Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
22. január 2018
0
239

Marián Sučanský - Nepokoj v duši

Pripomenutie nedožitej osemdesiatky maliara Mariána Sučanského (nar. 11. 2. 1938) má za cieľ rýchlo zabúdajúcej verejnosti pripomenúť tvorbu tohto talentovaného maliara.
Začiatok25.1.2018
17:00
Koniec4.3.2018
17:00
MiestoGaléria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne
AdresaPalackého 27,
Trenčín,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne
032 / 743 68 58
info@gmab.sk

Jeho predčasným odchodom  (1996) stratila  relatívne bohatá paleta trenčianskeho výtvarného spektra neopakovateľný zdroj  maliarskej tvorby, vyznačujúcej sa poctivou robotou a významovou nasýtenosťou. Sučanský je žiak Matejkov a Mudrochov,  maliar  novej figuratívnosti, svoj tvorivý rozmach potvrdzuje  robustnými postavami, ktoré nás svojím mlčaním v skutočnosti  oslovujú a krajinomaľbou, v ktorej objavuje nové spôsoby výtvarného stvárnenia najmä mestských dominánt, akými sú dodnes Trenčiansky hrad a Synagóga. Sučanského figurálne kompozície  pripomínajú pokojné rozhovory pútnikov, ich čakanie na niekoho, kto však neprichádza. Jeho postavy ako keby sa vrátili do východiskového bodu svojej existencie, alebo zastali na poslednej zastávke života. Prítmie jeho obrazov je presvetlené nostalgickým svetlom, priťahujúcim nočné motýle maliarových samôt. Môžeme v ňom dokonca hľadať maliarovu víziu vlastnej budúcnosti, skrytej  v prítmí jeho  obrazov. Vyhýba sa polopatistickej ilustrácii, hľadá a nachádza atmosféru, do ktorej vloží svoj obdiv, či úžas. Jeho vnútorný nepokoj sa premieta i do jeho  výtvarného prejavu, zanechá v ňom výrazné stopy, podobné  stopám horolezca v snehu. Pozorovateľ z nich (a v nich) si môže prečítať príbeh Sučanského generácie,  ktorá si v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch vydobýjala priestor pre svoj  pohľad na dobu a život. Vtedy  trojica Mikuška-Struhárik-Sučanský patrila medzi stálice výtvarného života na Považí. Sučanského expresívnosť a studená farebnosť sa stala kontrastným prvkom k Mikuškovej výtvarnej lyrike a kvetnatej oslave života Struhárikových plastík. Ale aj Sučanský v tejto téme nájde svoje miesto. Kytice a zátišia v jeho komornej tvorbe dodnes nestratili svoje vône i svoje osamelé ticho. V podloží jeho maliarskeho talentu bol  dostatok  nevyťažených pokladov, ktoré , žiaľ, maliar  nestihol rozdať. Môžeme však  konštatovať, že viacerým svojim žiakom  v niekdajšej Ľudovej škole umenia, dnešnej  ZUŠ-ke, (Lubina, Minárik, Vavro, Vydrnák a i.) ich očividne ponúkol, a to so sebe vlastnou pokorou. V závere svojho nedlhého života Sučanský opúšťa expresívne predpolie svojich figurálnych kompozícií. Uvedomuje si totiž svoju situáciu, preto svoje druhé - posledné - výtvarné obdobie zasvätil krajinomaľbe. Obklopil  sa  živlami ticha  a samoty vôd, aby nám na ich hladine zanechal svoj nenamaľovaný autoportrét.

 

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím