Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
6. apríl 2017
0
912

Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989

Ako sme sa obliekali v časoch, keď naše životy plánoval a riadil komunistický režim? Akými cestami sa móda vo svojej bytostnej nezávislosti a nekontrolovateľnej dynamike uberala v podmienkach, ktoré sú pre jej fungovanie takmer neprijateľné? Príbeh nerovného sobáša módy a totality mapuje výstava Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989 prostredníctvom niekoľkých tém, v ktorých zachytáva najpríznačnejšie fenomény sledovaného obdobia.
Nech šije!  Móda na Slovensku 1945 – 1989

V úvode komentuje povahu a charakter ideologického rámca po roku 1948. Móda, či skôr v socnewspeaku odievanie, bola začiatkom 50. rokov 20. storočia úsporná a uniformná, aj ako vymedzenie voči neprijateľnej kozmopolitnej móde a nástojčivo riešila hlavne pracovný úbor. Navrhovanie i výroba odevov sa odvtedy organizovali centrálne, pro-sovietsky a anti-západne nastavený kurz velil ovládnuť a nanovo sformulovať vkusový ideál.

Pavel Janek: Módna fotografia pre časopis Móda XX, 1970, č. 4. Odev: ÚBOK, Praha; Oděvní podnik, Prostějov. Súkromný majetok
Pavel Janek: Módna fotografia pre časopis Móda XX, 1970, č. 4. Odev: ÚBOK, Praha; Oděvní podnik, Prostějov. Súkromný majetok

Socialistický odevný priemysel akcentuje výstava prostredníctvom výberu produkcie najvýznamnejších veľkosériovo orientovaných slovenských podnikov. Všíma si ale aj tvorbu odevných doplnkov, sleduje cesty odevu k spotrebiteľovi (nevynechá ani opojný lesk Tuzexu), ako i pozvoľna a prerušovane presakujúcu liberalizáciu spoločnosti, zreteľnú od konca 50. rokov aj v slovenskej kultúre. Intenzívne sledovanou líniou je osobnosť tvorcu / dizajnéra odevu, ktorá – podobne ako v iných oblastiach dizajnu (či vtedy priemyselného výtvarníctva) – stála v ústraní záujmu aj samotného priemyselného prostredia.

Dámska blúzka a skladaná sukňa. Makyta, Púchov. 70. roky 20. storočia. Syntetický materiál. Foto: Adam Šakový. SMD, Bratislava
Dámska blúzka a skladaná sukňa. Makyta, Púchov. 70. roky 20. storočia. Syntetický materiál. Foto: Adam Šakový. SMD, Bratislava

Fatálnou zmenou, ktorá otvára sekciu venovanú malosériovému (zákazkovému) odevu, je znárodnenie. Okom komunistického hurikánu postupne prechádzajú veľké i menšie podniky, až napokon začiatkom 50. rokov definitívne skončia aj malí živnostníci. Ašpirácie individualizovanej, modelovej odevnej tvorby v socialistickom odevnom systéme napĺňalo niekoľko družstevne i štátne organizovaných podnikov ako Vkus, Vzorodev, ÚĽUV, Vývojové a modelové stredisko Makyty Púchov v Bratislave. Boli to miesta, kde sa sporadicky, napriek ideologickému i pragmatickému tlaku režimu, darilo udržať kontakt s módou za železnou oponou.

Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD, Bratislava
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD, Bratislava

Odev v polohe autorskej tvorby sa v slovenskom úžitkovom umení začína razantne presadzovať v druhej polovici 80. rokov 20. storočia, silný nádych slobodnej kreativity je už predzvesťou blízkeho pádu komunistického režimu. Skúsenosť z textilného / odevného školenia na pražskej VŠUP si prinášajú napr. Anna Bohatová, Katarína Böhmová, Marta Bošelová, Danica Vodová. Do terénu autorskej módy a odevného experimentu vstupujú aj ďalší, nielen textilne orientovaní tvorcovia, ako Michaela Klimanová-Trizuljaková, Milota Havránková, Karol Pichler, Jozef Bajus, Júlia Sabová, SET 88 (Lea Fekete, Daniel Brunovský, Ada Krnáčová-Gutleber), Zuzana Šujanová-Gregušová, Mária Balážová a ďalší.

Vlasta Hegerová: Módna kresba. Vývojový ateliér časopisu Naša móda. 1967. SNG, Bratislava
Vlasta Hegerová: Módna kresba. Vývojový ateliér časopisu Naša móda. 1967. SNG, Bratislava

Výraznú stopu v kontexte vtedajšieho Československa predstavujú časopisy Móda (od 1949) a hlavne Dievča (od 1969). Ich špecifikom boli vlastné návrhárske ateliéry, kde vznikali inšpiračné kolekcie určené pre publikovanie. Nóvum časopisu Dievča spočívalo aj v progresívnom podchytení kultu mladosti.

Módna prehliadka. PKO Bratislava. Okolo 1954. Súkromný majetok
Módna prehliadka. PKO Bratislava. Okolo 1954. Súkromný majetok

Fotografi, ktorí sa pohybovali v okruhu týchto dvoch časopisov, sú osou malého výberu slovenskej módnej fotografie prezentovanej v ďalšej samostatnej sekcii. V úlohe najvýraznejšieho predstaviteľa a kmeňového fotografa časopisu Móda tu nájdeme Karola Kállaya, s časopisom Dievča je nerozlučne spojené meno Pavla Janeka a Jána Krížika (aj ako autora jeho grafickej úpravy). Z ďalších fotografov napojených na tieto časopisy sa tu objavia Kamil Vyskočil, Juraj Bartoš, Peter Francisci a Jena Šimková.

Plesové šaty. Módne závody, Styl, Praha. 1957. Hodvábny tyl. SMD, Bratislava
Plesové šaty. Módne závody, Styl, Praha. 1957. Hodvábny tyl. SMD, Bratislava

Nechýba ani segment módnej prehliadky (a súťaže, výstavy, veľtrhu), meniacej sa od pomerne obskúrneho formátu ľudovodemokratického prieskumu verejnej mienky na štandardný prehľad módnych noviniek, hoci vymedzený mantinelmi plánovanej socialistickej ekonomiky. Aj tu totiž zreteľne presakuje schizofrénny charakter komunistickej spoločnosti – napriek enormnému úsiliu vkladanému do vývoja, zjavnému dizajnérskemu potenciálu, napriek výdatne živeným ilúziám o „neustále stúpajúcej úrovni“ odevného priemyslu a medzinárodných úspechoch socialistického odevu, bol výsledok skôr kŕčovitým pokusom vybalansovať antagonistickú realitu západného vývoja módy s cenzurovanou a konformistickou spoločnosťou.

Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXIV, 1974, č. 8. Odevy / Odevné závody, Trenčín; Makyta Púchov; modelové a vývojové stredisko, Bratislava 1974. SNG, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXIV, 1974, č. 8. Odevy / Odevné závody, Trenčín; Makyta Púchov; modelové a vývojové stredisko, Bratislava 1974. SNG, Bratislava

Výstižne to ilustruje aj nástojčivo presadzovaná téza o atraktivite domácky zhotovovaného odevu. Podľa nej malo ísť o jeden z výdobytkov pre socialistickú ženu, hoci v skutočnosti išlo o náhradu disfunkčnej odevnej výroby. Túto vrstvu, výdatne živenú strihovými prílohami v časopisoch a sprevádzanú zháňaním západonemeckého žurnálu Burda, nevynecháva ani výstava.

„Odev pre roľnícku ženu.“ Odev: Textilná tvorba, Bratislava. Repro: Móda – textil, V, 1955, č. 7. Foto: Otakar Rybák. SMD, Bratislava
„Odev pre roľnícku ženu.“ Odev: Textilná tvorba, Bratislava. Repro: Móda – textil, V, 1955, č. 7. Foto: Otakar Rybák. SMD, Bratislava

Spolu s publikáciou Stratená (m)ÓDA - Odevná kultúra na Slovensku v rokoch 1948 – 1989, ktorá aktuálne vyšla v spolupráci vydavateľstva Slovart a VŠVU, je výstava výsledkom viacročnej bádateľskej i zberateľskej aktivity historičky módy a kurátorky zbierky módy a textilu Slovenského centra dizajnu – Slovenského múzea dizajnu Zuzany Šidlíkovej. Kolekcia odevu SCD – SMD tak predstavuje základ odevov na výstave v SNG, dopĺňajú ju artefakty z ďalších galérií (SNG Bratislava; Moravská galerie Brno; Nitrianska galéria Nitra), múzeí (SNM – Historické múzeum Bratislava; Múzeum obchodu Bratislava; ÚĽUV – Múzeum ľudovej umeleckej výroby Bratislava; Mestské múzeum v Bratislave; Slovenské banské múzeum Banská Štiavnica) a archívov / knižníc (Štátny archív v Bratislave; Slovenský národný archív Bratislava; Archív mesta Bratislavy; Univerzitná knižnica Bratislava), ako i početné súkromné výpožičky. Výstava prezentuje módu nielen prostredníctvom odevných prvkov, v hojnej miere zaznamenáva módu tiež formou fotografického i filmového materiálu (SFÚ, Bratislava; TASR, Bratislava).

Domáca práca: Šaty podľa časopisu Burda. 1970. Háčkovanie. SMD, Bratislava
Domáca práca: Šaty podľa časopisu Burda. 1970. Háčkovanie. SMD, Bratislava

Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 2. poschodie
Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava 

Otvorenie výstavy: 6. apríl 2017 o 18.00

Trvanie výstavy: 7. apríl — 20. august 2017
Kurátorky: Zuzana Šidlíková (SCD – SMD), Viera Kleinová (SNG)

Grafický dizajn výstavy: Matúš Lelovský & Peter Liška
Architektúra výstavy: Peter Liška

Ivan Kozáček: Trenčín – mesto módy. 1977. SNG, Bratislava
Ivan Kozáček: Trenčín – mesto módy. 1977. SNG, Bratislava

SPRIEVODNÝ PROGRAM:

Štvrtok 6. 4. | 18.00

Otvorenie výstavy: Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989
Slávnostné tvorenie výstavy mapujúcej slovenskú módu v období socializmu
Kurátorky: Zuzana Šidlíková (SCD – SMD), Viera Kleinová (SNG)

Esterházyho palác – Berlinka a 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Streda 19. 4. | 17.00

Prezentácia knihy | Zuzana Šidlíková: Stratená m(ÓDA)/Lost m(ODE) a kurátorský výklad na výstave Nech šije!

Prezentácia novej publikácie Zuzany Šidlíkovej, ktorá je venovaná odevnej kultúre na Slovensku v rokoch 1945 – 1989 a vyšla v spolupráci s vydavateľstvom Slovart. Novootvorenú výstavu, mapujúcu slovenskú módu v menovaných rokoch, vám po prezentácii knihy predstavia kurátorky Zuzana Šidlíková (Slovenské múzeum dizajnu) a Viera Kleinová (Slovenská národná galéria).

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Nedeľa 23. 4. | 15.00

Nedeľa v atmosfére: Spoza odrazu
Každá spoločnosť v rôznych obdobiach pokladá za moderné niečo iné. Aj keď si to často vôbec neuvedomujeme, móde podlieha nielen to, čo nosíme, ale aj to, ako a čo hovoríme, ako sa správame, či kam chodievame. Posvietime si na náš vkus na výstave Nech šije! a zistíme, že o móde nemusí vypovedať len pohľad do zrkadla, ale aj zaň. Rezervácie: barbora.tribulova@sng.sk

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstupné: 4 € / rodina

Utorok 25. 4. | 17.00

Čaj o piatej v SNG: Večer vo výstave

Predstavenie výstavy o slovenskej móde v období socializmu formou komentovanej prehliadky je pokračovaním podujatia Čaj o piatej v SNG pre aktívnych seniorov, ktoré pravidelne organizuje STÁLE DOBRÍ, n. o. v spolupráci so SNG. Po prehliadke výstavy Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989 bude nasledovať diskusia so špeciálnym hosťom v kaviarni Berlinka.

Esterházyho palác – 2. poschodie a Berlinka, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Utorok 25. 4. | 18.00

Rok architektúry v SNG: Architúra po obchodných domoch
Prvá zo série Architúr, prechádzok za architektúrou, nás zavedie k téme mestskej kultúry nakupovania. Obchodný dom ako ho poznáme dnes, sa objavil len v nedávnej histórii a ihneď sa stal stredobodom mestského života. Spolu so sprievodcami Architúry Reou Dilhoffovou a Martinom Zaičkom navštívime ikonické miesta nákupov v centre Bratislavy od 30. rokov minulého storočia až po súčasnosť.
Rezervácie: dasa.pestova@sng.sk (počet miest je limitovaný, rezervácia nutná)

Architúry sú súčasťou Roku architektúry v SNG – cyklu programov zameraných na architektúru.

Miesto stretnutia: Hurbanovo námestie pred Kostolom Najsvätejšej Trojice

Vstupné: 4 € / 2 €

Streda 3. 5. | 18.00

Prednáška prof. Milana Knížáka, venovaná jeho autorskej módnej tvorbe a dizajnu.

Esterházyho palác, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Nedeľa 7. 5. | 16.00

Sunday Rest | Siesta v galérii pre anglicky hovoriacich: Nech šije!

Odevná kultúra sa na Slovensku rozvíjala pod nátlakom totalitnej ideológie. Diktát sa pritom odohrával aj v jej propagácii, prezentácii a v konzumácii. Lektor sa zameria na rôzne aspekty vtedajšieho fungovania módy na a načrtne aj zdroje nostalgických retro vĺn za týmto obdobím.

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Evžen Somossy: Produktová fotografia. 60. roky 20. storočia. SMD, Bratislava
Evžen Somossy: Produktová fotografia. 60. roky 20. storočia. SMD, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXV, 1975, č. 9. Odev: ÚBOK, Praha. 1974. SNG, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXV, 1975, č. 9. Odev: ÚBOK, Praha. 1974. SNG, Bratislava
Móda – textil, V, 1955, č. 10. Odev: Vychádzkový plášť z bavlneného ripsu. Textilná tvorba, výrobné oddelenie bavlna, Náchod. Foto: Otakar Rybák. Grafická úprava: Emil Bačík. Repro: Súkromný majetok
Móda – textil, V, 1955, č. 10. Odev: Vychádzkový plášť z bavlneného ripsu. Textilná tvorba, výrobné oddelenie bavlna, Náchod. Foto: Otakar Rybák. Grafická úprava: Emil Bačík. Repro: Súkromný majetok
Ján Krížik: Módný editoriál pre časopis Dievča, X, 1978, č. 5. Odev: Vývojový ateliér časopisu Dievča. 1978. Súkromný majetok
Ján Krížik: Módný editoriál pre časopis Dievča, X, 1978, č. 5. Odev: Vývojový ateliér časopisu Dievča. 1978. Súkromný majetok
Jena Šimková: Spoločenský odev Michaely Klimanovej-Trizuljakovej. 1985. Súkromný majetok
Jena Šimková: Spoločenský odev Michaely Klimanovej-Trizuljakovej. 1985. Súkromný majetok
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD – SCD, Bratislava
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD – SCD, Bratislava

Poloha na mape

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím