Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Výstava poľských grafických symbolov

Výstava poľských grafických symbolov je unikátny projekt, ktorý odhaľuje neznámy príbeh dizajnu grafických symbolov v komunistickom Poľsku v 50. a 60. rokoch, a zároveň prezentuje najnovšie a najzaujímavejšie poľské symboly a vizuálne identifikácie po roku 2000. Výstava poľských grafických symbolov teda prináša rekonštrukciou legendárnej expozície, ktorá obsahovala modernistické symboly z rokov 1945 – 1969, pričom jej súčasťou sú tiež moderné logá a branding z rokov 2000 – 2015.
Kalendárium
Red 427.03.2017
1170+0
Začiatok29.3.2017
17:00
Koniec23.4.2017
17:00
MiestoSatelit, Hurbanove kasárne
AdresaKollárovo nám. 10, Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktSatelit

Výstava tak približuje históriu poľskej úžitkovej grafiky a ukazuje jej súčasnú tvár. Zároveň konfrontuje úspechy poľských nestorov dizajnu s najnovšími prácami z tejto oblasti grafického dizajnu.

Komisári výstavy: Patryk Hardziej, Rene Wawrzkiewicz.
Rada konzultantov: Ryszard Bojar, Marta Gawin, Viktoriya Grabowska, Michał Łojewski, Katarzyna Roj, Kuba Sowiński a Marcin Wolny.
Spolupráca pri tvorení výstavy: Tomasz Chądzyński, Piotr Chuchla, Ewa Chudecka, Aleksander Drożdżewski, Artur Jewuła, Tomasz Jurecki, Ksawery Kirklewski, Marta Kowalska, Adam Nowiński, Marianna Paszkowska, Patrycja Podkościelny, Marta Sarnowska, Szymon Sawicki, Jagoda Sosińska, Kaja Stępkowska, Piotr Śliżewski, Nikola Trojnar, Julek Wierzchowski, Zuzanna Zamorska.
Grafický symbol: Karol Śliwka

Organizátori: Poľský inštitút v Bratislave
Hlavní partneri projektu: Múzeum moderného umenia vo Varšave, Galéria Dizajn BWA Vroclav, Centrum designu Gdyňa, Oldschool Logo, Design-Crit
Kontakt pre médiá: Rene Wawrzkiewicz, rene@design-crit.pl

K vzniku výstavy

V roku 1969 v Združení poľských umelcov výtvarníkov na Mazowieckej 11 vo Varšave bola otvorená expozícia, ktorá ako prvá prezentovala moderné grafické symboly, ktoré vznikli v Poľsku po druhej svetovej vojne. Výstava vznikla z iniciatívy dvoch dizajnérov – Jana Hollendera a Stefana Bernacińského, pričom jej oficiálnym organizátorom bolo Oddelenie grafiky Združenia poľských umelcov výtvarníkov.

Autori mohli prihlasovať práce vytvorené v období od 1945 do 1969. Projekty boli rozdelené do troch kategórií: zrealizované a používané symboly; realizácie, ktoré sa zúčastnili štátnych súťaží; a projekty navrhujúce zmeny v už existujúcich znakoch, teda tzv. modernizácie. Všetky práce posielali autori vo forme ručne vytvorených panelov s rozmermi 50 x 50 cm. Celkový počet poslaných projektov dosiahol 814 symbolov. Odborná komisia vybrala pre účely výstavy 335 symbolov. V máji 1969 sa konalo slávnostné otvorenie výstavy s účasťou predstaviteľov Združenia poľských umelcov výtvarníkov, dizajnérov a početnej verejnosti.

Expozícia prezentovala mnohé symboly a znaky navrhnuté pre továrne, podniky, štátne inštitúcie, kultúrne podujatia, ako aj autorské návrhy a súťažné práce, ktoré však nikdy neboli zrealizované. Na výstave tak návštevníci videli o. i. symboly a znaky Pekao, Poľskej módy, Centrály naftových produktov, Obchodného domu Telimena či nepoužívané symboly, napríklad, zo súťaže na nový znak Poľských železníc.  Autormi prezentovaných grafických symbolov boli vtedajší poprední grafici vrátane takých osobností ako Ryszard Bojar, Roman Duszek, Jan Hollender, Emilia Nożko-Paprocka, Karol Śliwka, Leon Urbański a mnohí ďalší.

O expozíciu Prvej poľskej celoštátnej výstavy grafických symbolov bol eminentný záujem a návštevníci ju videli hneď v niekoľkých poľských mestách vrátane Vroclavu a Poznane, a v zahraničí, napr. v Nemeckej demokratickej republike. Vďaka výstave, ktorá predstavila novú oblasť úžitkovej grafiky v Poľsku, výrazne narástol záujem o dizajn symbolov. Napriek tomu, že expozícia sama o sebe dosiahla veľký úspech, od konca 60. rokov nevznikla nijaká iná výstava ani publikácia, ktorá by si kládla za cieľ komplexne zmapovať históriu poľských grafických symbolov či vizuálnych identifikácií.

V roku 2014 na Akadémii umení v Gdansku napísal Patryk Hardziej prácu s názvom Poľské grafické symboly, ktorá mala charakter knižnej publikácie venovanej poľským modernistickým symbolom. Projekt vyvolal v Poľsku veľké ohlasy, a to najmä v prostredí grafických dizajnérov. V júli 2014 sa Patryk Hardziej a Rene Wawrzkiewicz rozhodli rekonštruovať historickú expozíciu z roku 1969 a pripravili po takmer 50 rokoch ďalší, teda druhý ročník Poľskej celoštátnej výstavy grafických znakov.

Organizátori sa rozhodli ukázať súčasnú tvár dizajnu znakov a symbolov, pričom referenčné súčasné obdobie vymedzili na roky 2000 – 2015. Až po roku 2000 sa dá totiž hovoriť o novej etape v dizajne úžitkovej grafiky. Toto obdobie tiež súvisí s profesionalizáciou prostredia grafických dizajnérov, ako aj s rozšírením nových metód a štandardov práce, ku ktorým patrilo používanie počítačov a internetu.

Do Druhej poľskej celoštátnej výstavy grafických symbolov sa mohli účastníci prihlasovať zaslaním projektu do jednej z troch kategórií: zrealizované symboly, nezrealizované symboly a študentské projekty. Do súťaže bolo prihlásených 2814 prác. Organizátori sa rozhodli – podobne ako v roku 1969 – využiť metódu selekcie a výberu prác na výstavu. Vznikla Rada konzultantov, ktorá vybrala pre účely výstavy 335 symbolov. Druhá poľská celoštátna výstava grafických symbolov teda prezentuje najnovšie práce poľských dizajnérov z rokov 2000 – 2015. Ide o prvú výstavu za takmer 50 rokov, ktorá komplexne prezentuje súčasné poľské symboly, znaky a identifikácie.
Druhú poľskú celoštátnu výstavu grafických symbolov videla široká umelecká verejnosť v mnohých poľských mestách vrátane Cieszyna, Jeleniej Góry, Gdyne, Kielc, Krakova, Varšavy, Vroclavu, Tarnówa či Zielonej Góry.

Mapa podujatia

Vložené
27. marec 2017
0
117
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím