Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 29.5.2015 17:00 |
| Koniec | 2.8.2015 18:00 |
| Miesto | Tatranská galéria Poprad |
| Adresa | Hviezdoslavova 12, Poprad, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Anna Ondrušeková - kurátorka +421 917 843 187 tatragaleria@tatragaleria.sk |
Názov výstavy: Ján a Boris Kudlička: Priestor – krajina otca, javisko syna
Kurátorská koncepcia: Anna Ondrušeková
Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 12
Hudobný hosť: Peter Machajdík
Vernisáž: 29. 5. 2015 o 17. 00
Termín výstavy: 29. 5. 2015 ˗ 2. 8. 2015
Tatranská galéria otvára výnimočný multimediálny projekt, špeciálne realizovaný pre priestor Elektrárne TG, venovaný niekoľkým žánrom umenia : výtvarné umenie, scénografia, hudba, divadlo, film, fotografia. Zjednocujúcimi osobnosťami tohto projektu sú umelci – otec a syn Ján a Boris Kudličkovci.
Profesor Ján Kudlička pochádza z Ružomberka, kde pôsobí dodnes. Študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, spočiatku v ateliéri všeobecnej prípravy u prof. Ladislava Čemického (1966 – 1968), neskôr v ateliéri figurálnej kompozície a krajiny u prof. Jána Želibského (1968 – 1972). Po štúdiu sa zameriava na pedagogickú činnosť v Ružomberku a vlastnú tvorbu v ateliéri v Liptovskom Mikuláši, kde spoznáva viacero významných osobností slovenského umeleckého života ˗ Ester Martinčekovú-Šimerovú, jej manžela fotografa Martina Martinčeka ale aj Ľudovíta Fullu. Jeho pracovný priestor nie je zameraný len na Slovensko a súčasťou jeho inšpirácií sú aj Česko, Kanada alebo Egypt. Profesúru ukončil v roku 2012 na Akadémii sztuk pieknych vo Varšave.
Emotívny účinok umelec dosiahol obrazovou kompozíciou elementárnych tvarov (bodov, perforovaných otvorov, línií a čiar) . Cykly tvorby: Z môjho herbára, Pamäť krajiny, Zrkadlo krajiny.) Vizuálne štruktúry spríbuzňuje s hudobnými štruktúrami, a tak vytvára svoje „Krajinopartitúry“, svet/priestor jeho perforovaných miniznakov základných geometrických tvarov, zoradených do prísnej, avšak esteticky účinnej kompozície.
Výnimočnými opusmi tvorby Jána Kudličku sú Madony a Piety, ktorých symbolika a emotívny účinok je zdôraznený práve autentickým tvaroslovím a rukopisom autora. Spoločným znakom obidvoch tém je typická jednoduchosť , strohosť, jemnosť a ladnosť tvarov, farieb, zdôrazňujúca čistotu a pokoru.
Okrem spomínaných obrazových cyklov tvorby sa na tejto výstave predstaví aj aktuálnymi fotografiami z roku 2015. Tie Ján Kudlička zhotovil pri poslednej návšteve New Yorku. Fotografoval výklady – novodobé portály do duše súčasného konzumného človeka. Výklady, ktoré odzrkadľujú lesk aj biedu našej súčasnosti. Fotozábery sú provokujúce a v tvorbe Jána Kudličku niečo úplne nové.
Boris Kudlička pochádza rovnako ako jeho otec z Ružomberka. Študoval na Vysokej škole múzických umení v Bratislave na Katedre scénického a kostýmového výtvarníctva Divadelnej fakulty. Po škole začína spoluprácu s Teatr Wielki – Opera Narodowa vo Varšave. Spolupracuje s viacerými režisérmi – Mariuszom Trelińskim, Keithom Warnerom alebo Dalom Duisingom a inscenáciách pre svetové operné scény. Profesionálne sa venuje aj vytváraniu dekorácií do filmov alebo výstavnému designu. Po návrhu Poľského pavilónu pre Expo 2010 v Shanghai v spolupráci s WWAArchitects sa stáva o rok neskôr partnerom v tomto architektonickom štúdiu vo Varšave.
Hviezdy svetovej opery, najslávnejší sólisti i režiséri vyslovili scénografickým kreáciám Borisa Kudličku vysoké uznanie.
Účasť na svetovom Pražskom Quadriennále scénografickej tvorby v Prahe je snom a želaním každého scénografa. Boris Kudlička po získaní zlatej medaily na Pražskom Quadrienále v roku 2007 bol vymenovaný za generálneho komisára Pražského Quadrienále 2011, jeho umeleckému majstrovstvu sa tak nemohlo dostať vyššieho a objektívnejšieho ocenenia.
Výstava dvoch generácií autorov Jána a Borisa Kudličku, otca a syna, prezentuje ich pohľad na priestor prevedený dvoma rozdielnymi formami – maľbou a scénografiou. Jánovu poetickú sémantiku, meditatívny podtón a esenciálnu citlivosť krajiny dopĺňa Borisova veľkolepá jednoduchosť divadelných scén.