Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Teplo zvuku / Slabosť Zeme

Múzeum kultúry Maďarov na Slovensku pozýva na výstavu Cséfalvay Andrása a Martin Piačeka: Teplo zvuku / Slabosť Zeme.
Kalendárium
Red 407.11.2017
950+0
Začiatok7.11.2017
18:00
Koniec28.1.2018
18:00
MiestoMúzeum kultúry Maďarov na Slovensku SNM
AdresaŽižkova 18 ,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktMúzeum kultúry Maďarov na Slovensku SNM
02/5720 7211
mkms@snm.sk

Kurátor: Csanda Máté

Teplý zvuk, slabá zem. Konfrontácia a dialogicita dvoch priestorových inštalácií. Zem ako planéta, ako kozmos v kozme, zem ako pôda, ako hmota. Jemná sebairónia, poetika banality – a decentne inteligentný pátos. Snaha hovoriť o veľkých (neuchopiteľne veľkých) veciach a súvislostiach života, a to z dvoch diametrálne odlišných perspektív. Súmerateľnosť svetov, svetonáhľadov, jazykov. Túžba pochopiť textúru vzťahov a spojitostí medzi konečným a nekonečným. Medzi súcnom a per se „tragickým“ ľudským subjektom, ktorý je vrhnutý do tela – a ktorého svet je bytostne perspektivistický, časom aj priestorom ohraničený. Subjektom, ktorý je a ostáva v zovretí horizontu.

Sochárska intervencia Martina Piačeka má citeľne osobný rozmer: môžeme ju čítat aj ako akýsi autoportrét. Dominantným významotvorným prvkom inštalácie je pritom dlhý čierny gumený pás. Táto sterilná, beztvárna hmota, predurčená na pravidelný transport rôznych tovarov, sa pred našimi očami odhaluje vo svojej bezprostrednej nahosti a zraniteľnosti. Meandrujúci (miestami pružný, miestami ochabnutý) pruh – so svojmi hrbolmi, vlnami, záhybmi, vzostupmi a pádmi –  nám môže evokovať tok života, zároveň akúsi (principiálne nekonečnú) časovú os, ale aj neustále zápasenie matérie (subjektu) s konvenciami, núdzami a nátlakmi sociálnej reality, s fiziologickými procesmi (dozrievanie, starnutie, „bytie-k-smrti“), ale aj so svojou neodmyslitelnou telesnostou. Pekné, vznešené, niekedy priam heroické oblúky sa striedajú s chabými, ťažkopádnymi riasami a nábermi.

Inštalácia je pritom presiaknutá subtílnou metaforikou časovosti, fragmentácie a pominuteľnosti. Vidíme rôzne formy, šifry, štádiá, koniec koncov rôzne artikulácie postupného rozkladu a krízy integrity, celistvosti. Ako keby tu všetko smerovalo k rozpúštaniu sa, k strate formy (alebo naopak, k stuhnutiu). V tomto kontexte môžeme čítat aj motív parohu, tento zvláštne plávajúci nános, zároveň signatúra mužskosti (ktorý v sebe, skrz svoju materialitu, rozvetvenosť skrýva aj akúsi indexikalitu starnutia). K premyslenej textúre metafor patrí aj kopec (mohyla?) obylia, resp. sekera „zabudnutá“ v kopčeku jacmena. Podobne, ako v prípade továreňského pásu, aj tu sa tažko hovorí o jadre, o, substancialite, o celistvosti. Jedná sa o akúsi akumuláciu drobných semiačok. Kopček nám každopádne núka rôzne konotácie (jačmenné zrná ako zdroj energie, očistené a v suchu uložené obylie ako produkt práce, odkaz na cyklickosť prírody, záloha, investícia do budúcnosti, sýpka ako civilizačný „výdobytok“, zároveň ako nádej a garant budúcnosti, archaický prototyp banky; no  taktiež nám evokuje akúsi zemitosť, blízkosť k zemi – k zemi, z ktorej koniec koncov pochádza aj ropa, hmota, z ktorej sa vyrába syntetický kaučuk, hlavná ingrediencia rozmerného čierneho pásu). Sekera, nonšalantne zaseknutá v kopčeku obylia tomuto gestu pridáva ironický šmrnc. Podobnou (aj keď este silnejšou a vrstevnatejšou) iróniu sa vyznačuje „posledný“ moment – akýsi záverečný, par excellence mužskýstatement – inštalácie, ktorý sa nachádza na konci (?) čierneho pásu: v banálnom geste cikania do kaluže sa istým spôsobom vraciame k figurácií rozkladu, k roztrúseniu a rozpusteniu sa, ku zmývaniu hraníc medzi subjektom a okolitou prírodou. Zároveň sme svedkami akejsi poézie prchavosti –  z bubliniek moču sa na niekoľko sekúnd vytvárajú drobné, trblietavé, rýchlo miznúce útvary, ostrovčeky a útesy (doposiaľ neocenené výtvory bytostného sochára) – akýsi mikrokozmos každodennej banality, vrhnutosti do tela, pričom k poetickému rozmeru tejto svojskej „performancie“ (ktorá nám zďaleka môže pripomínať i prácu Brucea Naumana Self-Portrait as a Fountain) prispieva aj jemný a repetitívny bzukot okolitých cykád.

Videoinštalácia Andrása Cséfalvaya (v citeľnej nadväznosti na autorové práce z posledných rokov) sa zaoberá veľkými (filozofiykými tradíciami inšpirovanými) otázkami bytia. Napriek subtílnej mlčanlivosti, ktorou sa rétorika práce vyznačuje, sa pred nami vynára textúra ťažko uchopitelných abstrakcií a teorémov. V konceptuálnom ohnisku práce stoja ontologické, epistemologické – a v konečnom dôsledku estetické a hermeneutické – otázky a úvahy. Na tematicko-naratívnej rovine je hlavným aktérom fyzik, teoretik, vynálezca (a dvoran) Galileo Galilei (1564-1642) – resp. jeho známy zvončekový experiment, ktorý bol koncipovaný ako demonštrácia a dôkaz principiality gravitačného zrýchlenia. Galileov experiment pri tom stojí na začiatku jednej mohutnej tradície – predstavuje nám zrod experimentálnej a analitickej vedy (vedy, korá je hlboko v koreňoch taktiež  akýmsi meta-jazykom so špecifickou syntaxou – lingvistickým fenoménom, ktorý je odjakživa spätý s rôznymi premisami, túžbami a očakávaniami, mocenskými štruktúrami, hodnotovými horizontmi atď.). Cséfalvayho video hovorí o kolízií, o kontraste – a zároveň o (ne)súmerateľnosti – dvoch svetov, dvoch chápaní, dvoch registrov spoznania a zmýšlania – na jednej strane bádame sterilné, umelo vykonštruované ideálne priestory, kulisy a scenérie modelového svetu, ktorý nám slúži ako akýsi referenčný rámec, resp. „inkubátor“ exaktného spoznania a analytického prístupu. Na „druhej“ strane sme svedkami materiálneho svetu, svetu každodennej reality – reality, ktorá je plná kontingencií, nezhôd, nezrovnalostí, náhod, neintegrovateľných zvyškov, nečakaných zvratov, vedľajších, sprevádzajúcich fenoménov atď.

Parafrazujúc Galileovu otázku, sa môžeme pýtať, či sa svet naozaj dá popísať jazykom kruhov a trojuholníkov. A ak áno, čo sa tým získa – a naopak, čo sa tým z nášho spoznania vytratí? V pred-telesnom a pred-perspektivistickom svete (svete = v jazyku) trojuholníkov, kruhov a iných svetotvorných formúl a vzťahov totiž nejestvuje priestor pre fenomény, ktoré nás robia tým, čím sme. V Galileovom racionálne usporiadanom – a v rámci svojich hraníc prefektne fungujúcom – architektúre zmýšlania nemá význam hovoriť o metaforách, alúziach, o náhodných, nečakaných, nepredvídaných fenoménoch, o haptických, taktilných kvalitách, o vôni, o teplote (zvuku) a o slabosti (zeme). Tatiež, ako hravý cvengot zvončekov (a všetky možné asociáce, ktoré v nás vyvoláva) existuje len tu, na pôde subjektivity, mimo výsostnej oblasti čistej a formalizovanej racionality. Podobne ako samotný pojem fall (pád ako fyzicky fenomém, pád ako zlyhanie, ako ústup, zároveň fall ako jeseň) so všetkými svojimi jemnými sémantickými vrstvami a podtónmi – je pochopiteľný – a pouzitelný – len a len v tomto našom imanentnom (konečnom, ohraničenom, perspektivisticky predurčenom a podmienenom) svete...

Mapa podujatia

Vložené
7. november 2017
0
95
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím