Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

3D modelovanie chceme sprístupniť masám

Roz­ho­vor s Pav­lom Sovi­šom, ktorý nám pri­blí­žil nádejný slo­ven­ský pro­jekt Vec­tary.
Tech
Red 128.06.2016
8600+2
3D modelovanie chceme sprístupniť masám

O VEC­TARY sme už písali. Je to sku­točne zaujímavý pro­jekt zo slo­ven­skej dielne, ktorý si zaslúži pozrieť sa naň viac z blízka a práve preto sa na partnerskom webe Startitup (kde nájdete mnoho ďalšieho obsahu o startupoch) poroz­prá­vali s Pav­lom Sovi­šom — CTO spo­loč­nosti (rozhovor moderoval Ľudovít Nastišin).

Ahoj Pavol, skús nám vlastnými slovami zhrnúť, čo je Vectary?

VEC­TARY je plat­forma, kde si môže kto­koľ­vek aj bez pred­chá­dza­jú­cich skú­se­ností vytvo­riť 3D model priamo vo svo­jom inter­ne­to­vom pre­hlia­dači. To, čo nadi­zaj­nuje, je okam­žite pou­ži­teľné do 3D tlače, vo vývoji hier, a podobne. Výni­močné je práve to, že okrem plno­hod­not­ného mode­lo­va­cieho nástroja má každý k dis­po­zí­cii aj galé­riu mode­lov od ostat­ných uží­va­te­ľov, ktoré si môže rovno stiah­nuť alebo modi­fi­ko­vať podľa seba. Na čo sa ešte zame­ria­vame je para­met­rický dizajn, vďaka kto­rému si každý môže vymo­de­lo­vať naprí­klad koleso len tým, že posúva pár sli­de­rov. Takýmto spô­so­bom sprí­stup­ňu­jeme 3D mode­lo­va­nie masám. Všetko fun­guje online, bez inšta­lá­cie a zadarmo.

V našich očiach je to skutočne kvalitný nástroj, ktorý využijú mnohí kreatívci. Ako vás to vôbec napadlo, pustiť sa do niečoho takého komplexného?

Niekto robí jednoduchú appku, vy 3D modelovací softvér, ktorý si vyžaduje pomerne komplexné výpočty.
Pôvodne sme vymys­leli spô­sob, ako fyzicky vyrá­bať veľké modely na domá­cich 3D tla­čiar­ňach o veľ­kosti mik­ro­vlnky. Po pár mesia­coch sme ale zis­tili, že s takým šikov­ným tímom doká­žeme omnoho viac. Napriek tomu to nebolo žiadne spon­tánne roz­hod­nu­tie. Za tým, čo je VEC­TARY teraz, stojí pre­pra­co­vaný biz­nis plán, stovky hodín argu­men­tá­cií a hľa­da­nia tých naj­lep­ších rie­šení.

Neobával si sa konkurencie veľkých softvérov svetových firiem? 3D modelovanie predsa len nie je tá najjednoduchšia oblasť.

Ale áno, tá obava je tu vždy. Obzvlášť, keď člo­vek zo všet­kých strán počúva: “Príde nie­kto s rádovo vyš­šou inves­tí­ciou a pre­val­cuje vás.” My sme sa však zavreli na dva roky do kanclu a tvrdo sme makali v tichosti a vedeli sme, že našou naj­väč­šou výho­dou je, že nie sme ska­me­nelý gigant. Až do decem­bra minu­lého roka o nás nikto neve­del. Ako­náhle sme spus­tili našu pre-rele­ase stránku, mali sme pocit, že vybu­chol inter­net. Za pár hodín sme naz­bie­rali tisíce záu­jem­cov o beta tes­ting a do dneš­ného dňa ich počet neus­tále ras­tie. Veľké soft­vé­rové firmy nás spo­čiatku neb­rali vážne, ale teraz nás pozorne sle­dujú a s nie­kto­rými aj roku­jeme. Svedčí o tom aj fakt, že nás pozvali na pre­stížnu kon­fe­ren­ciu Deve­lo­p3D­Live vo War­wicku, kde nás už čakali ich zástup­co­via. Cel­kovo sa kon­ku­ren­ciu nesna­žíme brať ako niečo zlé, ale ako prí­le­ži­tosť posu­núť náš biz­nis. A mys­lím, že je to vzá­jomné.

Kto všetko stojí za Vectary?

S nápa­dom pri­šiel Michal Koor (CEO), skú­sený prie­my­selný dizaj­nér a pod­ni­ka­teľ. Málo­kto vie, že máme na Slo­ven­sku člo­veka, kto­rého dizajny sa pre­dá­vajú v mili­ó­noch po celom svete. Michal zalo­žil aj FORM­LAB, aktu­álne jedno z naj­väč­ších pro­to­ty­po­vých štú­dií v stred­nej a východ­nej Európe. Dali sme sa dokopy, lebo len nápad a vízia nestačí, treba aj rea­li­zá­ciu. Tam som bol zase skú­se­nejší ja. Avšak bez skve­lých ľudí by sa nám o takomto pro­dukte ani nesní­valo. Z pôvod­ného tímu by som vyz­dvi­hol Milana Gla­diša a Romana Danie­lisa. Cha­lani k nám došli ako úplní juni­ori, ktorí sa za krátky čas vypra­co­vali na pro­duk­tovú a prog­ra­má­tor­skú špičku.

Ako dlho ste na Vectary pracovali, kým bola hotová prvá funkčná verzia?

Prvý interný mode­lo­vací hac­kat­hon pri­šiel asi po 8 mesia­coch vývoja, no porov­ná­vať to s dneš­nou ver­ziou nie je možné. Cel­kovo sa na pro­dukte makalo cez 20 mesia­cov, ale tento pro­ces nebude nikdy hotový. Mož­nosti, kam VEC­TARY posú­vať, sú obrov­ské.

6615
Youtube

Prezraď niečo o VECTARY z pohľadu programátora. Na akom programovacom jazyku fungujete? A čo by mal vedieť taký záujemca o prácu vo VECTARY?

Ak je otáz­kou, aký je náš tech­no­lo­gický stack, tak fun­gu­jeme výhradne na JavaSc­ripte. Či už ide o webovú plat­formu zalo­ženú na mik­ro­ser­vi­soch, alebo o 3D edi­tor, kto­rého engine sme si nakó­dili od piky v čis­tom JavaSc­ripte. Toto nie je také bežné, aj tie naj­po­pu­lár­nej­šie mode­lo­va­cie softy dnes fun­gujú na desiatky rokov sta­rých engi­noch — s tým súvisí aj to, prečo sa tak ťažko ino­vujú.

Jediná požia­davka na nových par­ťá­kov je, aby boli zve­daví. Všetko ostatné vieme naučiť a radi na to aj poskyt­neme pries­tor. Dokonca uva­žu­jeme aj nad ško­lou 3D prog­ra­mo­va­nia, najprv ale musíme zis­tiť, aký by bol o to v komu­nite záu­jem. Tak­tiež stojí za zmienku, že hľa­dáme aj ľudí, čo sa zau­jí­majú o fun­kci­onálne prog­ra­mo­va­nie, čo je rela­tívne neštan­dardné.

Nedá sa neopýtať sa, ako to bolo s financiami. Je to chúlostivá otázka, ale na to, aby ste to dali dokopy určite bolo treba nejaký kapitál, však?

Samoz­rejme, to bola jedna z pod­mie­nok našej spo­lu­práce. Na to, aby sme sa mohli sústre­diť iba na pro­dukt, sme zobrali exter­ných inves­to­rov, nakoľko vyro­biť tak veľký a kom­plexný soft­vér vo vlast­nej réžii nie je ľahké. Finan­ciám na roz­beh vďa­číme Neulogy Ven­tu­res a ďal­ším šty­rom súkrom­ným inves­to­rom.

Mal si aj neprajníkov a tých, čo ťa odhovárali?

Odho­vá­ra­nie až taký prob­lém nebol. Skôr sme sa stre­tá­vali so skep­tikmi. No pri dob­rom tíme, výdrži a možno aj tro­che tvrdo­hla­vosti sa dá dospieť k pozo­ru­hod­nému výsledku.

V čom má VECTARY výhodu oproti ostatným robustným softvérom a pre koho je vlastne určený?

Žiadna inšta­lá­cia, cena 0 eur, je oproti dra­hým etab­lo­va­ným 3D soft­vé­rom doslova na neza­pla­te­nie :) Možno naj­dô­le­ži­tej­šie ale je, že sme mini­ma­li­zo­vali počet fun­kcií a pou­ží­va­nie VEC­TARY by mali zvlá­dať aj menej skú­sení dizaj­néri — kuti­lo­via, makeri, šper­kári zo Sashe, hocikto, kto má chuť vytvo­riť si niečo vlastné — nech je to kera­mická váza, skle­ník v tvare slona, či posta­vička do hry. Práve pre túto cie­ľovú sku­pinu takýto nástroj chý­bal. Nemu­síte byť ani maji­te­ľom 3D tla­čiarne. Vo svete už exis­tuje nespo­četné množ­stvo slu­žieb, kde si svoj model môžete dať vytla­čiť.

Na dru­hej strane pro­fe­si­onáli oce­nia VEC­TARY najmä ako nástroj na vytvá­ra­nie kon­cep­tov. Nevý­hoda súčas­ných CAD nástro­jov, ktoré dizaj­néri väč­ši­nou pou­ží­vajú je, že je to skôr inži­nier­sky nástroj. Musíte mať naozaj pre­mys­lené, čo a ako idete dizaj­no­vať. A z pro­cesu tvorby sa akoby strá­cala kre­a­ti­vita — len tak sa hrať s for­mou bez kon­krét­neho plánu.

Ako sa mu teda teraz darí? U nás aj vo svete.

Odozvy sú zatiaľ skvelé a to sme ofi­ciálne ešte nespus­tili. Aktu­álne sme zahá­jili postupné vypúš­ťa­nie pre prvých desať tisíc nad­šen­cov na čaka­cej lis­tine. Počas nasle­du­jú­cich mesia­cov bude VEC­TARY v uzav­re­tom beta móde, kedy budeme vychy­tá­vať spätnú väzbu a tvrdo pra­co­vať na pro­dukte.

Určite máte nejaké zaujímavé plány do budúcna, vieš nám niečo prezradiť?

Plány do budúc­nosti máme obrov­ské — od otvo­re­ných API, vďaka kto­rým si bude môcť kto­koľ­vek vytvo­riť novú fun­kci­ona­litu, až po pre­po­je­nie s exis­tu­jú­cimi služ­bami na 3D tlač. Je to nikdy nekon­čiaci pro­ces, ale o to zau­jí­ma­vejší. Na rast firmy máme dosta­tok finan­cií. Tento rok chceme zdvoj­ná­so­biť tím na cca 30 — 40 ľudí. Čoskoro tiež otvo­ríme novú pobočku v New Yorku. Mož­nosť odsko­čiť si pra­co­vať na pár týž­dňov za veľkú mláku — to bude super prí­le­ži­tosť aj pre našich ľudí.

Chcel by si ešte niečo dodať?

Chcel by som vyzvať šikov­ných ľudí, aby nás nevá­hali kon­tak­to­vať ohľa­dom spo­lu­práce. Hľa­dáme ich množ­stvo najmä v oblasti 3D mode­lo­va­nia, dizaj­né­rov, javasc­rip­to­vých deve­lo­pe­rov, ale aj ľudí na mar­ke­ting a cus­to­mer ser­vice. Netreba sa báť, ak niečo neo­vlá­date, hľa­dáme ľudí s nad­še­ním a radi vás všetko naučíme. Viac info náj­dete na našom webe vectary.com, alebo nám môžete rovno napí­sať na jobs@vectary.com :)

Zdroj: Staritup

Vložené
28. jún 2016
0
860
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím