Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 16.10.2017 19:00 |
| Koniec | 1.11.2017 19:00 |
| Miesto | Flatgallery |
| Adresa | Baštová 1, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | Flatgallery +421 904 820 576 andrejaros@gmail.com |
Názov výstavy je odvodený od nedávno vydanej autorkinej monografie ČERNÉ ROKY, v ktorej sú zachytené, snímky formou foto denníka, doplnené aj o poznámky z temného obdobia nasledujúcom po krátkej epoche Pražskej Jari. Ide najmä o dve záverečné dekády socialistickej epochy, teda konkrétne o normalizačné 70. a 80. roky minulého storočia. V súvislosti s konceptom výstavy vo Flatgallery a s prihliadnutím na tématické spomienkové uchopenie pri príležitosti 40. výročia podpísania Charty 77, som vyselektoval čiernobiele snímky so spomínaného dusivého a ťaživého obdobia. Aj samotný výber fotografií je zameraný na mapovanie sociálneho ovzdušia a z toho vyplývajúcich komplikovaných osobných vzťahov danej doby. Na druhej strane je aj akoby akousi osobnou psychologickou sondou do života jedinca, pohybujúceho sa takmer na okraji spoločnosti. Autorka sa vždy pohybovala v extrémoch. Mnoho času trávila v podnikoch, pracovala na nočné zmeny v tlačiarni, striedala kvanta milencov a mileniek, fotila v pololegálnych gay kluboch, popritom učila češtinu Kubánsku a Vietnamskú komunitu, zároveň sa pohybovala vo vysokých umeleckých kruhoch. Veľmi dobre poznala českú fotografickú elitu na čele s doktorkou Fárovou, so sestrami Válovými a Karlem Vacou, s ktorými sa stretávala aj vďaka svojmu otcovi – akademickému maliarovi a členovi umeleckej skupiny Trasa 58. V Japonsku fotila pre známe svetové značky ako napríklad Comme des Garçons alebo Pasha. A potom nasledovalo ďalšie ťažké obdobie. V čiernobielej všednosti komunizmu drzo prekračovala hranice západných krajín, ako aj bezduché stereotypy spoločenského a osobného života. Asi najsilnejšou stránkou autorky je jej „neviditeľnosť“ a mimikrálna schopnosť splynúť s okolitým prostredím. A práve vďaka tejto jedinečnej schopnosti snímané objekty strácajú všetky zábrany a nechávajú sa zachytiť v prirodzených polohách bez akýchkoľvek vyumelkovaných póz či postojov. Navyše silná intuícia a emotívna spolupatričnosť dovolila autorke zachytiť bezprostrednú každodennú atmosféru tej ktorej marginalizovanej skupiny zacielenej v hľadáčiku objektívu. Fotky tak môžu svojím spôsobom pôsobiť možno trochu divne, nejedná sa však o žiadnu cieľavedomú manieru, ale o rutinnú činnosť fotografa zachytiť prítomnosť a prežívanie rôznych životných situácii v kruhu svojich blízkych priateľov a známych. Snímky sú tak citlivým a veľmi presným priblížením charakteru tej doby, zachytávajúce pulz života bez akejkoľvek patiny alebo fabulácie.
- Andrej Jaroš, kurátor
Libuše Jarcovjáková (* 1952) je súčasná česká fotografka a stredoškolská pedagogička. V súčasnej dobe vyučuje na Vyššej odbornej škole grafickej v Hellichovej ulici v Prahe. Vyštudovala Strednú priemyselnú školu grafickú, potom sa niekoľko krát neúspešne hlásila na Filmovú a televíznu fakultu Akadémie múzických umění v Prahe. Nakoniec bola prijatá na FAMU v roku 1977, pričom v roku 1982 školu úspešne ukoncila. Štyri roky pracovala v hĺbkotlačovej tlačiarni na pražskom Smíchove, kde vytvorila svoj prvý zásadnejší dokumentárny súbor fotiek. Na konci 70. rokov odcestovala na rezidenčný - tvorivý pobyt do Japonska, ktorý potom ešte neskôr dvakrát absolvovala. Dlhodobo dokumentovala rómsku a vietnamskú komunitu v Československu a taktiež aj pražský T-Klub, zameraný na homosexuálnu menšinu. Po roku 1985 sa legálne vysťahovala do Západného Berlína, ubytovala sa v tureckej štvrti Kreuzberg a prvé roky si na život privyrábala pomocnými prácami. Po návratu do Česka začala učiť fotografiu na Strednej priemyselnej škole grafickej v Hellichovej ulici v Prahe, kde pôsobí dodnes.