebo sa presťahovať vidiek a dochádzať. Strácajú čas v zápchach, pretože väčšina dochádzajúcich stále využíva automobily. Preto sa mesto spolieha na sofistikované systémy riadenia dopravy. Sú riadené v mníchovskom Technisches Betriebszentrum, ktorý navrhol ateliér Auer+Weber.

Výrezy v bloku budovy vyznačujú vstup na prízemí a átriá na poschodí
Výrezy v bloku budovy vyznačujú vstup na prízemí a átriá na poschodífoto: Stephan Falk

V tejto novej budove sídli nielen riadiace stredisko dopravy, ale tiež servis pre ďalšie prepravné služby. Budova stojí v heterogénnom prostredí v bízkosti Allacher Straße. Na sever od areálu je priemyselná zóna, na juh malé záhradné územia a na západe a východe sú obytné oblasti. Architekti reagujú na tieto rôzne mierky geometricky čistou, nízkou hmotou. Základným kompozičným prvkom sú dva dlhé trakty, ktoré sú navzájom paralelné. Sú orientované v pravom uhle k hlavnej ulici. Budova svojou orientáciou nadväzuje na susediace občianske stavby. 

Situácia
Situácia
Plášť z ťahokovu je vzdialený 40-150 cm od tela budovy
Plášť z ťahokovu je vzdialený 40-150 cm od tela budovyfoto: Stephan Falk

Hlavné trakty vyzerajú prakticky totožne, obe zjednocuje opláštenie z ťahokovu. Pri pohľade z diaľky sa zdá byť budova úplne jednoliata. Lesklá povrchová úprava mení výzor a farbu v závislosti na osvetlení a dennej dobe.

V priestore pod plášťom sa nachádzajú únikové schodiská
V priestore pod plášťom sa nachádzajú únikové schodiskáfoto: Stephan Falk

Keď sa k budove priblížime, začneme vnímať rozdielny charakter konštrukcie jednotlivých traktov, ktoré sa ukrývajú pod plášťom. Napriek tomu že na prvý pohľad vyzerajú rovnako, obe časti majú zásadný rozdiel v charaktere používania. Oceľová konštrukcia haly je nevykurovaná. Nachádzajú sa tu skladovacie priestory pre všetky druhy materiálov, ako sú káble, dopravné značky, semafory a pouličné osvetlenie, rovnako ako garáž pre vozidlá údržby. Na najvyššom poschodí a na streche sú ďaĺšie parkovacie plochy a priestor pre servis a vozidlá zamestnancov. Vo vykurovanom trakte sa nachádza centrum riadenia dopravy. Dielne a jedáleň sú situované na prízemí a kancelárie vedenia na poschodí. Priemyselné brány Hörmann s vynikajúcou tepelnou izoláciou zaisťujú, že teplo cez veľké otvory v konštrukcii neuniká. 

Pôdorys 1NP
Pôdorys 1NP
Pôdorys 2NP
Pôdorys 2NP
Rez
Rez

Do kompaktnej hmoty sú vyrezané tri átriá, ktoré zabezpečujú aby svetlo prenikalo do kancelárií, ktoré sú v kontakte s fasádou a sú priamo vetrané. Chladenie budovy v lete zabezpečujú podzemné vodné nádrže, ktoré ochladzujú vzduch prúdiaci do vzduchotechnických potrubí. Vykurovanie zabezpečuje pec na pelety v kombinácii s prídavným plynovým vykurovaním. Oba trakty sú prepojené dvoma mostami. Zošikmené sklenené prestropenie sa rozprestiera nad manipulačnými priestormi. Sklady a garáže sú prístupné cez priemyselné sekcionálne brány. Vnútorné priestory ťažia zo svetla prenikajúceho transparentným prestropením. Fotovoltaické prvky integrované v skle pokrývajú časť spotreby elektriny a zároveň slúžia ako tienenie.

10 m široké sekciové brány Hörmann zabezpečujú energetickú efektivitu prevádzky haly
10 m široké sekciové brány Hörmann zabezpečujú energetickú efektivitu prevádzky haly foto: Stephan Falk
Únikové schodisko za plášťom z ťahokovu
Únikové schodisko za plášťom z ťahokovufoto: Stephan Falk
foto: Stephan Falk
Manipulačný priestor medzi blokmi je prestrešený
Manipulačný priestor medzi blokmi je prestrešenýfoto: Auer+Weber
Priestor haly je presvetlený hlavne zvrchu
Priestor haly je presvetlený hlavne zvrchufoto: Stephan Falk
Rýchlobežné flexibilné brány zabezpečujú plynulú prevádzku
Rýchlobežné flexibilné brány zabezpečujú plynulú prevádzkufoto: Stephan Falk
Vo vnútri budovy sú skladované náhradné diely a objekty čakajúce na opravu
Vo vnútri budovy sú skladované náhradné diely a objekty čakajúce na opravufoto: Stephan Falk
Regály v skladoch majú výšku dvoch podlaží a ukrývajú všetky potrebné náhradné diely
Regály v skladoch majú výšku dvoch podlaží a ukrývajú všetky potrebné náhradné dielyfoto: Stephan Falk
Riadiace stredisko patrí medzi jedno z najmodernejších v Európe. Dopravné situácia je monitorovaná a informácie sa zobrazujú na 17 metrovej multimediálnej stene.
Riadiace stredisko patrí medzi jedno z najmodernejších v Európe. Dopravné situácia je monitorovaná a informácie sa zobrazujú na 17 metrovej multimediálnej stene.foto: Stephan Falk

Podklady: Auer+Weber

Poloha diela

Auer+Weber

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím