IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 30.10.2018 19:00 |
| Koniec | 30.11.2018 19:00 |
| Miesto | ZOYA Gallery |
| Adresa | Ventúrska 1, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | ZOYA Gallery +421 2/2092 2811 info@zoyagallery.sk |
Kurátor: Branislav Štěpánek
Hoci fotografia ľudského tela nemá na Slovensku hlbokú tradíciu (prevládal klasický, najmä ženský akt), súčasní európski umelci jasne ukazujú, že telo poskytuje takmer neobmedzené možnosi umeleckého vyjadrenia, a ako také je dnes oveľa dôležitejšie.
Fotografia tela v digitálnom veku už neslúži ako singulárne znázornenie pre potešenie divákovho oka. Telá sú fotografované, fotografie šírené prostredníctvom sociálnych sietí a reinterpretované v rôznych sociopolitických kontextoch. Z tohto pramení i názov výstavy: ľudské telo vo všetkých jeho formách sa stáva mocným prostriedkom schopným reflektovať náš stále komplikovanejší svet.
Koncepčný rámec výstavy tvoria štyri oporné piliere – tematické kategórie zodpovedajúce ťažiskovým autorským prístupom k fotografii tela. Môžeme si ich názorne predstaviť ako vrcholy kosoštvorca: ľavý vrchol predstavuje telo ako konštrukciu (alebo dekonštrukciu) – vizuálnu, sociálnu, politickú a pod. V protiľahlom roku je zastúpený humanistický, prirodzený prístup k telu. Rovnako sú v protiklade aj kategórie na zvislej osi: Horný vrchol zastupuje vnútorné, osobné telo ako materiálna reprezentácia nehmotného subjektu. Na spodnom vrchole leží telo verejné, telo ako politikum. Transhumánne telo prekračuje pojem humanity v rôznych smeroch. V súčasnom umení má osobitné postavenie a čerpá zo všetkých štyroch vrcholov, v koncepčnom rámci je preto uvedené v strede.
Tie isté kategórie možno nazvať priliehavejšími názvami z hľadiska motívov sledovaných súčasnými umelcami. Konštruované telo sa často zobrazuje vo forme fotografickej sochy, dvoj alebo trojrozmernej, humanistické telo obracia pozornosť k abstraktnému telesnému materiálu, telesným tekutinám a dužinám.
Z hľadiska vizuálneho vyjadrovania používajú umelci pri práci so subjektom tela dva základné prístupy: horúcu a chladnú fotografiu. Terminológia je požičaná z jazzovej hudby. Kým chladná fotografia predstavuje konštruktivistický, intelektuálny prístup a tlmenú vizualitu, horúca fotografia pôsobí spontánne, temperamentne a živo, vytvárajúc silnú emocionálnu odozvu.
Súčasná fotografia je zaujatá prítomnosťou subjektu s jeho podrobnými fyzickými znakmi. Viac než v minulosti skúmajú umelci schopnosť tela niesť svoju pamäť. Typickými znakmi sú vrásky, zranenia či tetovania. Telo už nie je abstraktný bezčasový objekt, ale skutočná, hmatateľná bytosť, ktorá si so sebou prenáša dôsledky svojich rozhodnutí. Naproti tomu chladná vizuálna estetika je iná. Jej korene možno nájsť v deadpan ére, a pred ňou v americkom abstraktnom expresionizme. V porovnaní s modernistickou objektívnou fotografiou kde fotografickým objektom bola často obnažená žena, súčasný prístup je oveľa vyrovnanejší čo do rodu. Účelom fotografického obrazu už nie je vytvoriť esteticky príjemný obraz pre (mužský) pohľad, ale nachádzať nepatrný, efemérny obsah obdobným spôsobom, ako trojrozmerná socha. ‚Chladní‘ umelci úmyselne odstraňujú subjektivitu z diela, zbavujú ho výstrednosti, výrazovosti a emocionálne nabitých prvkov, čím umožnia divákovi obrátiť pozornosť na seba, scitlivieť a premietať vlastné pocity do vnímania umeleckého diela. Môže to znieť paradoxne, že socha, ktorá je i na fotografii pevným objektom, dokáže vskutku sprostredkovať hlboké emócie alebo sociopolitický výklad.
Umenie vždy odzrkadľuje dobu, v ktorej bolo vytvorené. Čo teda hovoria dnešné sebaironické, ako keby menej vážne, a niekedy dokonca humorné zobrazenia ľudského tela o súčasnej spoločnosti? Nachádzame sa v stave trvalej sociálnej obavy? Trpíme krízou morálnych hodnôt? Vyjadruje snáď umenie jednoduchú túžbu po tolerancii? Alebo je prejavom neustále sa zvyšujúcej miery osobných a politických slobôd?