Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. júl 2017
0
171

Žofia Dubová - Aspect/Prospect

Galéria Jána Koniarka si Vás dovoľuje pozvať na otvorenie samostatnej výstavy mladej maliarky Žofie Dubovej s názvom Aspect/Prospect, ktorá sa uskutoční vo štvrtok 13. júla o 18h v priestoroch Synagógy – Centra súčasného umenia. Kurátorkou výstavy je Barbora Komarová.
Začiatok13.7.2017
18:00
Koniec27.8.2017
18:00
MiestoGaléria Jána Koniarka v Trnave
AdresaZelený kríček 3,
Trnava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Jána Koniarka v Trnave
033/551 16 59

Žofia Dubová predstaví viaceré veľkoformátové obrazy zo série Hra:na (2016), ktoré na prvý pohľad zobrazujú súkromné a citlivé výseky krajiny, ako napríklad hory, lesné cesty či západ slnka. Autorka sa tu ale zameriava najmä na hranu obrazu (ktorá je zvyčajne na okraji záujmu) a pracuje s ňou ako s nepreskúmanou plochou, ktorá jej ponúka neobmedzené možnosti, oveľa väčšiu voľnosť, keďže má iné vnútorné nastavenie ako tradičný „stred“ diela. Po namaľovaní „hlavného“ výseku Dubová plátno roztvára a následne dotvára, dáva nám do pozornosti okraje, ktoré by sme inak nevšimli. Ďalšími zásahmi nám odhaľuje nové, možno až prekvapujúce, neznáme oblasti. Naviac, na niektorých obrazoch po bližšom preskúmaní zbadáme krátke texty, niekoľko viet od autorky, ktoré nám môžu doplniť či dokresliť vnímanie jednotlivých malieb.

Názov samostatnej výstavy mladej umelkyne Žofie Dubovej je odvodený od známej teórie o pozorovaní objektov a umeleckých diel, ktorú vytvoril francúzsky maliar 17. storočia Nicolas Poussin. Rozlišuje v nej dva základné typy videnia – na jednej strane jednoduché a ľudskému oku prirodzené vnímanie vonkajších tvarov a foriem, ktoré nazýva „aspect“, na strane druhej zas kontemplatívne a reflexívne sledovanie, akt rozumu, tzv. „prospect“. Pri pozorovaní umeleckého diela nám tento druhý spôsob umožňuje získať určitý odstup alebo vidieť ho do detailov, a tým ho lepšie pochopiť či kriticky zhodnotiť.

Poussinova teória sa dá dobre aplikovať aj na prezentované veľkoformátové maľby Žofie Dubovej zo série Hra:na (2016). Na prvý pohľad pôsobia ako veľmi citlivé zobrazenia fragmentov krajiny - vidíme hory, lesné cesty, vlny či západ slnka. No ak nahliadneme na jej diela pozornejšie, „s odstupom“, zrazu sa nám otvoria oveľa väčšie a širšie priestory. Všimneme si, že zobrazený výsek krajiny je len jednou časťou výjavu a jeho okraje sa prelievajú ďalej na plátno, jeho línie pokračujú aj za zdanlivými hranicami. Dubová tu pracuje s hranou obrazu (ktorá je zvyčajne na okraji záujmu) ako s nepreskúmanou plochou, ktorá ponúka neobmedzené možnosti, oveľa väčšiu voľnosť, keďže má iné vnútorné nastavenie ako tradičný „stred“ diela. Po namaľovaní „hlavného“ výseku autorka plátno roztvára a následne dotvára, dáva nám do pozornosti okraje, ktoré by sme inak nevšimli. Ďalšími zásahmi nám odhaľuje nové, možno až prekvapujúce, neznáme oblasti. Naviac, na niektorých obrazoch po bližšom preskúmaní zbadáme krátke texty, niekoľko viet od autorky, ktoré nám môžu doplniť či dokresliť vnímanie jednotlivých malieb.
Aj samotný priestor Synagógy určitým spôsobom pozýva diváka ku kontemplácii nad umeleckými dielami. Pôvodne sakrálne miesto si ešte zachovalo niečo zo svojej tichosti, pokoja, no zároveň veľkoleposti, čo môže na návštevníka vplývať ukľudňujúco, zastaviť ho, aby si našiel čas na prezretie každého diela a spozoroval niečo viac, niečo, čo je skryté oku, ktoré sa zvyčajne s obrazom vysporiada v priebehu niekoľkých sekúnd a ktoré len kĺže po povrchu foriem.

Žofia Dubová (*1991, Bratislava) minulý rok ukončila štúdium maľby v ateliéri Daniela Fischera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, počas ktorého tiež absolvovala stáž v ateliéri skla a zahraničné pobyty (USA, Portugalsko). Svoje diela prezentovala na viacerých skupinových, ale aj samostatných výstavách nielen na Slovensku, ale aj v Českej republike, Poľsku, Nemecku, Rusku, USA. V roku 2016 získala Cenu rektora VŠVU a Cenu Slovenskej výtvarnej únie.

Barbora Komarová

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím