Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989

Ako sme sa obliekali v časoch, keď naše životy plánoval a riadil komunistický režim? Akými cestami sa móda vo svojej bytostnej nezávislosti a nekontrolovateľnej dynamike uberala v podmienkach, ktoré sú pre jej fungovanie takmer neprijateľné? Príbeh nerovného sobáša módy a totality mapuje výstava Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989 prostredníctvom niekoľkých tém, v ktorých zachytáva najpríznačnejšie fenomény sledovaného obdobia.
Diskusia
Red 406.04.2017
15780+5
Nech šije!  Móda na Slovensku 1945 – 1989

V úvode komentuje povahu a charakter ideologického rámca po roku 1948. Móda, či skôr v socnewspeaku odievanie, bola začiatkom 50. rokov 20. storočia úsporná a uniformná, aj ako vymedzenie voči neprijateľnej kozmopolitnej móde a nástojčivo riešila hlavne pracovný úbor. Navrhovanie i výroba odevov sa odvtedy organizovali centrálne, pro-sovietsky a anti-západne nastavený kurz velil ovládnuť a nanovo sformulovať vkusový ideál.

Pavel Janek: Módna fotografia pre časopis Móda XX, 1970, č. 4. Odev: ÚBOK, Praha; Oděvní podnik, Prostějov. Súkromný majetok
Pavel Janek: Módna fotografia pre časopis Móda XX, 1970, č. 4. Odev: ÚBOK, Praha; Oděvní podnik, Prostějov. Súkromný majetok

Socialistický odevný priemysel akcentuje výstava prostredníctvom výberu produkcie najvýznamnejších veľkosériovo orientovaných slovenských podnikov. Všíma si ale aj tvorbu odevných doplnkov, sleduje cesty odevu k spotrebiteľovi (nevynechá ani opojný lesk Tuzexu), ako i pozvoľna a prerušovane presakujúcu liberalizáciu spoločnosti, zreteľnú od konca 50. rokov aj v slovenskej kultúre. Intenzívne sledovanou líniou je osobnosť tvorcu / dizajnéra odevu, ktorá – podobne ako v iných oblastiach dizajnu (či vtedy priemyselného výtvarníctva) – stála v ústraní záujmu aj samotného priemyselného prostredia.

Dámska blúzka a skladaná sukňa. Makyta, Púchov. 70. roky 20. storočia. Syntetický materiál. Foto: Adam Šakový. SMD, Bratislava
Dámska blúzka a skladaná sukňa. Makyta, Púchov. 70. roky 20. storočia. Syntetický materiál. Foto: Adam Šakový. SMD, Bratislava

Fatálnou zmenou, ktorá otvára sekciu venovanú malosériovému (zákazkovému) odevu, je znárodnenie. Okom komunistického hurikánu postupne prechádzajú veľké i menšie podniky, až napokon začiatkom 50. rokov definitívne skončia aj malí živnostníci. Ašpirácie individualizovanej, modelovej odevnej tvorby v socialistickom odevnom systéme napĺňalo niekoľko družstevne i štátne organizovaných podnikov ako Vkus, Vzorodev, ÚĽUV, Vývojové a modelové stredisko Makyty Púchov v Bratislave. Boli to miesta, kde sa sporadicky, napriek ideologickému i pragmatickému tlaku režimu, darilo udržať kontakt s módou za železnou oponou.

Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD, Bratislava
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD, Bratislava

Odev v polohe autorskej tvorby sa v slovenskom úžitkovom umení začína razantne presadzovať v druhej polovici 80. rokov 20. storočia, silný nádych slobodnej kreativity je už predzvesťou blízkeho pádu komunistického režimu. Skúsenosť z textilného / odevného školenia na pražskej VŠUP si prinášajú napr. Anna Bohatová, Katarína Böhmová, Marta Bošelová, Danica Vodová. Do terénu autorskej módy a odevného experimentu vstupujú aj ďalší, nielen textilne orientovaní tvorcovia, ako Michaela Klimanová-Trizuljaková, Milota Havránková, Karol Pichler, Jozef Bajus, Júlia Sabová, SET 88 (Lea Fekete, Daniel Brunovský, Ada Krnáčová-Gutleber), Zuzana Šujanová-Gregušová, Mária Balážová a ďalší.

Vlasta Hegerová: Módna kresba. Vývojový ateliér časopisu Naša móda. 1967. SNG, Bratislava
Vlasta Hegerová: Módna kresba. Vývojový ateliér časopisu Naša móda. 1967. SNG, Bratislava

Výraznú stopu v kontexte vtedajšieho Československa predstavujú časopisy Móda (od 1949) a hlavne Dievča (od 1969). Ich špecifikom boli vlastné návrhárske ateliéry, kde vznikali inšpiračné kolekcie určené pre publikovanie. Nóvum časopisu Dievča spočívalo aj v progresívnom podchytení kultu mladosti.

Módna prehliadka. PKO Bratislava. Okolo 1954. Súkromný majetok
Módna prehliadka. PKO Bratislava. Okolo 1954. Súkromný majetok

Fotografi, ktorí sa pohybovali v okruhu týchto dvoch časopisov, sú osou malého výberu slovenskej módnej fotografie prezentovanej v ďalšej samostatnej sekcii. V úlohe najvýraznejšieho predstaviteľa a kmeňového fotografa časopisu Móda tu nájdeme Karola Kállaya, s časopisom Dievča je nerozlučne spojené meno Pavla Janeka a Jána Krížika (aj ako autora jeho grafickej úpravy). Z ďalších fotografov napojených na tieto časopisy sa tu objavia Kamil Vyskočil, Juraj Bartoš, Peter Francisci a Jena Šimková.

Plesové šaty. Módne závody, Styl, Praha. 1957. Hodvábny tyl. SMD, Bratislava
Plesové šaty. Módne závody, Styl, Praha. 1957. Hodvábny tyl. SMD, Bratislava

Nechýba ani segment módnej prehliadky (a súťaže, výstavy, veľtrhu), meniacej sa od pomerne obskúrneho formátu ľudovodemokratického prieskumu verejnej mienky na štandardný prehľad módnych noviniek, hoci vymedzený mantinelmi plánovanej socialistickej ekonomiky. Aj tu totiž zreteľne presakuje schizofrénny charakter komunistickej spoločnosti – napriek enormnému úsiliu vkladanému do vývoja, zjavnému dizajnérskemu potenciálu, napriek výdatne živeným ilúziám o „neustále stúpajúcej úrovni“ odevného priemyslu a medzinárodných úspechoch socialistického odevu, bol výsledok skôr kŕčovitým pokusom vybalansovať antagonistickú realitu západného vývoja módy s cenzurovanou a konformistickou spoločnosťou.

Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXIV, 1974, č. 8. Odevy / Odevné závody, Trenčín; Makyta Púchov; modelové a vývojové stredisko, Bratislava 1974. SNG, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXIV, 1974, č. 8. Odevy / Odevné závody, Trenčín; Makyta Púchov; modelové a vývojové stredisko, Bratislava 1974. SNG, Bratislava

Výstižne to ilustruje aj nástojčivo presadzovaná téza o atraktivite domácky zhotovovaného odevu. Podľa nej malo ísť o jeden z výdobytkov pre socialistickú ženu, hoci v skutočnosti išlo o náhradu disfunkčnej odevnej výroby. Túto vrstvu, výdatne živenú strihovými prílohami v časopisoch a sprevádzanú zháňaním západonemeckého žurnálu Burda, nevynecháva ani výstava.

„Odev pre roľnícku ženu.“ Odev: Textilná tvorba, Bratislava. Repro: Móda – textil, V, 1955, č. 7. Foto: Otakar Rybák. SMD, Bratislava
„Odev pre roľnícku ženu.“ Odev: Textilná tvorba, Bratislava. Repro: Móda – textil, V, 1955, č. 7. Foto: Otakar Rybák. SMD, Bratislava

Spolu s publikáciou Stratená (m)ÓDA - Odevná kultúra na Slovensku v rokoch 1948 – 1989, ktorá aktuálne vyšla v spolupráci vydavateľstva Slovart a VŠVU, je výstava výsledkom viacročnej bádateľskej i zberateľskej aktivity historičky módy a kurátorky zbierky módy a textilu Slovenského centra dizajnu – Slovenského múzea dizajnu Zuzany Šidlíkovej. Kolekcia odevu SCD – SMD tak predstavuje základ odevov na výstave v SNG, dopĺňajú ju artefakty z ďalších galérií (SNG Bratislava; Moravská galerie Brno; Nitrianska galéria Nitra), múzeí (SNM – Historické múzeum Bratislava; Múzeum obchodu Bratislava; ÚĽUV – Múzeum ľudovej umeleckej výroby Bratislava; Mestské múzeum v Bratislave; Slovenské banské múzeum Banská Štiavnica) a archívov / knižníc (Štátny archív v Bratislave; Slovenský národný archív Bratislava; Archív mesta Bratislavy; Univerzitná knižnica Bratislava), ako i početné súkromné výpožičky. Výstava prezentuje módu nielen prostredníctvom odevných prvkov, v hojnej miere zaznamenáva módu tiež formou fotografického i filmového materiálu (SFÚ, Bratislava; TASR, Bratislava).

Domáca práca: Šaty podľa časopisu Burda. 1970. Háčkovanie. SMD, Bratislava
Domáca práca: Šaty podľa časopisu Burda. 1970. Háčkovanie. SMD, Bratislava

Slovenská národná galéria, Esterházyho palác, 2. poschodie
Námestie Ľudovíta Štúra 4, Bratislava 

Otvorenie výstavy: 6. apríl 2017 o 18.00

Trvanie výstavy: 7. apríl — 20. august 2017
Kurátorky: Zuzana Šidlíková (SCD – SMD), Viera Kleinová (SNG)

Grafický dizajn výstavy: Matúš Lelovský & Peter Liška
Architektúra výstavy: Peter Liška

Ivan Kozáček: Trenčín – mesto módy. 1977. SNG, Bratislava
Ivan Kozáček: Trenčín – mesto módy. 1977. SNG, Bratislava

SPRIEVODNÝ PROGRAM:

Štvrtok 6. 4. | 18.00

Otvorenie výstavy: Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989
Slávnostné tvorenie výstavy mapujúcej slovenskú módu v období socializmu
Kurátorky: Zuzana Šidlíková (SCD – SMD), Viera Kleinová (SNG)

Esterházyho palác – Berlinka a 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Streda 19. 4. | 17.00

Prezentácia knihy | Zuzana Šidlíková: Stratená m(ÓDA)/Lost m(ODE) a kurátorský výklad na výstave Nech šije!

Prezentácia novej publikácie Zuzany Šidlíkovej, ktorá je venovaná odevnej kultúre na Slovensku v rokoch 1945 – 1989 a vyšla v spolupráci s vydavateľstvom Slovart. Novootvorenú výstavu, mapujúcu slovenskú módu v menovaných rokoch, vám po prezentácii knihy predstavia kurátorky Zuzana Šidlíková (Slovenské múzeum dizajnu) a Viera Kleinová (Slovenská národná galéria).

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Nedeľa 23. 4. | 15.00

Nedeľa v atmosfére: Spoza odrazu
Každá spoločnosť v rôznych obdobiach pokladá za moderné niečo iné. Aj keď si to často vôbec neuvedomujeme, móde podlieha nielen to, čo nosíme, ale aj to, ako a čo hovoríme, ako sa správame, či kam chodievame. Posvietime si na náš vkus na výstave Nech šije! a zistíme, že o móde nemusí vypovedať len pohľad do zrkadla, ale aj zaň. Rezervácie: barbora.tribulova@sng.sk

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstupné: 4 € / rodina

Utorok 25. 4. | 17.00

Čaj o piatej v SNG: Večer vo výstave

Predstavenie výstavy o slovenskej móde v období socializmu formou komentovanej prehliadky je pokračovaním podujatia Čaj o piatej v SNG pre aktívnych seniorov, ktoré pravidelne organizuje STÁLE DOBRÍ, n. o. v spolupráci so SNG. Po prehliadke výstavy Nech šije! Móda na Slovensku 1945 – 1989 bude nasledovať diskusia so špeciálnym hosťom v kaviarni Berlinka.

Esterházyho palác – 2. poschodie a Berlinka, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Utorok 25. 4. | 18.00

Rok architektúry v SNG: Architúra po obchodných domoch
Prvá zo série Architúr, prechádzok za architektúrou, nás zavedie k téme mestskej kultúry nakupovania. Obchodný dom ako ho poznáme dnes, sa objavil len v nedávnej histórii a ihneď sa stal stredobodom mestského života. Spolu so sprievodcami Architúry Reou Dilhoffovou a Martinom Zaičkom navštívime ikonické miesta nákupov v centre Bratislavy od 30. rokov minulého storočia až po súčasnosť.
Rezervácie: dasa.pestova@sng.sk (počet miest je limitovaný, rezervácia nutná)

Architúry sú súčasťou Roku architektúry v SNG – cyklu programov zameraných na architektúru.

Miesto stretnutia: Hurbanovo námestie pred Kostolom Najsvätejšej Trojice

Vstupné: 4 € / 2 €

Streda 3. 5. | 18.00

Prednáška prof. Milana Knížáka, venovaná jeho autorskej módnej tvorbe a dizajnu.

Esterházyho palác, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Nedeľa 7. 5. | 16.00

Sunday Rest | Siesta v galérii pre anglicky hovoriacich: Nech šije!

Odevná kultúra sa na Slovensku rozvíjala pod nátlakom totalitnej ideológie. Diktát sa pritom odohrával aj v jej propagácii, prezentácii a v konzumácii. Lektor sa zameria na rôzne aspekty vtedajšieho fungovania módy na a načrtne aj zdroje nostalgických retro vĺn za týmto obdobím.

Esterházyho palác – 2. poschodie, Námestie Ľ. Štúra 4, Bratislava
Vstup voľný

Evžen Somossy: Produktová fotografia. 60. roky 20. storočia. SMD, Bratislava
Evžen Somossy: Produktová fotografia. 60. roky 20. storočia. SMD, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXV, 1975, č. 9. Odev: ÚBOK, Praha. 1974. SNG, Bratislava
Karol Kállay: Módny editoriál pre časopis Móda, XXV, 1975, č. 9. Odev: ÚBOK, Praha. 1974. SNG, Bratislava
Móda – textil, V, 1955, č. 10. Odev: Vychádzkový plášť z bavlneného ripsu. Textilná tvorba, výrobné oddelenie bavlna, Náchod. Foto: Otakar Rybák. Grafická úprava: Emil Bačík. Repro: Súkromný majetok
Móda – textil, V, 1955, č. 10. Odev: Vychádzkový plášť z bavlneného ripsu. Textilná tvorba, výrobné oddelenie bavlna, Náchod. Foto: Otakar Rybák. Grafická úprava: Emil Bačík. Repro: Súkromný majetok
Ján Krížik: Módný editoriál pre časopis Dievča, X, 1978, č. 5. Odev: Vývojový ateliér časopisu Dievča. 1978. Súkromný majetok
Ján Krížik: Módný editoriál pre časopis Dievča, X, 1978, č. 5. Odev: Vývojový ateliér časopisu Dievča. 1978. Súkromný majetok
Jena Šimková: Spoločenský odev Michaely Klimanovej-Trizuljakovej. 1985. Súkromný majetok
Jena Šimková: Spoločenský odev Michaely Klimanovej-Trizuljakovej. 1985. Súkromný majetok
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD – SCD, Bratislava
Reklamná fotografia. Pleta, Banská Štiavnica. 70. roky 20. storočia. Foto: Autor neznámy. SMD – SCD, Bratislava

Poloha na mape

Vložené
6. apríl 2017
0
1578
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím