IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Autonómne, alebo robotické vozidlá, aké testuje napríklad Google a viacero iných firiem, sú vlastne akousi finálnou verziou autopilota. Nielenže vodič nemusí sedieť za ich volantom ako poistka voči zlyhaniu bezpečnostných prvkov, ako je tomu dnes, ale budú jazdiť aj úplne bez posádky. Načo by to bolo dobré? Napríklad robotické taxíky pri jazde za zákazníkom, alebo dodávky rozvážajúce tovar by nepotrebovali žiadnu ľudskú obsluhu. Nehovoriac o kamiónoch.
Obraz ulíc plných takýchto „Bludných Holanďanov“ nevyzerá na pohľad príliš vábne, ale autonómne vozidlá môžu byť veľmi prospešné pre kvalitu života. Myslia si to aj dizajnéri Ari Teman a Elliot Glassman, autori koncepcie FutureNYC. V rámci projektu ilustrovali predstavu, ako by sa mohli zmeniť ulice veľkomesta, akým je New York, po nahradení klasickej autodopravy autonómnymi vozidlami.
Išlo by tu o viac, než len o výmenu dnešných áut za vozidlá s autopilotom. Autori totiž okrem robotických dodávok, ktoré by, bez nároku na príplatky, tovar rozvážali hlavne v noci, počítajú aj s nahradením individuálnej dopravy robo-taxíkmi a hromadnou dopravou. Výhodou by bolo extrémne zníženie potreby parkovacích miest, keďže auto by prišlo kamkoľvek na zavolanie. Tým by sa mohli výrazne rozšíriť pešie zóny a plochy zelene, čo by v podstatnej miere zmenilo vzhľad ulíc. Samozrejme by sa tým zlepšila aj kvalita ovzdušia.
Potreba menšieho počtu garáží a parkovacích domov zas ponúka využitie týchto priestorov na iné účely. Mohli by miesto nich vzniknúť napríklad obchodné prevádzky, alebo školy. Autonómna doprava nebude bezpečnejšia len pre cestujúcich, ale aj pre chodcov a cyklistov. Poslušné robotické autá totiž plne rešpektujú prechody pre chodcov a pruhy pre cyklistov. Stratí sa aj zvuková kulisa, ktorú často do ulíc prinášajú vozidlá záchranky, alebo požiarnikov. Pri robotických vozidlách už nebudú nutné sirény, keďže prednostnú jazdu budú mať automaticky. Postačí blikajúce výstražné LED svetlo.
Zosieťovanie a inteligentné riadenie vozidiel umožní efektívne smerovanie dopravy tak, aby nevznikali dopravné zápchy. Cestovné časy sa skrátia a ľudia sa dostanú do cieľa pohodlnejšie a rýchlejšie. Autonómna doprava vo svojej rozvinutej podobe tiež umožní zmeniť konštrukciu ciest a chodníkov. Obrubníky okolo ciest nebudú potrebné, lebo autá nikdy nevybočia do zóny pre chodcov. Odstránenie bariér potom uľahčí život v meste seniorom a telesne postihnutým.
Vízia FutureNYC vyzerá naozaj zaujímavo, ale aby fungovala, musel by sa kompletný automobilový park zmeniť na robotické vozidlá. Neudeje sa to šibnutím čarovného prútika a v demokratickej krajine by sa to sotva dalo zariadiť legislatívnym opatrením. Vývoj teda zrejme pôjde uvedeným smerom len postupne. Riešením by mohli byť napríklad vyhradené ulice – zóny, do ktorých by nemali prístup iné, než autonómne vozidlá. Takéto zóny by sa potom mohli postupne prebudovať na zelené oázy miest.