IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Čo je ekologického na plastoch? Podobnú otázku si asi kladie nejeden z nás. V tomto prípade však autori projektu prišli s ušľachtilým zámerom. Panely by sa mali vyrábať recykláciou plastov získaných z oceánov. Tých sa vo svetových moriach nachádza neúrekom, keďže ich tam prinášajú najmä rieky.
Technici testujú plastové cesty, ktoré je možné nainštalovať a odstrániť neuveriteľne rýchlo. VolkerWessels spolupracuje s mestom Rotterdam, ktoré poskytlo testovací priestor priamo na ulici, informoval portál GIZMODO. Montované plastové cesty by okrem zužitkovania plastového odpadu prispeli k zlepšeniu životného prostredia aj znížením emisií. Hoci to príliš nevnímame, aj asfaltový povrch prispieva k znečisťovaniu ovzdušia, vplyvom výparov, alebo mechanického trenia. Údajne 2% emisií z cestnej dopravy pochádza z asfaltu.
Plastové „lego-cesty“ by obsahovali rôzne duté kanály, kam by bolo možné jednoducho umiestňovať elektrické, aj oznamovacie káble a potrubia s menším profilom, bez nutnosti zemných prác. Ďalšou výhodou je ľahká demontáž a odstránenie takýchto ciest, v prípade potreby.
Samozrejme, bez dlhodobého testovania v rôznych klimatických a záťažových podmienkach je predčasné hodnotiť, či sa takéto panelové cesty presadia. Pokiaľ by však testy životnosti a mechanických vlastností plastových panelov dopadli priaznivo, koncepcia by mohla byť zaujímavým prínosom pre ekológiu.
Holandská iniciatíva však nie je jediným pokusom o zužitkovanie starých plastov pri výstavbe ciest. Indická firma K.K. Plastic Waste Management už roky používa technológiu takzvaného polymerizovaného asfaltu, spočívajúcu v miešaní asfaltu s plastovým granulátom. Ten sa takisto vyrába z odpadu, ale výsledný materiál vyzerá a kladie sa ako klasický asfalt. Firma takto vybudovala v Indii už tisíce kilometrov ciest.
Na záver poznamenajme, že spracovanie plastového odpadu je len jedna stránka mince. Aby k nemu mohlo dôjsť, je potrebné ho najprv pozbierať, pričom nie všade funguje separátny zber dostatočne efektívne. Navyše pre rieky a moria sú plasty a plastové fľaše doslova tragédiou, proti ktorej je potrebné zabojovať na čo najširšom fronte – od zálohovania a výkupu plastových fliaš, cez separáciu, až po čistenie vodných hladín a prírody.
Zdroj VolkerWessels a Techbox.