Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Architekt mestskej tržnice v Brne: Ľudia nechodia na trhy kvôli pekným stánkom

"Ľudia nechcú umelú architektúru, ale živý kolos, ktorý sa každý deň mení a ponúka niečo nové..."
Diskusia
Red 307.08.2021
5560+6
Architekt mestskej tržnice v Brne: Ľudia nechodia na trhy kvôli pekným stánkom

V súvislosti s pripravovanou rekonštrukciou trhoviska Miletičova a plánovaným vyhlásením architektonickej súťaže pripravil Metropolitný inštitút Bratislavy sériu článkov. Jej súčasťou je rozhovor s českým architektom Michalom Palaščákom, ktorý viedol pred šiestimi rokmi rekonštrukciu krytej mestskej tržnice v Brne. Jeho skúsenosť ukazuje, že len pekná a funkčná architektúra nestačí. Ľudia totiž vyhľadávajú trhy kvôli atmosfére a tá je v rukách hlavného prevádzkara trhoviska, ktorý by sa mal starať o pestrú skladbu predajcov počas celého roka. Rovnako dôležité je dostať medzi stánky kultúru.

Pôvodný text bol zverejnený na stránke Metropolitného inštitútu Bratislavy.

Krytú tržnicu v Brne nanovo zrekonštruoval ateliér dílna v roku 2017
Krytú tržnicu v Brne nanovo zrekonštruoval ateliér dílna v roku 2017Foto: dílna.

Trhoviská už dávno nie sú len o nakupovaní čerstvej zeleniny ci ovocia. V posledných rokoch sa zmenili na centrá kultúry a komunitných aktivít. Aj architekti sa na ne pozerajú ako na vzácny mestský priestor, kde môžu ľudia tráviť čas rôznym spôsobom a nadväzovať nové vzťahy. Z tohto dôvodu musia vytvoriť priestor, ktorý sa vie flexibilne prispôsobiť aktuálnym potrebám.

Zákazník musí mať dôvod prísť vždy

Architekt Michal Palaščák uvažoval nad novou podobou mestskej tržnice v Brne ako o neriadenej prevádzke, ktorá sa má každý deň zaplniť a žiť vlastným životom. Trhovníci majú ráno prísť a zložiť sa na ktoromkoľvek stole, ktorý je práve voľný. Priestor preto musí poskytovať spoľahlivé technické zázemie v podobe prípojky na vodu či elektrinu a dostupné možnosti skladovania tovaru v noci.

„Ako architektovi sa mi podarilo  vybudovať plne funkčný moderný priestor, v ktorom dokážu predajcovia komfortne predávať svoj tovar. Avšak to je len prvá polovica práce. V prípade trhoviska je nesmierne dôležité vytvoriť podmienky pre udržateľné fungovanie prevádzky počas celého roka,“ prízvukuje Palaščák s tým, že táto úloha je na pleciach prevádzkara.

Práve udržateľné fungovanie býva najväčšou výzvou pre farmárske trhy, kde predajcovia ponúkajú sezónne produkty len určitý čas v roku. V praxi to znamená, že nechodia predávať každý deň a zákazníkom sa môže naskytnúť pohľad na prázdne stánky. Prevádzkovateľ trhoviska preto musí priebežne oslovovať predajcov rôzneho druhu, aby si zákazník vždy našiel dôvod uprednostniť trh pred supermarketom.

Interiér krytej mestskej tržnice v Brne
Interiér krytej mestskej tržnice v BrneFoto: dílna

Kombinovaný model fungovania

Pri navrhovaní moderného trhoviska treba tiež vymyslieť model fungovania jednotlivých prevádzok. V Brne koncipovali trhovisko tak, že na spodné poschodie umiestnili celoročne žiadané prevádzky, ktoré platia vyšší nájom vďaka čomu sú dotovaní sezónni predajcovia, ktorí nedokážu predávať svoj tovar 365 dní v roku. Ide o vzájomne prospešný vzťah, ktorého výsledkom sú verní zákazníci.

„Domnievam sa, že tento model by mohol fungovať aj u vás v Bratislave v prípade trhoviska Miletičova. Hlavne vychytené gastroprevádzky, ktoré fungujú celoročne dokážu urobiť dobrú službu trhoviskám vo všeobecnosti.“

Palaščák je presvedčený, že okrem atraktívnej ponuky stálych a sezónnych predajcov treba medzi stánky priniesť aj kultúrny program. „Trhovisko je nutné riadiť aj vertikálne, aby to nebolo len o predávaní uhoriek či jabĺk. Miesto zatraktívni kultúra v podobe koncertov, workshopov či výstav. Práve preto treba schopného človeka, ktorý to všetko naplánuje a dohliadne na to,“ vysvetľuje s tým, že v Brne sa tento zámer nepodarilo splniť a trhovisko tak nevyužíva svoj potenciál naplno.

Interiér krytej mestskej tržnice v Brne
Interiér krytej mestskej tržnice v BrneFoto: dílna

Autentické trhoviská majú ľudia radšej

Pri plánovaní mestského trhoviska v Brne sa neuskutočnil participatívny proces, ktorý by zisťoval požiadavky na budúcu podobu tohto miesta od predajcov či obyvateľov. Podľa Palaščáka iba z pozície architekta nie je možné ovplyvniť budúce fungovanie nejakého miesta. Rovnako si myslí, že by sa nemal zbytočne preceňovať význam dizajnového mobiliáru, pri ktorom stačí, že bude funkčný. Uvedomil si to v Rotterdame, kde navštívil nedávno otvorené trhovisko Markthal, ktoré návštevníkov ohuruje svojou nevšednou architektúrou.

„Neďaleko tejto známej turistickej atrakcie je miestna tržnica s lokálnymi predajcami, kde síce nie sú dizajnové stánky, ale to miesto má uveriteľnú atmosféru, akú chcete na trhu zažiť. Trhovníci majú hlinu za nechtami a ponúkajú krivé mrkvy. A presne o autentickosti to celé je. Ľudia nechcú umelú architektúru, ale živý kolos, ktorý sa každý deň mení a ponúka niečo nové,“ hovorí na záver Palaščák.

Michal Palaščák (1970) je český architekt, ktorý pôsobí v Brne v ateliéri dílna a tiež učí na fakulte architektúry VUT
Michal Palaščák (1970) je český architekt, ktorý pôsobí v Brne v ateliéri dílna a tiež učí na fakulte architektúry VUT

História mestskej tržnice v Brne

Príbeh budovy mestskej tržnice na Zelnom trhu v Brne sa začína v roku 1941, kedy sa začalo s jej výstavbou. V 50. rokoch sa z tohto miesta stal Dom potravín s vôbec prvou samoobsluhou v meste. V 90. rokoch prešla budova necitlivou rekonštrukciou, ktorá narušila statiku. Po roku 2000 sa v priestoroch niekdajšej tržnice striedali rôzni nájomcovia od predajcov oblečenia z druhej ruky po drogériu. Zlom nastal až v roku 2015, kedy mesto Brno rozhodlo o kompletnom zrekonštruovaní a prinavrátení jej pôvodnej úlohy. Autorom návrh mestskej tržnice sa stal architekt Michal Palaščák z ateliéru dílna. Jeho víziou bolo vytvoriť prázdnu a zároveň funkčnú schránku, ktorá sa každý deň prispôsobí potrebám predajcov.

Vložené
6. august 2021
0
556
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím