IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 2.11.2018 15:00 |
| Koniec | 30.11.2018 16:00 |
| Miesto | Veľvyslanectvo slovinskej republiky |
| Adresa | Ventúrska 267/5, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Veľvyslanectvo slovinskej republiky |
Autori: Georgs Avetisjans (LV), Boris Beja (SLO), Eva Križaj (SLO), Aleksandra Nowysz (PL), Špela Škulj (SLO), Boglárka Éva Zellei (HU)
Kurátor: Dejan Sluga
Rôzne svety začali ako iniciatíva organizácie Photon v Ľubľane s cieľom povzbudiť, ohodnotiť a propagovať mladú, začínajúcu a ešte neuznávanú generáciu umelcov a fotografov. Za účasti medzinárodne uznávaných odborníkov súťaž podporuje motívy kreatívnej rozmanitosti, odlišnosti a kritického myslenia. Je otvorená umelcom do 35 rokov, ktorí žijú a pracujú v oblasti strednej a východnej Európy alebo ktorí z tohto regiónu pochádzajú, ale žijú a pracujú v zahraničí.
Každý rok vyberá porota 10 umelcov, ktorých práce sú vystavené na záverečnej výstave a z ktorých traja získajú ocenenie. „Finálny výber poroty ponúka nové vizuálne prístupy mladej generácie umelcov, ktorí kreatívne skúmajú svoje životné prostredia. Všetkých desať projektov prezentuje často prehliadanú krásu každodennosti a priestorov, ktoré obývame, a umelci v každom z projektov zdôrazňujú dôležitosť ľudskej potreby niekam patriť. Čo výhercov odlíšilo od iných účastníkov súťaže, je ich prekvapivá výstižnosť pri zdieľaní konceptu či myšlienky, ako aj schopnosť poskytnúť silnú vizuálnu prezentáciu svojich prác.”
Na Mesiaci fotografie v Bratislave sú vystavené prvé tri ocenené projekty zo súťaže Rôzne svety spolu s dielami troch slovinských fotografov, sa dostali do finálneho výberu. Všetky projekty sú vo svojej podstate konceptuálne a zdôrazňujú silu estetiky a krásu snímky. Na treťom mieste rebríčka sa umiestnil projekt Boglárky Évy Zellei, ktorej práce skúmajú prítomnosť spirituality a náboženstva na sociálnej aj osobnej úrovni. Zinscenované scény krstu v rôznorodých náboženských priestoroch prinášajú nový pohľad na prostredie náboženského uctievania. Druhé miesto získal Georgs Avetisjans s projektom Rodná krajina, ktorý prezentuje interaktívny a viacvrstevný naratív rozprávajúci o malej dedinskej komunite Kaltene v Lotyšsku – s neuveriteľným citom v ňom kombinuje minulosť a prítomnosť dediny. Iný pohľad na dejiny, pamäť a zmeny, ktorým podlieha naše okolie a životný priestor, sú zahrnuté v práci víťazky Aleksandry Nowysz, ktorá zobrazila takmer snovú atmosféru záhradných pozemkov v Poľsku. Tieto pozostatky priemyselnej éry, ktoré odkazujú na utopickú víziu ideálneho mesta, teraz fungujú ako alternatívne priestory a v Aleksandriných prácach sú zobrazené s neuveriteľným zmyslom pre krásu.
Dve slovinské fotografky, Eva Križaj a Špela Škulj, sa obe pohrali s vizuálnou manipuláciou reality v rámci okolitej krajiny. V projekte Binokulárne videnie Eva Križaj skúma vnímanie hĺbky a priestoru experimentovaním so zrkadlom, zatiaľ čo Špela Škulj využíva prederavené fotografie v svetelných škatuľkách, aby posilnila myšlienku neustáleho pohybu a dvojakosti svetla. Iný prístup k priestoru zvolil tretí slovinský fotograf Boris Beja, ktorý na fotografiách série Medzipriestor zachytáva samého seba a používa svoje reálne životné skúsenosti na vysporiadanie sa s otázkami vzájomného pochopenia a komunikácie medzi utečencami a dobrovoľníkmi v utečeneckom tábore.
Medzinárodná porota v roku 2017 pozostávala z nasledujúcich členov: Michaela Bosáková (Photon – Centrum súčasnej fotografie, Viedeň), Branko Lenart (fotograf a bývalý profesor na Vysokej škole umenia a dizajnu a na Univerzite aplikovanej vedy Joanneum v Grazi), Jean-Luc Soret (kurátor, Maison de la Photographie, Paríž) a Anja Zver (Kino Šiška Centrum urbánnej kultúry, Ľubľana).
Výherca dostane možnosť predstaviť svoje diela na nezávislej výstave (zvyčajne v Galérii Photon) s produkčnou hodnotou 1 000 €. Po prvej prehliadke v Ľubľane putuje výstava na iné partnerské podujatia a akcie. Vydáva sa katalóg prác všetkých vybraných umelcov, ktorý sprevádza výstavu a ktorý sa distribuuje na rôznych kultúrnych podujatiach v regióne.