Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Nalezinec 01

Galéria MEDIUM Vás srdečne pozýva na zahájenie celoročného výstavného projektu NALEZINEC.
Kalendárium
Red 415.01.2019
810+0
Začiatok15.1.2019
18:00
Koniec20.12.2019
18:00
MiestoGaléria Medium / Medium Gallery
AdresaHviezdoslavovo námestie 18,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Medium / Medium Gallery
02/594 285 70
medium@vsvu.sk

NALEZINEC
autor: Ján Šipöcz
trvanie výstavy: 16. 1. - 20. 12. 2019
vernisáž výstavy: 15. 1. 2019 o 18:00hod
veľkosť výstavného priestoru: specific

Ján Šipöcz: Nalezinec sú fotograficky zachytené nájdené predmety, ktoré nie sú stratené, skôr len nepovšimnuté, vnímané ako nepotrebné, odmietnuté. K projektu ma inšpirovalo pár nájdených predmetov odložených na poličke. Dali by sa definovať ako ľudský výrobok, zdeformovaný prírodnými silami do tvaru evokujúceho, že predmet je prírodého pôvodu. Zatiaľ len začínam a sám neviem ako a kam sa projekt presne vyvinie.

Jana Kapelová: Je pre teba v projekte dôležitý moment prírodného zásahu. Zaujíma ťa transformácia objektu do inej podoby?

JŠ: Nemusí to tak byť vždy. Čo sa týka predmetov, tak si chcem zachovať "náleznú slobodu". Často a rád využívam chôdzu ako najprirodzenejší spôsob presunu. Pozorujem okolie. Nachádzanie predmetov je pri pozornom vnímaní prirodzené. Zámerom bolo vytvoriť fotografický rituál, ktorý podporuje kontinuálny proces tvorby. Pravidelne prispievať po jednej fotografii v dlhšom časovom horizonte. Nachádzať, fotografovať, tlačiť a priebežne vystavovať nájdené predmety.

JK: Tvoj projekt sa mi spája s pojmom “špina” tak ako ho definuje britská antropologička Mary Douglas: „hmota, ktorá je tam, kde byť nemá“. Ak premiestnime nájdený predmet na biele pozadie, nasvietime, “zestetizujeme” - mení sa tým jeho význam a hodnota?

JŠ: Podľa tejto definície je svet veľmi špinavý. Vyberám predmety, ktoré v sebe majú pre mňa pridanú hodnotu. Okolím zostávajú nepovšimnuté, sú vnímané ako špina. Práve prenesením na biele pozadie, na stenu galérie, ich zhodnocujem, ponúkam divákom. Objekty by nemali byť odpadom, ale mali by mať v sebe niečo naviac. Akýsi ďalší odkaz. Metaforu.

JK: Zaujalo ma rozhodnutie pomenovať projekt podľa talianskych renesančných nálezincov - ústavov pre odložené nechcené deti. Paralela medzi zbavovaním sa zodpovednosti, buď z dôvodu spoločenskej neprípustnosti alebo ekonomickej nemožnosti.

JŠ: Názov Nalezinec som si prepožičal spontánne. Ide o nalezené - nájdené predmety. Až neskôr som si uvedomil súvislosti. Opustené predmety, siroty. Nalezinec - jedna z prvých renesančných stavieb. Renesancia - obroda a znovuzrodenie. Vyhadzovanie nepotrebných predmetov je charakteristické pre súčasnú spoločnosť spotreby, kedy sa zbavujeme vecí, ešte predtým ako im reálne vyprší životnosť či funkčnosť. Projektom získavajú nafotené predmety druhú šancu, nový zmysel existencie.

JK: Prečo tvoje rozhodnutie vrstviť fotografie na seba, znemožniť náhodnému divákovi vidieť celý projekt?

JŠ: Pri inštalácii som čerpal inšpiráciu v plagátoch vrstvených na výlepných plochách - betónových valcoch vo verejnom priestore, kde sú prelepované upútavky na najrôznejšie eventy. Podobne plánujem lepiť fotografie "nalezincov" vo formáte A3 priamo na stenu galérie a následne v týždňových intervaloch prelepovať. Náhodný divák bude mať možnosť uvidieť len fragment, naopak ten pravidelný bude sledovať vývoj výstavy priebežne.

Mapa podujatia

Vložené
15. január 2019
0
81
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím