IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 25.1.2018 17:00 |
| Koniec | 4.3.2018 17:00 |
| Miesto | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne |
| Adresa | Palackého 27 , Trenčín, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne 032 / 743 68 58 info@gmab.sk |
Svojimi umeleckými a organizačnými aktivitami pomáhal formovať aj mladú, neskôr významnú generačnú vlnu trenčianskych výtvarných umelcov (R. Moško, S. Abel, J. Fizel...). Bol veľmi činorodý a vo svojej výtvarnej tvorbe mimoriadne produktívny, aj keď do roku 1956 sa jej venoval len popri zamestnaní. Často vystavoval už ako mladý umelec. Prvú výstavu mal v Trenčíne v roku 1942, keď mal 24 rokov. Ako 28 ročný na samostatnej výstave v hoteli Tatra v Trenčíne vystavil už 64 obrazov predovšetkým z rodnej Bošáce a Trenčína. Verejnosť mohla jeho diela vidieť naposledy pred tridsiatimi rokmi, keď Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne v kurátorskej koncepcii PhDr. D. Loviškovej pripravila súbornú výstavu k jeho nedožitým 70. narodeninám.
Ľudovít Bránsky bol všestranným autorom, maľoval krajiny, portréty, zátišia, kytice. Venoval sa olejomaľbe, grafike, kresbe, akvarelu i pastelu. Svoje kresby často koloroval. Spolu s pastelom a akvarelom ich používal predovšetkým pri svojej figurálnej tvorbe, ktorou sa zaoberal najmä v tvorivých začiatkoch po absolvovaní štúdií v rokoch 1944-46: Madona, 1944; Portrét muža s bradou, 1945; Chlapec, 1945; Muž s fajkou, 1946 (majetok GMAB v Trenčíne). Tieto portrétne a figurálne motívy, podobne ako krajinomaľby sa vyznačujú veľkou mierou spontánnosti a zaujatej subjektívno-emocionálnej farebnosti. V grafike využíval predovšetkým techniku drevorezu (v roku 1957 vydal Vlastivedný krúžok Okresného múzea v Trenčíne cyklus čiernobielych grafík Trenčín v drevorytoch Ľuda Bránskeho). Aj jeho zátišia a kytice vynikajú farebnou i tvarovou dynamikou a dodnes si nachádzajú svojich priaznivcov.
Ale Ľudovít Bránsky sa venoval predovšetkým krajinomaľbe. V nej dominovala uvoľnenosť a spontánnosť, v súznení s tvarovo i farebne expresívnym, pastóznym maliarskym prejavom. Aj popri častých premenách farebného ladenia, zostalo Bránskeho impresionisticky podfarbené realistické dielo poetickou metamorfózou prírody.
Na jeho maliarskych potulkách ho zaujali svojrázne lokality Slovenska- Horná Nitra, Bánovská dolina, Ždiar i Horehronie. Tiež Považie, rodná Bošáca a jej blízke okolie: Zimná krajina v Bošáci, 1945; Zima v Chocholnej, 1956 (majetok GMAB v Trenčíne), Považie II. 1950-1955 (majetok SNG v Bratislave). Celoživotne ho inšpiroval malebný Trenčín, jeho dominanty, jeho scenérie: Trenčín – námestie v zime, 1950 – 1955; Zo starého Trenčína, 1956; Trenčín - zimný motív, 1957 (majetok GMAB v Trenčíne). Akoby sa previazanosť s krajinou, v ktorej vyrastal a žil, pre autora stala prvou a najobdivovanejšou múzou. Nelákali ho však typické lokality, dávno stvárnené na mnohoraký spôsob. Snažil sa zachytiť svojrázny kolorit trenčianskych mestských uličiek a skrytých zákutí. Priťahovali ho najmä zimné motívy a zimná poetika, ktorá mu umožňovala zobraziť staré známe miesta v novej, nečakanej podobe. Niekedy akoby sa námety uňho prepájali a vidiecka krajina sa pretavila do mestských motívov, aby tak vniesla prírodné krásy do priestoru, ktorý formoval človek. Aj D. Lovišková v katalógu o Ľ. Bránskom (vydanom k rovnomennej výstave ešte v roku 1988) vyslovila myšlienky, ktoré zostávajú pravdivé a aktuálne dodnes: „Tvorba a život akademického maliara Ľudovíta Bránskeho sú trvalo späté najmä s Trenčínom a jeho okolím. Umelec v mnohorakých modifikáciách zvýrazňuje a fixuje svojráznosť okolitých prírodných zákutí a tichých dedinských zátiší, ktoré neohurujú atraktívnosťou námetu, ale skôr bezprostrednosťou a presvedčivosťou jeho pretlmočenia. S rovnakým zaujatím však autor zachytáva aj krásu a jedinečnosť historickej architektúry Trenčína, aby vytvoril vzácnu umeleckú kroniku, ktorá nám približuje kolorit a atmosféru starobylého Trenčína v minulosti, z ktorého sa už vytratili mnohé pôsobivé, zaujímavé detaily a celky. A v tomto fixovaní premenlivého, pripomínaní zabudnutého a už neexistujúceho spočíva i jedna z podstatných vlastností a hodnôt Bránskeho umeleckého prejavu.
Maľby Ľudovíta Bránskeho v sebe nesú reminiscencie na našu vlastnú minulosť.