IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 4.5.2023 19:00 |
| Koniec | 5.5.2023 21:00 |
| Miesto | NERV |
| Adresa | Laborecká 1847 / 3, Humenné, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | NERV |
Začiatkom mája bude kultúrno-komunitné centrum NERV Platforma v Humennom hostiť „Návštevu“. Daniela Čarná je kurátorkou významnej výstavy: Album Symposion III. a bytové výstavy pred rokom 1989. Fenomén bytových výstav nadviazal na neverejné Konfrontácie zo začiatku 60. rokov a bol reakciou na nastupujúcu normalizáciu. Umelci sa stiahli do súkromia, keďže oficiálne výstavné priestory boli pre nich z ideologických dôvodov neprístupné.
„Prvá z ateliérových výstav sa konala 19. 11. 1970 v dome Rudolfa Sikoru na Tehelnej 32 pod názvom 1. Otvorený ateliér. Zúčastnilo sa ho devätnásť výtvarníkov rôznych generácií a vyznačoval sa hľadaním alternatív voči závesnému obrazu a klasickej soche (v podobe site-specific inštalácií, objektov a performancií). Ani v nasledujúcom období sa to najzaujímavejšie na výtvarnej scéne neodohrávalo v oficiálnych galériách, ale v súkromí – v bytoch, domoch a ateliéroch, na uliciach miest či v prírode. Vzájomná komunikácia a priateľstvá umelcov, filozofov, vedcov či ochranárov v dobe, kedy ideológia komunizmu priamo zasahovala do životov ľudí, vytvárala „ostrovy pozitívnej deviácie“. Miesta slobodných diskusií a tvorby, ktorá držala krok s umením v západných krajinách a zároveň si zachovala svoje špecifikum,“ uvádza kurátorka výstavy Daniela Čarná.
Bytové výstavy organizovali umelci formou návštev, tvorili tak určité mimikry pred dohľadom Štátnej bezpečnosti (ŠtB). Konali sa občasne, alebo na pravidelnej báze, s vlastnými pravidlami, pričom byty umelcov boli často aj ateliérmi a ateliéry domovmi. Prebiehali napr. v bratislavských bytoch Igora Minárika, Ľuba Stacha (Galéria v Paneláku), Ľubomíra Ďurčeka (Medzipriestor), Jany Želibskej (Malá módna prehliadka), Ivana Hoffmana, Júliusa Kollera (projekt Galéria Ganku), Otisa Lauberta (Filiálka Guggenheimovho múzea) či Kataríny Kissoczyovej v Prahe. Medzi iniciátorov bytových výstav patril aj Dezider Tóth ̶ od r. 1976 realizoval stretnutia pod názvom Depozit, na ktorý neskôr nadviazali Majstrovstvá Bratislavy v posune artfefaktu (1979 – 1986). V byte na Moskovskej v rokoch 1976 – 1977 prebiehali živé diskusie, autorské prezentácie aj výstavy. Konali sa tu výstavy Juraja Bartusza, Milana Bočkaya, J. Liptáka, Dezidera Tótha, Rudolfa Sikoru, Ľubomíra Ďurčeka, prezentácia albumu Symposion III/ In memoriam Miloš Laky, vystúpenia bytového divadlo Pomimo.
„Vystavený album je fragmentom z fenoménu tzv. bytových výstav, prostredníctvom ktorého môžeme vstúpiť do atmosféry doby. Umožňuje nám nahliadnuť do nedávnej histórie s jej reštrikciami, aj do súkromia umelcov, ktorí sa nevzdali slobody tvorby a myslenia. Aj preto má ich svedectvo i dielo silnú a nadčasovú výpovednú hodnotu,“ doplňuje Čarná.
„Programový blok „Návšteva“ otvorí prednáška Jána Kraloviča: Za dverami: bytové umelecké stretnutia v rámci cyklu Majstrovstiev Bratislavy v posune artefaktu ( 1979-1986), dňa 4. mája o 19:00 a bude prebiehať online formou na facebooku.
Na druhý deň 5. mája budeme pokračovať prednáškou kurátorky výstavy Danielou Čarnou: Fenomén bytových výstav – 1. otvorený ateliér o 18:00 v priestoroch NERV platformy na Laboreckej 3. V ten istý deň o 20:00 otvoríme výstavu Album Symposion III. a bytové výstavy pred rokom 1989,“ informuje dramaturgička Jana Bercelová.