IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Reklama a vizuálny smog výrazne degradujú kvalitu verejného priestoru v našich mestách. Aj keď je v posledných rokoch cítiť snahu samospráv o zmeny, problém nemožno efektívne riešiť bez nastavenia dlhodobej stratégie a stanovenia jasných pravidiel. Tie musia byť následne spracované do prehľadnej podoby, zrozumiteľnej pre všetkých aktérov. Prvé lastovičky sa u nás už objavili. Po Žiline a Bratislave disponuje takýmto materiálom po novom aj Ružomberok a Martin. Dokumenty vznikli v rámci urbanisticko-krajinársko-architektonickej platformy INAAK, ktorá sa venuje tvorbe manuálov, strategických dokumentov, štúdií.
Publikácie predstaví jeden z ich autorov - Oto Nováček:
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu
Kvalita verejných priestorov je jedným z hlavných aspektov vplývajúcich na život všetkých obyvateľov mesta a jeho návštevníkov. Súčasťou verejných priestorov nie sú len chodníky, spevnené plochy, zeleň, mobiliár či herné prvky, ale aj reklama vo svojich rôznych podobách.
Reklama je bežnou súčasťou prezentácie podnikov i inštitúcií. Slúži primárne na propagáciu daného subjektu alebo jeho služby, produktu či špecifickej činnosti. Je to komunikačný prvok. Kvalita reklamy je však dlhodobým problémom, ktorý negatívne vplýva na obraz tohto prvku vo verejnom priestore. Väčšinou ho tvorí nesúrodá zmes rozličných tvaroch, farieb a veľkostí. Prekážajú v pohľadoch, zakrývajú veľké časti fasád objektov, odpútavajú pozornosť vodičov na cestách. Vytvárajú obraz, ktorý je často v protiklade s rozvojovým smerovaním mesta. Otázny je taktiež priamy dopad exteriérových reklám na cieľové skupiny v dobe sociálnych sietí, kedy je možné s reklamou narábať efektívnejšie a cielene. Preto sa dnes stáva vizuálny smog synonymom reklamy. Verejný priestor je presýtený nízkou vizuálnou a koncepčnou kvalitou, ako aj celkovým počtom reklám. Napriek tomu má reklama potenciál byť lepšou a prispieť k celkovej kultivácií mestského prostredia. Nie je to však možné bez jasne stanovených pravidiel.
Cieľom manuálu regulácie vizuálneho smogu je definovať strategický rozvoj (dlhodobá vízia) a základné pravidlá pre vizuálnu komunikáciu - prezentáciu vo verejnom priestore (krátkodobá vízia). Na jednej strane ide o zníženie nadmerného počtu reklamných prvkov, a na strane druhej k nastaveniu jasných pravidiel pre umiestňovanie reklamných prvkov vo verejnom priestore. Hlavným princípom je umiestňovať reklamu a zariadenia vo vhodnej mierke, počte a v kvalitnom vizuálnom vyhotovení. Dôležitým aspektom je aj odlišovanie rôznych typov reklamných prvkov a ich poloha v rámci mesta a miesta. Súčasťou manuálu sú aj vizuálne pomôcky pre ľahšie pochopenie problematiky a súbor dobrých a zlých príkladov z praxe.
Zámerom mesta je pozitívne vplývať a zvyšovať kvalitu prostredia pre svojich obyvateľov. Reklama je jedným z prvkov, ktorých regulácia k tomu môže významne pomôcť. Tento dokument sa stane východiskom jednotného prístupu mesta v oblasti reklamy. Regulácie a pravidlá vychádzajú z platných legislatívnych rámcov. Všetkým zúčastneným - obchodníkom a prevádzkovateľom, poskytovateľom vonkajšej reklamy, majiteľom nehnuteľností a úradom - má tento dokument hlavne pomáhať a slúžiť pri navrhovaní a umiestňovaní kultivovanej reklamy v meste.
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu mesta Ružomberok
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu mesta Ružomberok je dokument zaoberajúci sa celým mestom Ružomberok. Dokument vychádza predovšetkým z funkčných a urbanistických zón definovaných platným územným plánom mesta. Dokument pre jednotlivé zóny špecifikuje pravidlá používania a umiestňovania reklamných stavieb a zariadení, pričom dané princípy ilustruje na stavbách typických pre danú zónu. Následne sa dokument venuje jednotlivým reklamným stavbám a zariadeniam, pre ktoré definuje odporúčania vychádzajúc z platnej legislatívy ako i po intenzívnej komunikácii s Komisiou pre životné prostredie, s Útvarom hlavného architekta mesta a s miestnymi poslancami.
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu mesta Ružomberok
Autori:
Ing. arch. Oto Nováček, PhD.
Ing. arch. Tomáš Pozdech
Ing. arch. Adam Lukačovič
Náhľad publikácie:
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu v pamiatkovej zóne mesta Martin
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu v pamiatkovej zóne mesta Martin je dokument zaoberajúci sa výhradne pamiatkovou zónou mesta. Dokument vychádza predovšetkým platného územného plánu mesta ohraničujúceho pamiatkovú zónu, ako i zo zoznamu národných kultúrnych pamiatok umiestnených v tejto zóne. Dokument analyzuje typológiu stavieb v tejto zóne a pre jednotlivé budovy podľa ich výzanmu, či architektonického stvárnenia špecifikuje pravidlá používania a umiestňovania reklamných stavieb a zariadení, pričom dané princípy ilustruje na vybraných typologických objektoch, ktoré reprezentujú architektonicko-urbanistický ráz pamiatkovej zóny. Následne sa dokument venuje jednotlivým reklamným stavbám a zariadeniam, pre ktoré definuje odporúčania vychádzajúc z platnej legislatívy ako i po intenzívnej komunikácii s Útvarom hlavného architekta mesta, Krajským pamiatkovým úradom, miestnymi poslancami a verejnosťou.
Stratégia a manuál regulácie vizuálneho smogu v pamiatkovej zóne mesta Martin
Autori:
Ing. arch. Oto Nováček, PhD.
Ing. arch. Tomáš Pozdech
Ing. arch. Adam Lukačovič
Pracovná skupina mesta Martin:
Ing. arch. Zuzana Mendelová (ÚHA)
Ing. arch. Jana Tartaľová (ÚHA)
Ing. Mária Zboranová (ÚHA)
Matej Bórik, MBA (METRO)
Ing. Peter Trmos (PARTA)
Mgr. Adriana Reťkovská (KPÚ Žilina)
Mgr. Adam Galko (Turčianska galéria)
Náhľad publikácie: