IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Medzinárodná šesťčlenná porota hodnotila všetky stavby z architektonicko-stavebného hľadiska s dôrazom na kreatívne a nápadité využitie ocele v architektúre a pri realizácii stavieb. Trójsky most uspel v konkurencii európskych stavieb a bol ocenený ako najlepšia európska oceľová mostová konštrukcia.
Z vyjadrenia poroty:
"Pražský Trójsky most je pôsobivým dielom, ktoré zmazáva hranice medzi architektúrou a inžinierskou stavbou. Oblúkový most s mostovkou visiacou na hustej sieti tyčových závesov - známy základný koncept, ktorý bol skvele navrhnutý a do detailu spracovaný. Konštrukcia preukazuje všestrannú použiteľnosť ocele s nosným oblúkom a sieťou závesov v štyroch rovinách, ktorá tvorí stenu, a umožňuje tak realizovať nízky a veľmi štíhly oblúk. Spolu so zodpovedajúcim postupom výstavby bol vytvorený skutočne pekný návrh umožňujúci prenesenie veľkých zaťaženií od električiek, automobilovej dopravy a chodcov v srdci Prahy. Most propaguje kvality oceľových konštrukcií svoju viditeľne štíhlu konštrukciou a eleganciou. Účinné osvetlenie zdôrazňuje jeho tvarové vyjadrenie. Komisia bola potešená spojením expresívneho dizajnu a zručnosti v modernej priemyselnej výrobe. Trójsky most je ako sochárske dielo a krásny doplnok mesta Prahy. "
Premostenie je tvorené dvojicou samostatných konštrukcií, ktoré sú oddelené dilatáciami nad pilierom umiestneným na Trójskom brehu. Hlavné pole je navrhnuté ako jednoducho podopretá oceľová oblúková konštrukcia (rozpätie 200,4 m, vzopätie oblúka 20,0 m) s predpätou betónovou mostovkou, podporovanou prefabrikovanými priečnikmi v rastri 4 m, zavesenými na systéme dvoch stoviek sieťovo usporiadaných tyčových závesov. Vďaka zvolenému statickému systému sieťového oblúku bolo možné znížiť vzopätie oblúka. Pomer vzopätia a rozpätie je 1/10. Pomer konštrukčnej výšky oblúku a jeho rozpätia je 1/183. Tieto parametre určujú eleganciu plochého oblúkového mosta.
Trójsky most je súčasťou tunelového komplexu Blanka. Je po ňom vedená električková trať, dva pruhy pre automobily v oboch smeroch s chodníkmi pre peších na okrajoch. Navrhnuté riešenie elegantne premosťuje rieku Vltavu smelým oblúkom, ktorý minimálne zasahuje do panorámy mesta. Z hľadiska konštrukčného usporiadania, konfigurácie mosta a použitých materiálov sa jedná o konštrukciu ojedinelú v celosvetovom meradle.
Autori návrhu: Roman Koucký, Libor Kábrt (obaja Roman Koucký architektonická kancelář, sro) a Jiří Petrák s Ladislavom Šaškom (obaja Mott MacDonald CZ, spol. sro).
foto: Metrostav a Excon