IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 30.6.2021 08:00 |
| Koniec | 24.10.2021 16:00 |
| Miesto | Mirbachov palác |
| Adresa | Františkánske námestie 11, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | GMB gmb@gmb.sk |
Výstava Juraja Gavulu (1942) prvýkrát komplexnejšie predstavuje jeho sochársku tvorbu, ktorej cesta sa začala na konci šesťdesiatych rokov 20. storočia. Prvé hlbšie skúsenosti so sochou získal počas štúdia kameňosochárstva na Strednej škole umeleckopriemyselnej v Bratislave a v roku 1969 ukončil štúdium na novozaloženom progresívnom Oddelení skla v architektúre Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. Tieto dve umelecké základne sa stali pre jeho výtvarnú tvorbu kľúčovými. Na jednej strane ho formovala dokonalá znalosť opracovania kameňa, na strane druhej experimentálne možnosti nového výtvarného materiálu.
Gavula prepojil tradičný kameň a sklo, nie však v zmysle materiálovej kombinácie, ale prenosom tvarovej filozofie zo skla do kameňa, a systematicky sa sústredil na rozvinutie moderných abstraktných tvarov, geometrických, organických, a novej strojovej estetiky. Išlo o vnútorné, obsahové prepojenie tradičných sochárskych materiálov a skla koncentrovaným autorským hľadaním dokonalého tvaru. Určujúcimi, primárnymi tvarmi preňho boli prírodné, biologické formy plné vitality, ktoré dynamizoval uplatnením náznakových technických a architektonických prvkov a detailov.
Typické je preňho organické zrastenie prírodných štruktúr so strojovými konštrukčnými mechanizmami a tiež práca s netradičnými kombináciami materiálov – kameň a bronz, sklo a drevo atď. Napriek tomu, že vychádzal z experimentálnej tvorby so sklom, jeho výsostným materiálom sa stal najmä dôsledne sochársky opracovaný kameň rôznych druhov a farieb. K niektorým tvarovým riešeniam sa Gavula opakovane, refrénovito vracia a prepracováva ich vo viacerých variáciách, materiáloch a rozmeroch. V niektorých jeho dielach sú ukryté na pohľad nezreteľné osobné spomienky na detstvo strávené v rodných Čabinách, utajené v abstrahovanej a výrazne štylizovanej forme, akoby sochy mali svoj druhý, tajný plán.
Gavulove hľadanie dokonalého tvaru, teda takého, v ktorom nemožno nič pridať alebo ubrať, vychádza zo sústavného overovania v denníkových kresbách a záznamoch od sedemdesiatych rokov. Počas normalizácie sa abstraktné umenie mohlo slobodne rozvíjať iba ako dekoratívna súčasť architektúry. Gavula sa v čase masívnej socialistickej výstavby v početných monumentálnych realizáciách pre architektonickú tvorbu po celom Slovensku zameral na abstraktné a výrazne štylizované rastlinné formy, ľudskú a zvieraciu figúru. Výstava v tematických častiach prezentuje jeho autorský dialóg medzi tvorbou pre verejný priestor, sympoziálnymi plastikami a komorným sochárstvom prostredníctvom diel, fotografickej dokumentácie a kresieb.
Architektúra výstavy:
Matej Gavula
Kurátorský výklad k výstave pre verejnosť:
14. júl a 8. september 2021 o 17:00
Workshop k výatave pre verejnosť:
28. júl a 18. august 2021 o 17:00
Kurátori:
Matej Gavula a Vladimíra Büngerová
Výstavu podporil Fond na podporu umenia.