Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Diana Cencer Garafová: Breaking (b)it – Spontánne narušenie symetrie

Samostatná výstava maliarky Diany Cencer Garafovej skúma vzťah reality a modelu.
Kalendárium
Red 421.02.2018
1520+0
Začiatok21.2.2018
18:00
Koniec11.3.2018
18:00
MiestoMedium
AdresaHviezdoslavovo nám. 18,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktMedium
+421 2/5942 8570
medium@vsvu.sk

autorka: Diana Cencer Garafová
kurátorka: Zora Rusinová
vernisáž: 21.2.2018 o 18:00hod
trvanie výstavy: 22.2. - 11.3.2018
Galéria MEDIUM small

Projekt Breaking (b)it Diany Cencer Garafovej má tak trocha záhadný názov, ktorý sa viaže na výskum a úvahy o možnostiach poznania v jej teoretickej doktorandskej práci. Jej téma bola inšpirovaná otázkami o povahe sveta, ako ich rieši fyzika a jej interpretačné modely skúmania vesmíru, teda toho, či a ako je svet poznateľný. Breaking je odvodené od Symmetry breaking, teda narušenie symetrie. A prečo ide v tejto súvislosti o „narušenie symetrie“, ktoré rezonuje aj v názve? Garafovú zaujímajú totiž najmä spontánne procesy narúšania tejto symetrie ako pravidelného usporiadania. Podľa súčasných vedeckých teórií sa totiž  takéto procesy zdajú byť najdôležitejšími pre vznik života, pretože „možnosť našej existencie spočíva v nedokonalosti prírody, nie v dokonalosti prírodných zákonov a práve narušenia symetrie umožňujú, že sa nám vesmír prejavuje v nekonečnej rozmanitosti zložitých stavov, avšak so zachovaním určitej symetrie – teda je zložitý a jednoduchý zároveň.“ A čo znamená v názve ono „(b)it“? Poznanie je založené na informácii. Tu sa Garafová odvoláva na ideu Johna Wheelera „It from bit“, ktorá popisuje svet zložený z informácií, a ktorá následne ovplyvnila i ďalších fyzikov. Tieto otázky vyústili v oboch častiach do skúmania vzťahu it a bit – teda na jednej strane idea / nápad / informácia, na strane druhej hmota / tvar / forma. Premietli sa aj do jej výstavného projektu, kde  skúma vzťah reality a modelu a vytvára zmenšeniny inštalácií (možných i nemožných) umiestnené v modeloch existujúcich bratislavských galérií v mierke 1:10. Viaceré modely ukrývajú vo svojom vnútri mini inštalácie založené na optickej ilúzii. Projekt pre Galériu Medium pritom nie je prvý, ale nadväzuje na predchádzajúce verejné prezentácie diel, ktoré už zrealizovala. Tentoraz sú ale modely výstavných priestorov v galérii navŕšené v asymetrickom architektonickom vežovitom útvare jeden na druhom a prezentované tak, že niektoré z modelov sú divákovmu pohľadu dostupné priamo, niektoré však vidí iba sprostredkovane – pomocou kamery, ktorá sa neprestajne pohybuje po vertikálnej osi od podlahy po strop, zastavuje sa a niekoľko sekúnd, sníma pohľad vždy do určitého konkrétneho modelu výstavného priestoru s vloženou optickou ilúziou.

Tento pohľad je priamo premietaný v inej časti miestnosti, a tak umožňuje divákovi nazrieť aj do modelov, ktoré sú vysoko nad jeho hlavou. Garafovej modely výstavných miestností sú analógiami teoretických interpretačných modelov poznávania sveta. Sme obeťami týchto modelov, ktoré realitu nesprostredkúvajú takú aká je, ale len akú si myslíme, že je? Respektíve nesprostredkúvajú nám tieto modely vždy len určitý zorný uhol pohľadu? Aj v teoretickej fyzike sú totiž  skúmané javy izolované od reality, pretože prebiehajú v umelo vytvorených podmienkach, ktoré v „skutočnosti“ neexistujú – podobne ako autorkine predstavy stelesnené v materiálových modeloch. Dôležité nie je to čo vidíme, ale ako to interpretujeme. A to je práve aj priestor výtvarného umenia, kde má divák rozhodujúce postavenie pri interpretácii diela – rozšifrovaní jeho znakov, dekódovaní správy, zasadení do kontextu, pochopenia jeho zmyslu, atď. Ako konštatuje autorka vo svojej dizertačnej práci, úplné poznanie reality nie je možné, pretože ju nedokážeme pozorovať bez toho, aby sme boli jej súčasťou, a každá snaha o objektivitu je vopred márna, pretože subjektívny zážitok je spojený s každým naším pozorovaním.

Výstava Breaking (b)it je dizertačný projekt ukončujúci doktorandské štúdium Diany Cencer Garafovej na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Katedre maliarstva u prof. Daniela Fischera, akad. mal.

 

Mapa podujatia

Vložené
21. február 2018
0
152
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím