Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Otvorený list Slovenskej komory architektov Ministrovi dopravy SR k publikovaným informáciám o pripravovanej výstavbe stanice pre vysokorýchlostné vlaky v Stupave a rekonštrukcii Hlavnej stanice v Bratislave

Pri oboch komunikovaných zámeroch odporúčame zvoliť procesy obstarávania zamerané na kvalitu samotných návrhov, akými sú súťaže návrhov alebo súťažný dialóg.
Diskusia
Slovenská komora architektov25.10.2024
6790+41
Otvorený list  Slovenskej komory architektov Ministrovi dopravy SR k publikovaným informáciám o pripravovanej výstavbe stanice pre vysokorýchlostné vlaky v Stupave a rekonštrukcii Hlavnej stanice v Bratislave

Vážený pán minister,

Slovenská komora architektov (SKA), stavovská organizácia združujúca autorizovaných architektov a architektky a autorizovaných krajinných architektov a architektky, sa oboznámila s Vašim vyhlásením publikovaným 14. 10. 2024, v ktorom uvádzate, že v Stupave by mala v budúcnosti vzniknúť stanica pre vysokorýchlostné vlaky, s pracovným názvom Bratislava – západ a zároveň Železnice SR pripravujú rekonštrukciu Hlavnej stanica v Bratislave a v krátkom čase by mali vyhlásiť obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.

Predstavenstvo SKA sa stotožňuje s nutnosťou rozvoja a obnovy železničnej infraštruktúry na Slovensku, vrátane neodkladnej prestavby bratislavskej Hlavnej stanice. Sme však presvedčení, že je dôležité, aby boli takéto strategické rozhodnutia podporené odborne nespochybniteľným analytickým materiálom a transparentným procesom verejného obstarávania, čo zaistí kontinuitu prípravy a výstavby bez zbytočných pochybností, ktoré môžu spôsobiť zdržanie alebo zastavenie projektu.

Metóda verejného obstarávania projektov vo Vašom vyhlásení nebola konkretizovaná, dôrazne však odporúčame pri oboch komunikovaných zámeroch zvoliť procesy obstarávania zamerané na kvalitu samotných návrhov, akými sú súťaže návrhov alebo súťažný dialóg. Tiež odporúčame zapojenie všetkých dotknutých strán a aktérov v rozsahu, v akom si to takéto exponované zadania vyžadujú. Obzvlášť v prípade Hlavnej stanice v Bratislave a jej okolia vyvstáva potreba hlbokej integrácie dopravnej infraštruktúry do živého organizmu mesta v jeho centrálnej zóne.

Pre kontext je potrebné uviesť, že v nedávnej minulosti Hlavné mesto SR Bratislava, v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy SR, pripravovali súťaž návrhov, v ktorej sa uvažovalo s komplexnou obnovou bratislavskej Hlavnej stanice zahŕňajúcej okrem rekonštrukcie samotnej budovy a nástupíšť aj riešenie celej priľahlej mestskej zóny na pozemkoch z väčšej časti vo vlastníctve štátu, z menšej vo vlastníctve Hlavného mesta.

Z prípravných prác na uvedenej súťaži vyplynulo, že jednoduchou obnovou existujúcej budovy Hlavnej stanice nie je možné dosiahnuť uspokojivé riešenie zanedbaného územia, ktoré dlhodobo nespĺňa bežné nároky na centrálnu železničnú stanicu hlavného mesta európskeho štátu ani nároky na kvalitne fungujúcu mestskú štruktúru. Táto nedostatočnosť generuje negatívne spoločenské javy, nebezpečné prostredie v nevyhovujúcom technickom stave a zlý obraz hlavného mesta aj štátu v očiach všetkých užívateľov územia, či už sa jedná o dochádzajúcich pracujúcich, študentov, turistov a ďalších. Komplexnosť témy a potrebného rozsahu riešenia dokumentujú aj výsledky súťaže návrhov na dané územie z roku 2001, verejné odborné diskusie i výstupy mnohých akademických prác.

V európskych krajinách je dobrou praxou, že konkrétna podoba usporiadania územia (urbanizmus) a riešenie spoločensky významných budov, priestranstiev a zariadení (architektúra) sa hľadajú v súťažiach návrhov alebo v súťažných dialógoch, v rámci ktorých súťažia široké odborné tímy zložené najmä z architektov, urbanistov, odborníkov na dopravu, krajinných architektov a ďalších expertov. Z nich odborná porota vyberá na základe vyhodnocovania a vzájomného porovnávania kvality jednotlivých návrhov. Víťazný návrh potom vytvára prísľub optimálneho riešenia zadania pri dopracovaní v nadväzujúcich projektových fázach. Takýmto spôsobom sa postupovalo napríklad pri týchto projektoch v susedných krajinách:

- Nové hlavní nádraží Brno, súťaž vyhlásená Správou železnic a Statutárnim městem Brno,

- Nový Hlavák (resp. Nové hlavní nádraží, Praha), súťažný dialóg vyhlásený Hlavním městem Praha, Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Správou železnic,

- štyri už ukončené súťaže návrhov na terminály VRT (Praha Východ, Roudnice nad Labem, Jihlava, Hranice na Moravě) a jedna v príprave (Terminál Kořenice - Bečváry), vyhlasovateľom je Správa železnic,

- stanica Budapest Nyugati.

Vážený pán minister, domnievame sa, že aj vzhľadom na vyššie uvedené, je naďalej priestor na prehodnotenie zvoleného postupu v prospech metódy verejného obstarávania, ktorá bude viesť k získaniu a realizácii architektonického návrhu na úrovni zodpovedajúcej vysokému spoločenskému významu zamýšľaných investícií. Slovenská komora architektov je pripravená spolupracovať na výbere vhodného modelu verejného obstarávania priorizujúceho kvalitatívne parametre a poskytnúť odbornú pomoc a poradenstvo každému subjektu, ktorý sa rozhodne pre prípravu a realizáciu súťaže návrhov, vrátane projektov modernizácie železničnej infraštruktúry na Slovensku. Veríme, že architektúra má potenciál byť nástrojom pozitívnej transformácie spoločnosti a prostriedkom pre zvyšovanie kvality života v slovenských obciach a mestách. 

Otvorený list SKA Ministrovi dopravy SR na webovej stránke SKA

Vložené
25. október 2024
0
679
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím