Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
22. január 2018
0
253

Ľudovít Bránsky - Metamorfózy Trenčína a krajiny

Ľudovít Bránsky patril v prvej polovici 20. storočia medzi významných predstaviteľov kultúry, ktorí aktívne rozvíjali výtvarné umenie v Trenčíne.
Začiatok25.1.2018
17:00
Koniec4.3.2018
17:00
MiestoGaléria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne
AdresaPalackého 27 ,
Trenčín,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne
032 / 743 68 58
info@gmab.sk

Svojimi umeleckými a organizačnými aktivitami pomáhal formovať  aj mladú, neskôr významnú generačnú vlnu trenčianskych výtvarných umelcov (R. Moško, S. Abel, J. Fizel...). Bol  veľmi činorodý a vo svojej výtvarnej tvorbe mimoriadne produktívny, aj keď do roku 1956 sa jej venoval len popri zamestnaní. Často vystavoval už ako mladý umelec. Prvú výstavu mal v Trenčíne v roku 1942, keď mal 24 rokov. Ako 28 ročný na samostatnej výstave v hoteli Tatra v Trenčíne vystavil už  64 obrazov predovšetkým z rodnej Bošáce a Trenčína. Verejnosť mohla jeho diela vidieť naposledy pred tridsiatimi rokmi, keď Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne v kurátorskej koncepcii  PhDr. D. Loviškovej pripravila  súbornú  výstavu  k jeho    nedožitým 70. narodeninám.

Ľudovít Bránsky bol všestranným autorom, maľoval krajiny, portréty, zátišia, kytice. Venoval sa olejomaľbe, grafike, kresbe, akvarelu i pastelu. Svoje kresby často koloroval. Spolu s pastelom a akvarelom ich používal predovšetkým pri svojej figurálnej tvorbe, ktorou sa zaoberal najmä v tvorivých začiatkoch po absolvovaní štúdií v rokoch 1944-46: Madona, 1944; Portrét muža s bradou, 1945; Chlapec, 1945; Muž s fajkou, 1946 (majetok GMAB v Trenčíne). Tieto portrétne a figurálne motívy, podobne ako krajinomaľby sa vyznačujú veľkou mierou spontánnosti a  zaujatej subjektívno-emocionálnej farebnosti. V grafike využíval predovšetkým techniku drevorezu (v roku 1957 vydal Vlastivedný  krúžok Okresného múzea v Trenčíne cyklus čiernobielych grafík Trenčín v drevorytoch Ľuda Bránskeho). Aj jeho zátišia a kytice vynikajú farebnou i tvarovou dynamikou  a dodnes si nachádzajú svojich priaznivcov.

Ale Ľudovít Bránsky sa venoval predovšetkým krajinomaľbe. V nej dominovala uvoľnenosť a spontánnosť, v súznení s tvarovo i farebne expresívnym, pastóznym  maliarskym prejavom. Aj popri častých premenách  farebného ladenia, zostalo Bránskeho impresionisticky podfarbené realistické dielo poetickou metamorfózou prírody.

Na jeho maliarskych potulkách ho zaujali svojrázne lokality Slovenska- Horná Nitra, Bánovská dolina, Ždiar i Horehronie. Tiež Považie,  rodná Bošáca a jej blízke okolie: Zimná krajina v Bošáci, 1945; Zima v Chocholnej, 1956 (majetok GMAB v Trenčíne), Považie II. 1950-1955 (majetok SNG v Bratislave). Celoživotne ho inšpiroval malebný Trenčín, jeho dominanty, jeho scenérie: Trenčín – námestie v zime, 1950 – 1955; Zo starého Trenčína, 1956; Trenčín - zimný motív, 1957 (majetok GMAB v Trenčíne). Akoby sa previazanosť s krajinou, v ktorej vyrastal a žil, pre autora stala prvou a najobdivovanejšou múzou. Nelákali ho však typické lokality, dávno stvárnené na mnohoraký spôsob. Snažil sa zachytiť svojrázny kolorit  trenčianskych mestských uličiek a skrytých zákutí. Priťahovali ho najmä zimné motívy a zimná poetika, ktorá mu umožňovala zobraziť staré známe miesta v novej, nečakanej podobe. Niekedy akoby sa námety uňho prepájali a vidiecka krajina sa pretavila do mestských motívov, aby tak vniesla prírodné krásy do priestoru, ktorý formoval človek. Aj D. Lovišková v katalógu o Ľ. Bránskom (vydanom k rovnomennej výstave ešte v roku 1988) vyslovila myšlienky, ktoré zostávajú pravdivé a aktuálne dodnes: „Tvorba a život akademického maliara Ľudovíta Bránskeho sú trvalo späté najmä s Trenčínom a jeho okolím. Umelec v mnohorakých modifikáciách zvýrazňuje  a fixuje svojráznosť okolitých prírodných zákutí a tichých dedinských zátiší, ktoré neohurujú atraktívnosťou námetu, ale skôr bezprostrednosťou a presvedčivosťou jeho pretlmočenia. S rovnakým zaujatím však autor zachytáva aj krásu a jedinečnosť historickej architektúry Trenčína, aby vytvoril vzácnu umeleckú kroniku, ktorá nám približuje kolorit a atmosféru starobylého Trenčína v minulosti, z ktorého sa už vytratili mnohé pôsobivé, zaujímavé detaily a celky. A v tomto fixovaní premenlivého, pripomínaní zabudnutého a už neexistujúceho spočíva i jedna z podstatných vlastností a hodnôt Bránskeho umeleckého prejavu.

Maľby Ľudovíta Bránskeho v sebe nesú reminiscencie na našu vlastnú minulosť.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím