Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
6. december 2016
0
154

Daktylo-Skopia

Daktyloskopia (gr. daktylos - prst, skopeo - pozerať) je termín, ktorý označuje náuku o obrazcoch papilárnych línií na vnútornej strane článku prstov. Odtlačok prstu, t.j. vzorec línií, je individualizačným prvkom každého človeka. Je dôkazom dotyku. Usvedčujúcim znakom prítomnosti. Corpus delicti (lat. corpus - telo, delictum - porušenie). Chápem corpus - telo a jeho vtlačenie do materiálu alebo dotyk s predmetmi ako dôkaz kontaktu so svetom. Dokonca ako prejav túžby zmocňovať sa vecí, zanechávať na nich svoje odkazy. Aký by bol svet bez našej prítomnosti?
Začiatok6.12.2016
18:00
Koniec15.1.2017
18:00
MiestoCampus Gallery, PK 7 (areál TUKE)
AdresaPark Komenského 7,
Košice,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktCampus Gallery
campus.gallery@tuke.sk

Kliknutím prstu zisťujem ako dopadli voľby na Barme, cez sociálnu sieť pozdravíme všetkých 548 "priateľov" mávajúc im z vytvoreného gif-ka, ťažba zafíru v Kambodži sa zvýšila v súvislosti s rastúcim predajom Smartphonov, z telefonátu z kolegom s hrôzou zisťujeme že svet existuje aj po tom, čo som zrušil konto na Twetteri, za fenomenologické heslo: "späť k veciam samým" som dostal na Facebooku 47 lajkov, zaspávam pri ASMR videu ktoré odhaľuje, že nová forma materiálového fetišizmu je sluchovo výrazne podmanivá....

Výstava Daktylo-skopia je výberom študentských prác, ktoré vznikli v roku 2016 v rámci rôznych ateliérov (Ateliér priestorových komunikácií +, Ateliér Laboratórium fotografie, Ateliér S+M+L_XL – Kov a šperk a Ateliér IN) na VŠVU v Bratislave. Diela boli vytvorené pod pedagogickým vedením a tematizovali rôzne zadania. Napriek tomu je možné vysledovať spoločné východiská. V pozadí diel sa otvárajú otázky tematizujúce súčasné podoby reflexie vecí, hľadania vzťahov medzi realitou a ilúziou, skutočnosťou a simuláciou. Mémom a génom. Agónia reálneho, relativizovanie pravdy, simulakrálna podoba vecí rezignujúca na svoj predobraz v skutočnosti.

Etymologický základ slova daktyloskopia v sebe obsahuje videnie i hmat. Pohľad i pohladenie. Prepojenie chápem ako tematickú metaforu výstavy. Vizuálnymi prostriedkami reflektovať celostnú skúsenosť s (materiálnym) svetom a zároveň poukázať na čoraz intenzívnejší sklon k dematerializácií. Sú nové technológie možnosťou nahliadnutia za náš zmyslový svet? Vo fenomenologickej filozofiije videnie i viditeľno ako aj hmatateľné a dotýkajúce sa komplexom jednotného tela, na ktorého základe sme "vo svete", zažívame tento svet ako niečo, čo sa nás (do)týka. Výstava Daktylo-skopia hľadá význam práve tejto medzery medzi prstom (dotykom, odtlačkom) a pohľadom (gr. skopos - ten kto sa díva, pozoruje).

Každá z autoriek / každý za autorov vytvárajú svoje dielo nezávisle od prezentovanej výstavy. Práce vznikajú v rámci ateliérových zadaní na VŠVU a koncepcia výstavného projektu sa až následne, na základe zvoleného výberu, snaží hľadať spoločné východiská a asociačné prepojenia. Práca Nikoly Balberčákovej je reflexiou hmatového zmyslu človeka, jeho antropologických východísk až po aktuálne formy, kde sa dotykový display stáva styčnou plochou nášho kontaktu so svetom. Počítačová myš je pästným klinom súčasnosti. Leontína Berková sa zaoberá úlohou fotografie ako média, ktoré reflektuje nielen realitu, ale aj samé seba. Vidím teda zviditeľňujem. Realita neexistuje ak nie je zaznamenávaná. Fotografické gesto sa mení a oko priložené k hľadáčiku nahradzuje "ohmatávajúce videnie". V inštalácií Simony Gottierovej sa autorka "očisťuje" od socio-kultúrnych stereotypov a bežné predmety pretvára množením taktilných podnetov. Fantazijné je tu sugerované na základe banálneho, fyzický dotyk a použitý materiál vytrháva predmet jeho prirodzeného prostredia. Erik Janeček sa zaoberá možnosťami zázraku v dnešnom svete. Forma kolážovanej video-eseje približuje, prostredníctvom prisvojených fragmentov obrazov, fascináciu hraničnými formami vnímania, vzťah medzi reálnym a nadprirodzeným. Sú aj nové technológie prostriedkom dosiahnutia transcendencie? Denis Kozerawski zaznamenáva obraz obrazu, virtuálna prehliadka sa prepája so skutočnosťou. Prechádzka múzeom a prechod bránou je vstupom do imaginárneho priestoru ktorý je desivo podobný skutočnosti. Hraničnými vzťahmi poznania, ilúzie a reality sa venuje vo svojich prácach Juraj Mydla. Potreba hľadania vyváženosti vo svete nerovnováhy, spomalenia, zintenzívnenia vnemu v čase rýchlych viskóznych informácií, je podmienená vlastným záujmom o reflexívne poznanie sveta. Sme však ešte schopný odlíšiť objektívne od subjektívneho? Máme ešte možnosť a ochotu venovať čas zmysluplným a konštruktívnym rozhodnutiam? Čo sa stane "usvedčujúci dôkazom" našej prítomnosti vo svete, ktorého dnešná podoba sa tak dynamicky zmenila od tej včerajšej?
Ján Kralovič

DAKTYLO-SKOPIA
Campus Gallery, PK 7 (areál TUKE)
vernisáž: 6. 12 2016 o 18:00
výstava: 7.12 2016 - 15. 01 2017
autorky/autori: Nikola Balberčáková, Leontína Berková, Simona Gottierová, Erik Janeček, Denis Kozerawski, Juraj Mydla
kurátori: Ján Kralovič, Jaroslav Kyša

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím