Advertorial

Rodinný dom Villa Mia – vzhľad a funkcie v harmóni

Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov

Nové Internorm okno HF 520 ocenené nemeckou cenou za dizajn German Design Award

Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.

Prefarenzen 2026: neváhajte a prihláste svoje projekty ešte dnes!

Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?

Medzinárodná architektonická súťaž Brick Award 26 - prihlasovanie

Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...

Rastúci trend coworkingových kancelárií v Českej a Slovenskej republike

Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu

BIGMAT International Architecture Award 2025 - prihlasovanie

Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

Paranorma - levitujúce okná bez limitov

Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina

Jeden z prvých názorných a použiteľných dokumentov, vytvárajúcich prehľadné pravidlá a zásady v dlhodobo prehliadanaj problematike.
Diskusia
Red 320.06.2020
9330+21
Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina
Autori: Ing. arch. Lucia Streďanská v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina, Ilustrácie: Broňa Schragge, Grafika: profigrafik.sk, Platné od: 1.9. 2019

Koncepčný prístup a odbornosť je to, čo nám pri riadení miest najviac chýba. Stanovenie jasných a verejne prístupných pravidiel (nie riešenie problémov ad post) stále nie je pravidlom. V oblasti boja proti "vizuálnemu smogu" môže ísť príkladom Žilina, ktorá disponuje záväzným a prehľadným Manuálom reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina.

Manuál, vytvorený v spolupráci s Krajským pamiatkovým úradom Žilina a Mestom Žilina predstaví jeho autorka Lucia Streďanská:

Reklama je neodmysliteľnou súčasťou našich miest. Jej nadmerná koncentrácia má však negatívny vplyv na celkový dojem a atraktivitu mesta, spôsobuje nečitateľnosť parteru a de facto má negatívny vplyv aj na samotnú prevádzku. Avšak prostredníctvom reklamy predajca komunikuje s užívateľom verejného priestoru. Je preto potrebné jej existenciu akceptovať, ale zároveň je nutné na zaistenie kvality verejného priestoru určiť jasné pravidlá spôsobu realizácie reklám, ich umiestnenia, množstva a estetickej kvality.

Ako reakcia na dlhodobo zanedbávaný problém premnoženej reklamy v meste Žilina vznikol Manuál reklamy Pamiatkovej rezervácie Žilina. V súčasnosti je manuál od 1. septembra 2019 platným doplnkom Zásad pamiatkovej starostlivosti pre MPR Žilina a teda má záväzný charakter, nie len odporúčací. Na jeho príprave sa podieľal Krajský pamiatkový úrad Žilina a mesto Žilina v spolupráci s odborníkmi z externého prostredia. Manuál je kľúčovým dokumentom, v zmysle ktorého Krajský pamiatkový úrad Žilina rozhoduje vo veci realizácie a podoby reklám na území Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina.

Hlavným cieľom manuálu je pomôcť vlastníkom, správcom, resp. nájomcom objektov a priestorov v Mestskej pamiatkovej rezervácii Žilina pri realizácii budúcej reklamy. Okrem iného ponúka inšpirácie, poukazuje na vhodné i nevhodné príklady z praxe a zároveň približuje celý proces povoľovania zo strany dotknutých inštitúcií.

Manuál je určený všetkým aktérom, ktorí aktívne využívajú reklamu, ktorí vstupujú do procesu jej tvorby i samotnej realizácie, ktorí ju povoľujú a ktorí akýmkoľvek spôsobom ovplyvňujú vizuálnu podobu Mestskej pamiatkovej rezervácie Žilina a s ňou súvisiaci verejný priestor. Je to predovšetkým majiteľ budovy, nájomca, teda investor, ktorý zadáva požiadavky na veľkosť, vizuál a osadenie novej reklamy, následne dizajnér - grafik návrhu reklamy a jej samotný realizátor (najčastejšie reklamná agentúra).

Snahou je, aby sa tento stal najmä inšpiračným dokumentom, nielen regulačným. Je teda v neposlednom rade určený aj širokej verejnosti ako informatívny a vzdelávací materiál. Práve občania mesta sú dennodennými užívateľmi verejného priestoru, pričom sa významným spôsobom spolupodieľajú na jeho finálnej podobe.

Príbeh manuálu

Téma stanovania princípov reklamy v žilinskej MPR je živá už od roku 2015, kedy sa uskutočnil prvý týždňový workshop o reklamnom smogu organizovaný Oblastnou organizáciou cestového ruchu Malá Fatra. Následne v roku 2016 bol výstup z workshopu prezentovaný na stretnutí s majiteľmi budov v MPR, kde mali možnosť materiál pripomienkovať. Na uvedených základoch neskôr vznikol odborno-metodický dokument v podobe manuálu ako existuje teraz.

Pozvánka na workshop k manuálu

Pre všetkých, ktorí sa chcú o téme dozvedieť viac informácií, majú konkrétne otázky ku svojej reklame na fasáde alebo ich len zaujíma náš verejný priestor, je pripravený workshop v pondelok 22. júna o 16.00 hod. v Rosenfeldovom paláci v Žiline. Viac sa dozviete na facebookovej stránke eventu.

Manuál reklamy si občania vedia stiahnuť na tomto odkaze na stránkach Mesta Žilina. Skrátená verzia - brožúra je v tlačenej podobe prístupná na Mestskom úrade ako aj na KPÚ Žilina. Dokument si môžete prelistovať aj v prílohách nižšie: 

Pár obrázkov z publikácie:

Súvisiace články

Vložené
15. jún 2020
0
933
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím