Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Už dvanásty rok sa koná na Gorazdovej ulici 31. v Bratislave medzinárodné umelecké sympózium pod názvom SEM (Sympózium Erny Masarovičovej), ktoré organizuje slovenská sochárka a umelkyňa Kata Kissoczy na počesť svojej matky, sochárky a šperkárky Erny Masarovičovej. Nenápadný dom, v ktorom sa nachádza jej sochársky ateliér má svoj jedinečný genius loci a počas desiatich dní v ňom spolu žije a tvorí niekoľko umelcov a umelkýň zo Slovenska, Česka ale aj z rôznych krajín sveta. Tento raz sa objavujú autori z Českej republiky, Poľska, Fínska a Japonska. Nejde však výlučne o sochu a šperk. Zastúpené je aj médium maľby, grafika či fotografia. Kurátori výstavy sú Vladimír Beskid, Mária H. Nepšinská, Martin Verner. Diela bude možné vidieť do 29.11.2020.
Začiatky sympózia sa niesli v duchu pripomenutia a reflexie odkazu umeleckej tvorby poprednej slovenskej sochárky, zakladateľky slovenského medailérstva a šperku. Prvé tri ročníky (2009-2011) boli priamo venované Erne Masarovičovej. Zúčastnili sa ich autori, ktorí boli jej súčasníci a osobne ju poznali (J. Jankovič, A. Rudavský, D. Králik). Kata Kissoczy chcela takýmto spôsobom znova vniesť život do rodičovského domu, v ktorom spolu žili a tvorili. Dom navrhli jej rodičia začiatkom 60. rokov a bol kolaudovaný v roku 1967. Dodnes stojí v nezmenenej podobe s charakteristickým využitím pohľadového betónu. Celý priestor je nabitý atmosférou ducha Erny, ale určite najzaujímavejšia časť je ateliér vybavený na prácu s kovom a kováčskou vyhňou. Je ešte stále plný železa, modelov a návrhov na monumentálne realizácie. Umelecký život na tomto mieste neutíchol. Práve naopak. Stratu sa podarilo prekryť novými spomienkami, príbehmi a priateľstvami, ktoré počas dvanástich rokov sympózií SEM vznikli. Aj napriek rôznorodosti autorov a ich prístupov k tvorbe, môžeme nájsť spojovník, ktorým je kov. Ten sa objavuje v rôznych polohách od sôch, rôznych železných objektov, apropiovaných kovových predmetov, šperkov až po maľbu na železné pláty. Dôraz je kladený na vytvorené diela, spolu s príležitosťou vymeniť si umelecké skúsenosti a konfrontovať svoje názory, či prístupy k materiálom alebo k technológiám. Sympózium môžeme chápať aj ako stretnutie naprieč generáciami. Udržuje tak myslenie Erny stále živé a predáva sa skrz Katu ďalej, mladším účastníkom.
O rozšírenie výstavnej plochy dopomohli susedia, ktorí umožnili vystavovať sochy v ich záhrade. Na pomerne malej ploche sa dnes hustia pri sebe viaceré sochárske realizácie. Za niekoľko rokov trvania sympózia pokryla niektoré staršie práce hrdzavá patina. Tá ochraňuje ušľachtilé železo (Cor-Ten), materiál z ktorého sú vyhotovené. Zároveň sa sochy stávajú súčasťou záhradného ekosystému. Okrem realizácií samotnej Katy Kissoczy sú v záhrade zastúpené práce napríklad od Luba Mikleho (SK), Dionýza Troska (SK), Rasťa Trizmu (SK), Jána Hoffstädtera (SK), Miri Podmanickej (SK), Petera Rollera (SK), Nilsa Hinta (EST) Marcina Berdyszaka (PL) a ďalších. V spomínanej galerijnej záhrade môžeme nájsť najmä realizácie stredného formátu. Ten je definovaný priestorom kováčskej dielne. Tak isto aj samotní autori reagujú na prostredie a čas, za ktorý musí dielo vzniknúť. Lubo Mikle spomína, že ide o pomerne náročný čas strávený v dielni. Umelci často pracujú do hlbokej noci.
Dôležitý je už spomínaný medzinárodný presah. Fínska autorka Niina – Anneli Kaarnamo sa zúčastnila sympózia už niekoľko krát. Vždy reaguje priamo na priestor, v ktorom sa nachádza. Ide teda o site-specific realizácie. Keď sa nachádza v Ateliéri.EM má pocit ako v „rajskej záhrade“. Japonskú ilustrátorku a grafičku Saki Matsumoto tiež ovplyvňovalo prostredie: „Bavilo ma kresliť reportáže. Kombinácia sôch Katy, prírody a ľudí bola zaujímavá.“ Saki rozšírila svoju sériu grafík Traveling bird. Jedna z nich odkazuje na pobyt v Bratislave, workshop v ateliéri a záhradnú galériu.
Železo sa objavuje nie len v soche ale aj v maľbách od Stana Bubána, Petra Cvika a Kristíny Mésároš, ktorí ho využili namiesto maliarskeho plátna. Spod malieb sa teda objavuje skorodovaný plech ako súčasť maľby a odkaz na materiál, s ktorým pracovala Erna. Prostredie domu bolo podnetné aj pre Kristínu Mésároš: „Je tam tvorivá atmosféra a úžasný pokoj. Zároveň mám pocit že ten dom aj cela záhrada je ako vnútro výtvarníka. Nájdu sa tam zákutia, v ktorých sa cítim veľmi doma.“ Radovan Kissoczy sa postaral o zdigitalizovanie niekoľkých sochárskych diel a Jena Šimková o fotodokumentáciu celého priebehu sympózia.
Kombinácia nezameniteľného prostredia, ľudí a prístupov k tvorbe vytvárajú veľmi špecifické podmienky pre tvorbu. Za dvanásť rokov trvania sympózia sa Kate Kissoczy podarilo vytvoriť akúsi tradíciu. Sympózium SEM (2009 – 2020) je jedno z najdlhších kontinuálne trvajúcich sympózií s medzinárodným záberom na Slovensku a bola by škoda v tejto tradícií nepokračovať.
Patrik Krajčovič
Účastníci tohtoročného sympózia:
Socha:
Nina Abramovičová (SK), Marcin Berdyszak (PL), Mia Čopíková (SK), Johana Chrieňová (SK), Tomasz Drewicz (PL), Kurt Gebauer (CZ), Niina – Anneli Kaarnamo (FIN), Katarína Kissoczy (SK-CZ), Jan Krtička (CZ), Patrícia Koyšová (SK), Matúš Lelovský (SK), Lubo Mikle (SK), Marián Straka (SK), Rasťo Trizma (SK), Dionýz Troskó (SK)
Maľba:
Stano Bubán (SK), Peter Cvik (SK), Zuzana Chmelová (SK), Saki Matsumoto (JAP), Kristína Mésároš (SK), Filip Sabol (SK), Ivan Herenyi (SK)
Foto:
Radovan Kissoczy (CZ-SK), Richard Krivda (SK), Anton Sládek (SK), Igor Šalamoun (CZ), Jena Šimková (SK), Miro Švolík (SK-CZ), Kamil Varga (SK-CZ)