Advertorial

Moderné plynové technológie: Efektivita a inovácie pre 21. storočie

Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.

Utesňovanie spodných stavieb pomocou hydro-aktívnej fólie AMPHIBIA.

AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...

Dekarbonizácia individuálneho vykurovania domácností – Green Deal evolučne a nie revolučne

Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Trójsky most v Prahe získal medzinárodné ocenenie AWARD OF EXCELLENCE

Európske združenie oceľových konštrukcií (ECCS) udelilo tomuto projektu cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategórii Mosty v rámci súťaže The European Steel Design Awards 2015.
Diela
Red 322.09.2015
7170+3
Trójsky most v Prahe získal medzinárodné ocenenie AWARD OF EXCELLENCE

Medzinárodná šesťčlenná porota hodnotila všetky stavby z architektonicko-stavebného hľadiska s dôrazom na kreatívne a nápadité využitie ocele v architektúre a pri realizácii stavieb. Trójsky most uspel v konkurencii európskych stavieb a bol ocenený ako najlepšia európska oceľová mostová konštrukcia.

Z vyjadrenia poroty: 

"Pražský Trójsky most je pôsobivým dielom, ktoré zmazáva hranice medzi architektúrou a inžinierskou stavbou. Oblúkový most s mostovkou visiacou na hustej sieti tyčových závesov - známy základný koncept, ktorý bol skvele navrhnutý a do detailu spracovaný. Konštrukcia preukazuje všestrannú použiteľnosť ocele s nosným oblúkom a sieťou závesov v štyroch rovinách, ktorá tvorí stenu, a umožňuje tak realizovať nízky a veľmi štíhly oblúk. Spolu so zodpovedajúcim postupom výstavby bol vytvorený skutočne pekný návrh umožňujúci prenesenie veľkých zaťaženií od električiek, automobilovej dopravy a chodcov v srdci Prahy. Most propaguje kvality oceľových konštrukcií svoju viditeľne štíhlu konštrukciou a eleganciou. Účinné osvetlenie zdôrazňuje jeho tvarové vyjadrenie. Komisia bola potešená spojením expresívneho dizajnu a zručnosti v modernej priemyselnej výrobe. Trójsky most je ako sochárske dielo a krásny doplnok mesta Prahy. "

Premostenie je tvorené dvojicou samostatných konštrukcií, ktoré sú oddelené dilatáciami nad pilierom umiestneným na Trójskom brehu. Hlavné pole je navrhnuté ako jednoducho podopretá oceľová oblúková konštrukcia (rozpätie 200,4 m, vzopätie oblúka 20,0 m) s predpätou betónovou mostovkou, podporovanou prefabrikovanými priečnikmi v rastri 4 m, zavesenými na systéme dvoch stoviek sieťovo usporiadaných tyčových závesov. Vďaka zvolenému statickému systému sieťového oblúku bolo možné znížiť vzopätie oblúka. Pomer vzopätia a rozpätie je 1/10. Pomer konštrukčnej výšky oblúku a jeho rozpätia je 1/183. Tieto parametre určujú eleganciu plochého oblúkového mosta.

Trójsky most je súčasťou tunelového komplexu Blanka. Je po ňom vedená električková trať, dva pruhy pre automobily v oboch smeroch s chodníkmi pre peších na okrajoch. Navrhnuté riešenie elegantne premosťuje rieku Vltavu smelým oblúkom, ktorý minimálne zasahuje do panorámy mesta. Z hľadiska konštrukčného usporiadania, konfigurácie mosta a použitých materiálov sa jedná o konštrukciu ojedinelú v celosvetovom meradle.

Most počas výstavby
Most počas výstavby

Autori návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt (obaja Roman Koucký architektonická kancelář, sro) a Jiří Petrák s Ladislavom Šaškom (obaja Mott MacDonald CZ, spol. sro). 

foto: Metrostav a Excon

Poloha na mape

Vložené
22. september 2015
0
717
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím