IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Vážený pán minister,
Slovenská komora architektov (SKA), stavovská organizácia združujúca autorizovaných architektov a architektky a autorizovaných krajinných architektov a architektky, sa oboznámila s Vašim vyhlásením publikovaným 14. 10. 2024, v ktorom uvádzate, že v Stupave by mala v budúcnosti vzniknúť stanica pre vysokorýchlostné vlaky, s pracovným názvom Bratislava – západ a zároveň Železnice SR pripravujú rekonštrukciu Hlavnej stanica v Bratislave a v krátkom čase by mali vyhlásiť obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie.
Predstavenstvo SKA sa stotožňuje s nutnosťou rozvoja a obnovy železničnej infraštruktúry na Slovensku, vrátane neodkladnej prestavby bratislavskej Hlavnej stanice. Sme však presvedčení, že je dôležité, aby boli takéto strategické rozhodnutia podporené odborne nespochybniteľným analytickým materiálom a transparentným procesom verejného obstarávania, čo zaistí kontinuitu prípravy a výstavby bez zbytočných pochybností, ktoré môžu spôsobiť zdržanie alebo zastavenie projektu.
Metóda verejného obstarávania projektov vo Vašom vyhlásení nebola konkretizovaná, dôrazne však odporúčame pri oboch komunikovaných zámeroch zvoliť procesy obstarávania zamerané na kvalitu samotných návrhov, akými sú súťaže návrhov alebo súťažný dialóg. Tiež odporúčame zapojenie všetkých dotknutých strán a aktérov v rozsahu, v akom si to takéto exponované zadania vyžadujú. Obzvlášť v prípade Hlavnej stanice v Bratislave a jej okolia vyvstáva potreba hlbokej integrácie dopravnej infraštruktúry do živého organizmu mesta v jeho centrálnej zóne.
Pre kontext je potrebné uviesť, že v nedávnej minulosti Hlavné mesto SR Bratislava, v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky a Ministerstvom dopravy SR, pripravovali súťaž návrhov, v ktorej sa uvažovalo s komplexnou obnovou bratislavskej Hlavnej stanice zahŕňajúcej okrem rekonštrukcie samotnej budovy a nástupíšť aj riešenie celej priľahlej mestskej zóny na pozemkoch z väčšej časti vo vlastníctve štátu, z menšej vo vlastníctve Hlavného mesta.
Z prípravných prác na uvedenej súťaži vyplynulo, že jednoduchou obnovou existujúcej budovy Hlavnej stanice nie je možné dosiahnuť uspokojivé riešenie zanedbaného územia, ktoré dlhodobo nespĺňa bežné nároky na centrálnu železničnú stanicu hlavného mesta európskeho štátu ani nároky na kvalitne fungujúcu mestskú štruktúru. Táto nedostatočnosť generuje negatívne spoločenské javy, nebezpečné prostredie v nevyhovujúcom technickom stave a zlý obraz hlavného mesta aj štátu v očiach všetkých užívateľov územia, či už sa jedná o dochádzajúcich pracujúcich, študentov, turistov a ďalších. Komplexnosť témy a potrebného rozsahu riešenia dokumentujú aj výsledky súťaže návrhov na dané územie z roku 2001, verejné odborné diskusie i výstupy mnohých akademických prác.
V európskych krajinách je dobrou praxou, že konkrétna podoba usporiadania územia (urbanizmus) a riešenie spoločensky významných budov, priestranstiev a zariadení (architektúra) sa hľadajú v súťažiach návrhov alebo v súťažných dialógoch, v rámci ktorých súťažia široké odborné tímy zložené najmä z architektov, urbanistov, odborníkov na dopravu, krajinných architektov a ďalších expertov. Z nich odborná porota vyberá na základe vyhodnocovania a vzájomného porovnávania kvality jednotlivých návrhov. Víťazný návrh potom vytvára prísľub optimálneho riešenia zadania pri dopracovaní v nadväzujúcich projektových fázach. Takýmto spôsobom sa postupovalo napríklad pri týchto projektoch v susedných krajinách:
- Nové hlavní nádraží Brno, súťaž vyhlásená Správou železnic a Statutárnim městem Brno,
- Nový Hlavák (resp. Nové hlavní nádraží, Praha), súťažný dialóg vyhlásený Hlavním městem Praha, Dopravním podnikem hl. m. Prahy a Správou železnic,
- štyri už ukončené súťaže návrhov na terminály VRT (Praha Východ, Roudnice nad Labem, Jihlava, Hranice na Moravě) a jedna v príprave (Terminál Kořenice - Bečváry), vyhlasovateľom je Správa železnic,
- stanica Budapest Nyugati.
Vážený pán minister, domnievame sa, že aj vzhľadom na vyššie uvedené, je naďalej priestor na prehodnotenie zvoleného postupu v prospech metódy verejného obstarávania, ktorá bude viesť k získaniu a realizácii architektonického návrhu na úrovni zodpovedajúcej vysokému spoločenskému významu zamýšľaných investícií. Slovenská komora architektov je pripravená spolupracovať na výbere vhodného modelu verejného obstarávania priorizujúceho kvalitatívne parametre a poskytnúť odbornú pomoc a poradenstvo každému subjektu, ktorý sa rozhodne pre prípravu a realizáciu súťaže návrhov, vrátane projektov modernizácie železničnej infraštruktúry na Slovensku. Veríme, že architektúra má potenciál byť nástrojom pozitívnej transformácie spoločnosti a prostriedkom pre zvyšovanie kvality života v slovenských obciach a mestách.
Otvorený list SKA Ministrovi dopravy SR na webovej stránke SKA