Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Rekonštrukcia električkovej trate Dúbravsko-karloveskej radiály v Bratislave sa začala 22. júla 2019. Vzhľadom na rozsiahlu a kompletnú obnovu, prechádzajúcu až dvoma mestskými časťami hlavného mesta, bola rozdelená na niekoľko etáp.
Rekonštrukcia zvýšila komfort cestujúcich z mestských častí Karlova Ves a Dúbravka a o tri minúty skrátila cestovanie z konečnej zastávky električiek v Dúbravke k zastávke Tunel. Posledná etapa významnej rekonštrukcie v hlavnom meste bola ukončená v roku 2020.
Realizátorom stavby bolo konzorcium DK Radiála, ktoré tvoria firmy TSS Grade, Metrostav, Swietelsky – Slovakia a ELZA – Elektromontážny závod Bratislava.
Spoločnosť TSS Grade je dlhoročným obchodným partnerom spoločnosti Premac. Spoločne zrealizovali niekoľko projektov modernizácií železničných stavieb. Dobré obchodné vzťahy a ponúknuté kvalitné technické riešenia prispeli k tomu, že sa spoločnosť PREMAC stala významným dodávateľom aj tejto reprezentatívnej stavby.
Najväčšou výzvou bolo navrhnutie atypického prvku nástupištnej hrany, tzv. konzolovej dosky v zmysle projektovej dokumentácie. Ide o súbor betónových blokov oddeľujúci električkovú trať od nástupiska, za ktorým je plynule uložená najskôr dlažba pre nevidiacich a následne veľkoformátová dlažba CITY® XXL.
Na to, aby vznikol nielen estetický, ale aj funkčný celok, je potrebný výber vhodných a ľahko udržiavateľných materiálov
Dlažba so špeciálne upravenou receptúrou
Na základe požiadaviek hlavnej architektky mesta bola špeciálne pre tento projekt navrhnutá veľkoformátová dlažba CITY® XXL a dlažba pre nevidiacich vo farbe podľa špecifikácie investora. Na dosiahnutie požadovaného sivobieleho farebného odtieňa bolo tak potrebné receptúru na výrobu veľkoformátovej dlažby mierne upraviť, a to pridaním bieleho cementu. Dlažba musela zároveň splniť očakávania týkajúce sa protišmykového povrchu a v neposlednom rade aj estetického charakteru.
Počas realizácie oboch etáp bola v priebehu 12 až 14 mesiacov dodaných približne 4 700 m2 dlažby CITY® XXL a 950 m2 dlažby pre nevidiacich v grafitovej farbe.
Nástupištná hrana na mieru
Najväčšou výzvou tohto projektu bol návrh nástupiskovej hrany, tzv. konzolovej dosky v zmysle projektovej dokumentácie. Tu boli použité železničné prefabrikáty PRE 160 v kombinácii s nástupiskovou krycou doskou PRE 160_KD. Ide o súbor betónových blokov oddeľujúci električkovú trať od nástupiska, za ktorým je plynule uložená najskôr dlažba pre nevidiacich a následne veľkoformátová dlažba CITY® XXL.
Za úspešnou realizáciou je spolupráca
Podľa slov projektového manažéra Martina Meszárosa je veľmi dôležitým faktorom takýchto veľkých projektov správne nastavenie procesov projektového manažmentu, čo umožňuje pružne reagovať na prípadné zmeny spojené s realizáciou projektu. Z tohto hľadiska bol významný podrobne spracovaný harmonogram dodávok od investora, na základe ktorého sa s predstihom plánovali výrobné kapacity a následne pravidelná logistika materiálovu na stavbu.
Veríme, že produkty použité pri náročnej rekonštrukcii splnia nielen praktický, ale aj estetický účel a obyvateľom Bratislavy budú slúžiť po dlhé roky.
Použité materály a riešenia PREMAC v jednotlivých etapách rekonštrukcie:
Betónová dlažba Premac CITY® XXL:
hladký povrch, rozmery (d × š): 500 × 500 mm alebo 750 × 500 mm, hrúbka dlažby: 80 mm
Dlažba pre nevidiacich
štruktúrovaný povrch - drážky, nopky, rozmery (d × š): 200 × 200 mm, hrúbka dlažby: 60 mm
Nástupištná hrana PRE 160®
železobetónový prefabrikát v tvare písmena L, rozmery (d × š × v): 995/975 × 450 × 600 mm
Nástupištná krycia doska PRE 160_KD®
železobetónový prefabrikát, rozmery (d × š × v): 995 × 495 × 150/130 mm
Zdroj: PR (Fotografie, texty) spoločnosti PREMAC