Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Gerhardt Braun Slovakia k.s.

Pivničné kobky

Drobného 27
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Reynaers systems spol. s r.o.

Prievozská 2/ A
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

MINIMAL / MAXIMAL – kovanie v minimalistickom dizajne

Material & Technology s.r.o. – M&T (výrobca)
Material & Technology s.r.o. – M&T (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Povrchové temperovanie betónového jadra

Princíp temperovania betónového jadra spočíva...

REHAU s.r.o. (výrobca)
REHAU s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
29. jún 2020
0
46

Generácia 909,76 - Výstava, pojem, interpretácia

Výstava tématického výberu známych prác Majerníka, Mudrocha, Kostku či Nevana, vizuálne spracovaná Janom Čumlivskim.
Začiatok26.6.2020
10:00
Koniec10.1.2021
19:00
MiestoEsterházyho palác
AdresaNámestie Ľudovíta Štúra 33/4,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktBc. Klára Hudáková
Klara.Hudakova@sng.sk

Výstavný projekt Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia odkazuje na pojem, ktorý etabloval Karol Vaculík a kurátori národnej galérie začiatkom 60. rokov 20. storočia veľkou výstavou Generácia 1909. Svedomie doby (1964). Názov vychádzal z aritmetického priemeru rokov narodenia autorov, ktorých kurátori do skupiny zaradili. Ich príslušnosť však odôvodňovali nielen biograficky, ale snažili sa nájsť aj iné spoločné črty a spojenia.

Generácia 909,76
Generácia 909,76
Karol Vaculík a Ľudmila Peterajová na výstave Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.
Karol Vaculík a Ľudmila Peterajová na výstave Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.Archív SNG

Iniciatíva Karola Vaculíka sledovala hneď niekoľko cieľov: vrátiť do dejín umenia tvorbu generácie, ktorej diela nie celkom konvenovali estetike socialistického realizmu; aktívne zasiahnuť do budovania príbehu dejín slovenského umenia novým „izmom“ a zhodnotiť akvizície do galerijných zbierok. Tak vznikol pojem, ktorý Vaculík postavil na roveň výtvarnej moderny. Výstava Generácia 1909. Svedomie doby bola zároveň prvým galerijným blockbusterom s výpravným katalógom a komunikačnou stratégiou. Je dokladom meniacej sa spoločenskej situácie, keď sa spoločnosť spamätávala z ostrého kurzu, peňažnej reformy, kritiky kultu osobnosti a smerovala k obrode „pražskej jari“.

Vernisáž výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.
Vernisáž výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.Archív SNG
Inštalácia výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.
Inštalácia výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.Archív SNG

Výstavný projekt Generácia 909,76 v roku 2020 preveruje umeleckohistorický pojem, jeho obsah a vznik tým, že posilňuje kultúrno-historickú interpretáciu a kontext jeho čítania, podľa čoho sa riadi aj členenie výstavy a výber tém. V jednotlivých miestnostiach si pripomenieme kontext obdobia 60. rokov a tiež čo znamenal v dejinách domáceho umenia; historickú výstavu Generácia 1909. Svedomie doby, ktorá mala štatút dlhodobej výstavy, spôsob jej inštalácie, dobový vizuál a diela typické pre danú dobu. Predstavíme osobnosti Karola Vaculíka, autora koncepcie, a Ľudmily Peterajovej, kurátorky výstavy z roku 1964. Na výstave reflektujeme aj rozšírenie (moderného) diapazónu motívov a námetov, ktoré patrili k častým identifikátorom umenia protagonistov G 909. Najčastejšími boli figurálne kompozície, zátišia obohatené o vrstvu druhého možného čítania alebo o motív krajiny, ktorý sa posunul do symbolickej podoby.

Inštalácia výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.
Inštalácia výstavy Generácia 1909. Svedomie doby. 1963.Archív SNG
Cyprián Majerník: Autoportrét. 1932.
Cyprián Majerník: Autoportrét. 1932.Slovenská národná galéria

Takpovediac spolutvorcom tejto druhej vlny moderny bolo mestské prostredie – aj v Bratislave sa etablovala umelecká bohéma, aj keď so značným vývinovým oneskorením oproti iným európskym krajinám. Kultúrne milieu je na výstave sprítomnené nielen v portrétoch a autoportrétoch protagonistov, ale aj vo fyzickej pripomienke atmosféry kaviarní v materiáloch zo zbierok úžitkového umenia.

Ján Mudroch: Speváci. Okolo 1944.
Ján Mudroch: Speváci. Okolo 1944. Slovenská národná galéria
Ján Želibský: Pastorale. 1941.
Ján Želibský: Pastorale. 1941. Slovenská národná galéria

Záverečná bodka je venovaná pilierom G 909, tvorbe „veľkej trojky“ Majerník – Mudroch – Kostka. Práve Vaculíkov koncept umožnil ich umeleckohistorické spojenie, ktoré testujeme spoločným vystavením s vedomím, že s výnimkou zviazanosti v mladosti sú odlišné nielen ich ďalšie osudy, ale aj umelecké smerovanie – to poukazuje skôr na roztvorenie nožníc širšej koncepcie, než na jej podporu a ukotvenie.

Ladislav Čemický: Autoportrét. 1940.
Ladislav Čemický: Autoportrét. 1940.Slovenská národná galéria
Ján Mudroch: Zavraždený básnik. 1939. Slovenská národná galéria
Ján Mudroch: Zavraždený básnik. 1939. Slovenská národná galériaSlovenská národná galéria

Ako dodatok pripájame výber zdanlivo netypických prác predstaviteľov G 909, ktoré prinášajú nielen iný pohľad na ich dielo, ale aj výstižne poukazujú na akademickú strnulosť prezentácie diela G 909, ktorá sa fixovala do podoby vychodených koľají sociálnych tém (svedomie doby), čiernych kontúr a temnej atmosféry. Vyrástla tak generácia teoretikov, ktorá týchto maliarov inak nepoznala.
Projekt Generácia 909,76 je muzeologická výstava, ktorá okrem umeleckých diel a ich príbehov poukazuje na kontext, politiku a stratégie inštitúcie a jej moc nad umeleckohistorickým príbehom. Z hľadiska výstavného plánu Slovenskej národnej galérie patrí do skupiny výstavných projektov ako 60 rokov otvorené (2008) alebo Uchovávanie sveta (2015).

Alexandra Homoľová a Alexandra Kusá
kurátorky výstavy

František Studený: Tlstý a chudý údenáč. 1957.
František Studený: Tlstý a chudý údenáč. 1957.Slovenská národná galéria
Cyprián Majerník: Kaviarenská spoločnosť. 1941 – 1942.
Cyprián Majerník: Kaviarenská spoločnosť. 1941 – 1942.Slovenská národná galéria

Výber z autorov: Jakub Bauernfreund, Štefan Bednár, Ladislav Čemický, František Draškovič, Bedrich Hoffstädter, Jozef Kostka, František Kudláč, Július Lőrincz, Cyprián Majerník, Peter Matejka, Dezider Milly, Ján Mudroch, Július Nemčík, Andrej Nemeš, Eugen Nevan, František Studený, Július Szabó, Ester Šimerová-Martinčeková, Ján Želibský a ďalší.
Vizuálne spracovanie výstavy grafického dizajnéra Jana Čumlivského je kombináciou progresívnej typografickej úpravy pôvodného vizuálu výstavy Generácia 1909. Svedomie doby z roku 1964 s výtvarným materiálom predstaviteľov G 909. V rovnakom duchu je spracovaný aj katalóg s kurátorskými textami Alexandry Kusej a Alexandry Homoľovej, ktorý k výstave vychádza.

Peter Matejka: Pred zrkadlom. 1942.
Peter Matejka: Pred zrkadlom. 1942.Slovenská národná galéria
Julie Horová: Kľačiace torzo. Okolo 1934 – 1935.
Julie Horová: Kľačiace torzo. Okolo 1934 – 1935.Slovenská národná galéria

Sprievodný program výstavy

Štvrtok 2. 7. | 18.00
Kurátorský výklad: Generácia 909,76
Kurátorky Alexandra Kusá a Alexandra Homoľová v prvom kurátorskom výklade predstavia aktuálny výstavný projekt SNG Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia.
Počet návštevníkov je limitovaný. Rezervácia nutná: www.sng.sk.

Esterházyho palác, 3. poschodie
Vstupné: 4 € / 2 €

Nedeľa 12. 7. | 16.00 – 18.00
Zoom: Ladislav Vychodil – Červený mak
Zoom: Ester Šimerová-Martinčeková ­– Koláž – Kompozícia II.
Nový formát krátkych výkladov priblíži vybrané diela v kontexte výstav LV100. Ladislav Vychodil a scéna 20. storočia a Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia. Zastaviť sa môžete kedykoľvek v uvedenom čase.

Esterházyho palác, 2. a 3. poschodie
Vstup voľný

Nedeľa 26. 7. | 16.00 – 18.00
Zoom: Ladislav Vychodil – Optimistická tragédia
Zoom: Cyprián Majerník – Utečenci
Nový formát krátkych výkladov priblíži vybrané diela v kontexte výstav LV100. Ladislav Vychodil a scéna 20. storočia a Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia. Zastaviť sa môžete kedykoľvek v uvedenom čase.

Esterházyho palác, 2. a 3. poschodie
Vstup voľný

Nedeľa 9. 8. | 16.00 – 18.00
Zoom: Ladislav Vychodil – Zlodejka z mesta Londýna
Zoom: Zolo Palugyay – Parížska kaviareň
Nový formát krátkych výkladov priblíži vybrané diela v kontexte výstav LV100. Ladislav Vychodil a scéna 20. storočia a Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia. Zastaviť sa môžete kedykoľvek v uvedenom čase.

Esterházyho palác, 2. a 3. poschodie
Vstup voľný

Štvrtok 20. 8. | 18.00
Kurátorský výklad: Generácia 909,76
Kurátorky Alexandra Kusá a Alexandra Homoľová pokračujú v predstavovaní projektu Generácia 909,76. Výstava, pojem, interpretácia.
Počet návštevníkov je limitovaný. Rezervácia nutná: www.sng.sk.

Esterházyho palác, 3. poschodie
Vstupné: 4 € / 2 €

Informácie o ďalších programoch budú zverejnené v programových bulletinoch a na www.sng.sk.

Ján Cifra: Bratislavské motívy. Dopité. 1957.
Ján Cifra: Bratislavské motívy. Dopité. 1957.Slovenská národná galéria
Inštalácia výstavy (Alexandra Kusá – kurátorka výstavy).
Inštalácia výstavy (Alexandra Kusá – kurátorka výstavy). Juraj Starovecký, SNG
Alojz Riškovič: Plagát k výstave Generácia 1909 – Svedomie doby. 1963.
Alojz Riškovič: Plagát k výstave Generácia 1909 – Svedomie doby. 1963.Slovenská národná galéria
Generácia 909,76
Generácia 909,76
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím