IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 26.4.2018 18:00 |
| Koniec | 27.5.2018 18:00 |
| Miesto | Dom umenia Bratislava |
| Adresa | Nám. SNP 12, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Dom umenia Bratislava +421 2 2047 1504 info@domumeniabratislava.sk |
Výstava Pozostatky v bratislavskom Dome umenia predstavuje výber diel Jána Triašku z rovnomenného voľného cyklu malieb vznikajúceho od roku 2016. Vo svojich obrazoch autor hľadá pozostatky estetiky minulosti v súčasnosti, keď sa vytrácajú duchovné hodnoty a nahrádzajú ich hodnoty materiálne, silnejúca militantnosť, dehumanizácia a extrémistické názory.
Ján Triaška mixuje citáty z obrazov starých majstrov s popkultúrnymi odkazmi, čím vytvára nové a nečakané spojenia. Na jeho maľbách nie je výrazný iba kontrast farieb či tvarov, ale aj obsahový protiklad umelého a živého, človeka a prírody, vojny a slobody.
Na rozmerných plátnach sa v dynamických kompozíciách stretávajú fragmenty barokových anjelikov s banálnymi predmetmi (pneumatikami, počítačmi, zvyškami jedál) reprezentujúcimi súčasnú konzumnú spoločnosť. Ruky sa lačno načahujú po lákavých zbraniach, symbolizujúcich archetypálnu ľudskú túžbu po boji, dobývaní a podmanení si prírody, nerastných surovín, ale aj majetku a slobody ostatných ľudí. Krehkosť a komplexnosť motýľov, hmyzu a vegetácie koliduje s mrazivo efektívnou jednoduchosťou dizajnu zbraní a bujarou farebnosťou klamlivých reklám na lepší život. Naša schopnosť vnímania estetiky minulých storočí, jej foriem i obsahov sa vytráca. Čo nám teda ešte ostalo?
Na výstave môžete premiérovo zhliadnuť aj obraz, na ktorom s Jánom Triaškom spolupracovali traja výrazní slovenskí výtvarníci – Ivan Csudai, Erik Binder a Matej Fabian. Každý z nich svojským spôsobom uchopil v dejinách umenia obľúbený biblický námet Salomé s hlavou Jána Krstiteľa.
Symbolickým úvodným a záverečným pozdravom pre návštevníkov výstavy sú dve monumentálne site-specific nástenné maľby s motívmi ľudských rúk. V použitých známych gestách sa spája vizualita sveta umenia s populárnou kultúrou a aktuálnou spoločensko-politickou situáciou.
Omar Mirza
Ján Triaška (*1977 Nový Sad, Srbsko) študoval v rokoch 1996 – 1999 maľbu na Akadémii umenia v Novom Sade. V roku 2003 absolvoval magisterské štúdium na Katedre maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, kde v roku 2007 obhájil doktorát a v roku 2017 sa habilitoval. Pôsobí ako vedúci Katedry maľby na Fakulte výtvarných umení Akadémie umení v Banskej Bystrici. Žije a pracuje v Bratislave.