Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Začiatok | 25.1.2018 17:00 |
Koniec | 4.3.2018 17:00 |
Miesto | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne |
Adresa | Palackého 27, Trenčín, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne 032 / 743 68 58 info@gmab.sk |
Jeho predčasným odchodom (1996) stratila relatívne bohatá paleta trenčianskeho výtvarného spektra neopakovateľný zdroj maliarskej tvorby, vyznačujúcej sa poctivou robotou a významovou nasýtenosťou. Sučanský je žiak Matejkov a Mudrochov, maliar novej figuratívnosti, svoj tvorivý rozmach potvrdzuje robustnými postavami, ktoré nás svojím mlčaním v skutočnosti oslovujú a krajinomaľbou, v ktorej objavuje nové spôsoby výtvarného stvárnenia najmä mestských dominánt, akými sú dodnes Trenčiansky hrad a Synagóga. Sučanského figurálne kompozície pripomínajú pokojné rozhovory pútnikov, ich čakanie na niekoho, kto však neprichádza. Jeho postavy ako keby sa vrátili do východiskového bodu svojej existencie, alebo zastali na poslednej zastávke života. Prítmie jeho obrazov je presvetlené nostalgickým svetlom, priťahujúcim nočné motýle maliarových samôt. Môžeme v ňom dokonca hľadať maliarovu víziu vlastnej budúcnosti, skrytej v prítmí jeho obrazov. Vyhýba sa polopatistickej ilustrácii, hľadá a nachádza atmosféru, do ktorej vloží svoj obdiv, či úžas. Jeho vnútorný nepokoj sa premieta i do jeho výtvarného prejavu, zanechá v ňom výrazné stopy, podobné stopám horolezca v snehu. Pozorovateľ z nich (a v nich) si môže prečítať príbeh Sučanského generácie, ktorá si v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch vydobýjala priestor pre svoj pohľad na dobu a život. Vtedy trojica Mikuška-Struhárik-Sučanský patrila medzi stálice výtvarného života na Považí. Sučanského expresívnosť a studená farebnosť sa stala kontrastným prvkom k Mikuškovej výtvarnej lyrike a kvetnatej oslave života Struhárikových plastík. Ale aj Sučanský v tejto téme nájde svoje miesto. Kytice a zátišia v jeho komornej tvorbe dodnes nestratili svoje vône i svoje osamelé ticho. V podloží jeho maliarskeho talentu bol dostatok nevyťažených pokladov, ktoré , žiaľ, maliar nestihol rozdať. Môžeme však konštatovať, že viacerým svojim žiakom v niekdajšej Ľudovej škole umenia, dnešnej ZUŠ-ke, (Lubina, Minárik, Vavro, Vydrnák a i.) ich očividne ponúkol, a to so sebe vlastnou pokorou. V závere svojho nedlhého života Sučanský opúšťa expresívne predpolie svojich figurálnych kompozícií. Uvedomuje si totiž svoju situáciu, preto svoje druhé - posledné - výtvarné obdobie zasvätil krajinomaľbe. Obklopil sa živlami ticha a samoty vôd, aby nám na ich hladine zanechal svoj nenamaľovaný autoportrét.