Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 23.1.2018 13:33 |
| Koniec | 23.1.2018 13:33 |
| Miesto | Galéria mesta Bratislavy |
| Adresa | Panská 19, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria mesta Bratislavy |
Pracuje s vlastným výrazovým slovníkom symbolov v podobe zvierat, stromov, prameňov, anjelov, ozkvitajúcich ľudí či sakrálnych motívov, využíva druhotne použité materiály s vlastným príbehom: textílie, obrusy, časti odevov, výšivky. Vedome využíva zobrazenia na hranici gýča a denníkové záznamy, ktoré vďaka autenticite vlastného prežívania povyšuje a posúva do nových nadčasových vzťahov a súvislostí, v ktorých sa môžeme nájsť aj my.
Barbora Kožíková-Lichá (1976-2015) má jasne čitateľný rukopis. Študovala maľbu v ateliéri Rudolfa Sikoru na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, no v tvorbe ostala verná poetike, vychádzajúcej z jej senzitívneho vnímania sveta, každodenných životných situácií a rolí, do ktorých sa ako žena, manželka, matka v jednotlivých etapách života dostávala a reflektovala ich. Os jej predčasne ukončenej tvorby tvorí autorská ikonografia, odkazujúca k náboženstvu, mytológii, archetypom, ktoré transformovala do podoby osobného atribútu, symbolu jej prežívania sveta.
Tvorba Barbory Kožíkovej-Lichej žije vlastným životom. V kontexte domácej výtvarnej scény by sme mohli vzdialene hovoriť o príbuznosti poetík s ranými kolážami Kláry Bočkayovej, v otvorenosti výpovedí jej príbehov o ženstve a materstve o analógii s jej generáciou autoriek: Luciou Dovičákovou, Jaroslavou Džuppovou-Sabovou či Andreou Čepiššákovou, vo vrstvení materiálov s Emöke Vargovou. Ako repertoár tvorby jej slúžili ľudia a predmety z bezprostrednej blízkosti – fotografické portréty manžela či dcér; detské hračky, kuchynské, šijacie potreby, vrecká z použitých čajov, obrusy, posteľné obliečky, náboženské obrázky a objekty, osobné poznámky, pohľadnice z ciest, výstrižky z časopisov. Všetko veci s vlastnou históriou a príbehom, ktorých pokračovanie je v autorkinej réžii, realizovanej formou koláže, asambláže, šitia, lepenia, prekrývania, vrstvenia, maľovania, kreslenia, perforovania... Nič okolo seba nepovažovala za zbytočné ani náhodné, všetko jej slúžilo ako kreatívny materiál a nachádzalo svoje miesto v organizovanom chaose, farebnom mikrosvete jej ateliéru a sveta. Vychádzala z pretlaku tvorivosti aj okolností života, do ktorého v roku 2009 vstúpila choroba, s ktorou šesť rokov bojovala. Cez svoje obrazy nás necháva vstúpiť priamo do súkromia, trinástej komnaty svojho vnútra a vzťahov, a to v doslovnom aj prenesenom význame. Opakuje sa v nich téma medziľudských vzťahov, motív hry, radosti zo života aj bolesti, strachu, zraňovania, liečenia, hľadania útechy, naplnenia a znovuzrodenia. Na jednej strane jej tvorba môže vyznievať ako uzavretie sa do vlastného, akéhosi nereálneho až rozprávkového sveta. Na strane druhej je jej prepojenie na konkrétne udalosti života až príliš reálne a autentické, aj preto nadčasové.
Medzi autorskými symbolmi Barbory Kožíkovej-Lichej dominuje archetypálny svet rastlinnej a zvieracej ríše: jelenčeky, labute, ryby, ovečky, vlci, stromy, tiene, okná, sakrálne motívy... Ľudia sa u nej ocitajú v symbióze s prírodou ako prirodzená súčasť jedného celku. Príroda a človek, telesné, materiálne a duchovné je u nej s akousi samozrejmou ľahkosťou prepojené. Jednotlivé symboly jej individuálnej mytológie, s koreňmi v mytológii a náboženstvách, v počiatočnej inklinácii k budhizmu aj zakotveniu v kresťanstve, nesú osobný význam. Niekedy ho odkrýva cez poznámky, inokedy ostáva skrytý – je odrazom vzťahov, uzavretia sa do samoty či naopak pokusov o jej prekonanie. V tvorbe prináša vlastnú cestu hľadania, ktorú vizuálne zaznamenala a zanechala nám autentický ľudský aj umelecký príbeh. Cez svoju skúsenosť pomenovala konkrétne a zároveň univerzálne udalosti života, blízke každému z nás – tie, čo vidieť navonok aj tie, čo sa dejú v našom vnútri. Keďže i tu platí známe exupéryovské – to hlavné je očiam neviditeľné. Alebo ako sama napísala: „Veci všedné sa striedajú s vecami nevšednými.“
Daniela Čarná